کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

صدور کارت بازرگانی برای دانش‌بنیان‌ها تسهیل شد

کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مدت زمان زیادی برای دریافت کارت بازرگانی با موانع متعدد روبه‌رو بودند، اما در آخرین اخبار منتشرشده در خصوص دریافت کارت بازرگانی تسهیلات بسیاری برای آنها در نظر گرفته شده است.

عمده‌ترین مشکلات دانش‌بنیان‌ها برای دریافت کارت بازرگانی، داشتن کارت پایان خدمت، لزوم ارائه محل سکونت شرکت در مناطق تجاری و اداری و ارائه سند تک‌برگ ساختمان و حداقل سن 23 سال بود. در آخرین مصوبه ستاد تسهیل تهران و ستاد تسهیل ملی، دانش‌بنیان‌ها دیگر الزامی در رعایت موارد فوق ندارند.


پیش‌قدم شدن اتاق بازرگانی ایران برای تسهیل صدور کارت بازرگانی


به گفته بابک ولی‌زاده، مدیر فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران، اتاق ایران در راستای ایجاد تسهیلات صدور کارت بازرگانی پیش‌قدم شد و درخواست خود را مبنی بر تسهیل صدور کارت بازرگانی به ستاد تسهیل استان تهران و ستاد تسهیل ملی ارسال کرد. طبق تصمیم ستاد قرار بر آن شده است که سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی ایران برای به‌روزرسانی قوانین صدور کارت اقدام کنند که در راستای آن مصوبه‌ای در ستاد تصویب شد.

یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در دریافت کارت بازرگانی، مسئله سن بود. در مصوبه پیشین حداقل سن برای دریافت کارت 23 سال بود، اما بیشتر فعالان این حوزه افراد جوانی بودند که ممکن بود زیر 23 سال داشته باشند. در مصوبه جدید اما حداقل سن برای دریافت کارت بازرگانی 20 سال تعریف شده است.

مسئله دیگر خدمت سربازی بود. پیش از این افراد برای دریافت کارت بازرگانی ملزم به داشتن کارت پایان خدمت بودند. البته این الزام در مصوبه جدید به طور کامل حذف شد.

جدی‌ترین مشکلی که برای دریافت کارت بازرگانی وجود داشت الزام صاحبین کسب‌وکار برای ارائه اصل یا کپی سند مالکیت شش‌دانگ ساختمان این شرکت‌ها بود.

طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساختمان شرکت باید به نام متقاضی باشد یا اینکه متقاضی اصل و کپی اجاره‌نامه محضری معتبری در اختیار داشته باشد. اما این مشکل نیز در مصوبه جدید حل شد و شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت کارت بازرگانی نیازی به ارائه این سند ندارند.

به نظر می‌رسد قرار گرفتن افرادی از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران در اقدام اتاق بازرگانی ایران مبنی بر ارائه تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌تأثیر نبوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tu92
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.