رسانه اقتصاد نوآوری ایران

صنعت دارومتحول می‌شود

کشف داروهای طبیعی با هوش مصنوعی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) اعلام کرده می‌توان با کمک هوش مصنوعی (AI) به داروهای طبیعی نهفته در موجودات زنده دست یافت. پژوهش تازه دانشمندان این دانشگاه البته یک نتیجه جالب دیگر هم دارد؛ اینکه این روند می‌تواند به‌کلی صنعت دارو را تغییر دهد و چارچوب تحقیقات دارویی را متحول کند.

راز چنین قدرتی در فهم هوش مصنوعی از ساختار فعالیت‌های بیولوژیک محصولات طبیعی به شکل هدفمند است که سطح تازه‌ای از درک دارویی را به دانشمندان ارائه می‌کند.بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد در حالی که امروزه تنها چهار هزار داروی متفاوت در جهان داریم، دستیابی به دانش شناخت مولکول‌های طبیعی کمک می‌کند تا به لطف وجود 40 هزار پروتئین مختلف، امکان ساخت داروهای جدید به همین تعداد فراهم شود.

سازوکارهای تکاملی نهفته در مولکول‌ها و نیز پروتئین‌ها در صورت شناسایی توسط هوش مصنوعی این امکان را ایجاد می‌کند که صنعت دارو تماما تغییر کند و به بخشی با سطحی شگفت‌انگیز از نوآوری تبدیل شود. پژوهش اشنایدر و همکارانش در این دانشگاه که با رویکردی کاملا متفاوت از تحقیقات متعارف صورت گرفته، به فهم بهتر از نوعی از مولکول باکتریایی که خواص ضد التهاب، ضد سرطان و آنتی‎بیوتیکی دارد منجر شده و امیدواری به کشف رشته‌ای از داروهای جدید برای درمان برخی از انواع بیماری‌های لاعلاج یا صعب‌العلاج را فراهم کرده است. گزارش کامل این پژوهش در وبسایت مجمع جهانی اقتصاد، از تحول صنعت داروسازی در یک دهه آینده حکایت شگفت‌انگیزی ارائه کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z5cu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.