رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ضرورت ایجاد تعادل بین کار و زندگی

شما موجود کامل نیستید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر کسی پوشیده نیست که مدیریت نقش‌های مختلف در شغل و زندگی، به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد و گاهی غیرممکن به نظر می‌آید. اما بسیاری از مطالعات و بررسی‌های زندگی زنان موفق نشان می‌دهد که این کار ناممکن نیست. البته در بسیاری از مواقع ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای مردان نیز دشوار است، اما زنان به واسطه نقش‌های تاریخی که در خانه به عهده داشته‌اند، مسیر پیچیده‌تری برای حل و فصل این چالش‌ها پیش رو دارند.
اگر شما یک زن شاغل یا صاحب کسب‌وکار هستید یا به دلیل اطمینان نداشتن از ایجاد تعادل کار و زندگی تاکنون وارد فضای کسب‌و‌کار نشده‌اید، بهتر است نکات پیش رو را برای مدیریت این چالش، مد نظر داشته باشید تا بتوانید بهره‌وری و نتایج بهتری در کار و زندگی خود ببینید.
نگرش خود را متناسب با شرایط تعدیل کنید و به خودتان حق بدهید که نوسانات و احساسات مثبت و منفی داشته باشید و آنان را بیان کنید.

کمال‌طلبی منفی نداشته باشید و با همه توان تلاش کنید تا از منابعی که در اختیار دارید به صورت بهینه استفاده کنید و از دیگران کمک بخواهید. توقع نداشته باشد قهرمان تک‌نفره باشید. فعالیت شما هم موجب منفعت اجتماعی، فردی و ‌خانوادگی است، پس قرار نیست همه نقش‌ها را تنهایی به بهترین نحو انجام دهید.

با خودتان مهربان باشید و بگویید: من هم انسان هستم و اشتباه می‌کنم. اشتباه کردن اشکالی ندارد. متوقف نشوید و ادامه مسیر را طی کنید.
از خودتان مراقبت کنید. بارهای اضافی روحی را تحمل نکنید. فعالیتی که شما را شاد می‌کند و موجب مراقبت از خودتان می‌شود، در اولویت برنامه‌ها قرار دهید. اگر جسم و روح سلامتی نداشته باشید، نمی‌توانید شرایط را مدیریت کنید. حتما از جلسات مشاوره و تراپی کمک بگیرید.

سازمان‌یافته‌تر باشید. برنامه منظم و انعطاف‌پذیری داشته باشید. لیست وظایف خود را همیشه پیش رو قرار دهید و گاهی برای انجام برخی فعالیت‌ها انعطاف‌پذیر باشید.

انرژی‌تان را روی کار یا افرادی سرمایه‌گذاری کنید که بازدهی بیشتری دارند. به یاد داشته باشید که زمان و انرژی شما بخش بزرگ سرمایه زندگی‌تان است، بنابراین این انرژی را برای فعالیت‌ها و معاشرت‌هایی که بیشترین بازگشت را به لحاظ جسمی و درآمدی و روحی دارند، هزینه کنید.

اگر فرزند دارید، حتما با مشارکت او برنامه‌ریزی کنید. مشــــارکت در برنامه‌ریزی‌های روزانه شما علاوه بر آموزش کودکانتان، همکاری آنان را نیز به همراه خواهد داشت. همواره چند گزینه برای انتخاب به کودکان بدهید تا احساس استقلال بیشتری در این فرایند داشته باشند و برای اجرا در کنارتان بمانند.
اگرچه ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای زنان، به واسطه نقش‌های عرفی سخت‌تر است، اما زنان موفق نشان داده‌اند با دوری از تعصبات، استفاده از امکانات موجود، کمک گرفتن از دیگران و عدم کمال‌طلبی بی‌مورد، مسیر درستی را بــــرای پیـــشـــرفت خودشان، شغلشان و خانواده‌شان طی کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9w2d
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.