کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عضو ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ در گفت‌وگو با کارنگ / کمیته وظیفه‌ای در برداشتن محدودیت اینترنت ندارد

بهناز توحیدی / بیش از ۱۰۰ روز از ایجاد محدودیت و اختلال روی اینترنت می‌گذرد. آنطور که مسئولان می‌گویند «اعتراض» به پایان رسیده و فضا آرام شده است؛ پس این سوال ایجاد می‌شود چرا هیچ‌ نهادی برای برداشتن محدودیت‌ها قدم برنمی‌دارد؟

به باور برخی نمایندگان مجلس شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند در این زمینه وارد و محدودیت‌های اینترنت را از میان بردارند. اما برخی از اعضای این شورا و کمیته نظر مخالف با این اظهارنظر نمایندگان مچلس دارند.

رضا تقی‌پور، نماینده تهران و یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با کارنگ در پاسخ به این سؤال که چه زمانی قرار است محدودیت اینترنت برداشته شود، اعلام کرد: «من بارها اعلام کردم در این مورد شورا تصمیمی نگرفته و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی محدودیت روی اینترنت ایجاد شده است. معمولاً مرجعی که تصمیمی می‌گیرد، باید در تصمیم خود تجدیدنظر کند. شورای عالی فضای مجازی هم هنوز با نهادهای امنیتی برای برداشتن محدودیت اینترنت جلسه‌ای برگزار نکرده است.»

مهدی باقری، نماینده زنجان و عضو ناظر مجلس کمیته فیلترینگ یا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم اعلام می‌کند که وظیفه کارگروه این است که مشخص کند چه محتوایی در فضای مجازی مجرمانه است و کارکرد این کارگروه آنچیزی نیست که همه فکر می‌کنند.

مهدی باقری، نماینده زنجان و عضو ناظر مجلس کمیته فیلترینگ

او در این مورد به کارنگ گفت: «از ۲ منظر این موضوع قابل بررسی است. کارکرد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای آن‌چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. هرآنچه که در فضای حقیقی جرم تلقی می‌شود، می‌تواند مصادیقی از همین رفتارهای مجرمانه به شکل محتوای رایانه‌ای در فضای مجازی منتشر شود. وظیفه کارگروه این است که مشخص کند چه محتوایی در فضای مجازی مجرمانه است.»

نماینده زنجان ادامه داد: «پس تصمیم‌گیری در زمینه محدودیت اینترنت از کارکردهای کارگروه نیست. در کارگروه یکی از موضوعاتی که اعضا پیگیر هستند، این است که تمامی مسئولان به دنبال کاهش ارتکاب جرم در فضای مجازی باشند و دولتی‌ها نیز فضا را برای بهره‌مندی بیشتر مردم فراهم کنند.»

او با اعلام اینکمه نگاهی که به کارگروه شده به اشتباه نگاه‌های سلبی است گفت: «طبیعی است که اگر مصادیقی از رفتارهای مجرمانه را در فضای مجازی آن هم از منظر محتوای مجرمانه نه هر فعل مجرمانه ببینیم، نسبت به آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم. یعنی اعضای کارگروه تذکر می‌دهند و پیگیری می‌کنند تا محتوا برداشته شود. اگر سکویی بخواهد به عمد رفتار مجرمانه مرتکب شود، براساس اختیاری که کارگروه دارد و رای اعضا با آنها برخورد می‌کنیم.»

باقری با بیان اینکه کارگروه بیش از اینکه رفتار سلبی داشته باشد و اقدام به محدودیتی کرده باشد، رفتارهای ایجابی داشته، بیان کرد: «ما در کارگروه به نوعی برای رفع محدودیت‌ها در سکوهای داخلی اقدام کرده‌ایم. در این مدت در هرمساله‌ای که مردم یا مسئولان درخواست کرده بودند، رفع محدودیت شود، در کارگروه بررسی‌های لازم را انجام دادیم و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.»

البته باقری در پاسخ به این سوال که به صورت مصداقی از رفع محدودیت‌ها نام ببرد، اظهار کرد که از نظر قانونی باید جزئیات این موارد را از دبیرخانه کارگروه دریافت کند و او تنها یک عضو ناظر در کارگروه است.

نماینده عضو کمیسیون حقوقی همچنین در ادامه منظر دوم را از نگاه مجلس و نمایندگان دانست و ادامه داد: «منظر دوم از نگاه مجلس است. ما موافق این موضوع هستیم تا خدمت‌رسانی در کشور بهتر و باکیفیت‌تر صورت گیرد. در این زمینه هم نه تنها موافق و مشوق این مساله هستیم که امکان بهره‌مندی مردم از فضای مجازی روز به روز بیشتر شود، بلکه در این زمینه مطالبه هم داریم.»

آنطور که باقری می‌گوید نمایندگان به جد پیگیر این موضوع هستند تا تمام تلاش دولت به این سمت برود که امکانات زیرساختی، پهنای باند و سرعت اینترنت و دسترسی مردم در فضای مجازی برای بهره‌مندی و حل مشکلاتشان بهبود پیدا کند و توسعه یابد.

به گفته باقری این موضوعات در تمام دنیا مطرح است و همه حاکمیت‌ها به دنبال بهبود فعالیت مردمشان در فضای مجازی هستند و ما هم به دنبال این موضوعات هستیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lpp5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.