رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فاز نخست توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها افتتاح شد / سه میلیون نفر تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند 

زمان مطالعه: 4 دقیقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات که امروز (۲۷ اردیبهشت) همزمان با روز جهانی ارتباطات با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، با افتتاح نمادین این پروژه در منزل یکی از مدافعان حرم گفت: «سرعت آپلود در فیبر نوری ۱۳۰برابر شده، پینگ پایین آمده و به هشت میلی‌ثانیه رسیده است. آروز داریم زیرساخت دسترسی به این سرعت‌های نجومی را برای تمام کشور مردم مهیا کنیم.»

او تأکید کرد: «فاز نخست پروژه فیبر نوری اکنون افتتاح شده و به این واسطه سه میلیون نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند. برای نظارت و رصد مردم داشبوردی برای آن طراحی کردیم تا هر کسی با مراجعه به آن بتواند درخواست خود را ثبت کند.»

 پروژه اتصال فیبر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک به سرزمین اصلی و هندورابی به کیش، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز با اعتبار بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.


اتصال چهار هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات 


همچنین اتصال چهار هزار روستای جدید بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم با هزینه‌ بیش از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که رونمایی شد. این پروژه با هدف توسعه بسترهای ارتباطی در کشور از طریق اتصال روستاها و نقاط کمتر توسعه‌یافته به شبکه ملی اطلاعات اجرا شده است.

عیسی زارع‌پور در مورد این پروژه گفت: «در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند و حالا این عدد به ۹۲ درصد رسیده و امروز در این مراسم چهار هزار و دوازدهمین روستا را به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل می‌کنیم.»

او ادامه داد: «این ۲۰ درصد باقی‌مانده روستاهای سخت هستند و در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی قرار دارند و بعضاً نیاز است برای یک روستا ۵۰ کیلومتر فیبر نوری یا ارتباطات بی‌سیم کشیده شود تا بتوانیم ارتباطات را به آنجا برسانیم. این اتصال حاصل کار همکاران ما در اپراتورهای سیار است که به‌صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت و تلاش هستند تا بتوانیم در سال جاری تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم و پس از آن به دنبال اتصال روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار برویم.»

زارع‌پور خاطرنشان کرد: «در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان جنوبی که نیاز بیشتری به اتصال روستایی‌شان داشتند فعالیت خود را متمرکز کردیم. در ابتدای دولت شهری داشتیم که ۴۰ درصد روستاهای آن به اینترنت متصل بودند و اکنون هیچ شهری در کشور نیست که میانگین اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار آن کمتر از ۸۰ درصد باشد. اکنون میانگین کشوری اتصال روستاها به اینترنت ۹۲ درصد است. 

به گفته او این زیرساخت باعث می‌شود آنها بتوانند هر طرحی را در گستره ملی اجرایی کنند.


افتتاح ششصدمین سایت 5G


پروژه بعدی که امروز در حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد در حوزه ارتباطات سیار بود. زارع‌پور در این خصوص گفت: «ما بر اساس سند ملی طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مکلف هستیم ۱۰ درصد ارتباطات سیار را به نسل پنجم مجهز کنیم. این کار را شروع کردیم و امروز ششصدمین سایت نسل پنجم افتتاح می‌شود که می‌تواند سرعت‌های بالای اینترنت را در اختیار مردم قرار دهد.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دو پروژه بعدی همواره مورد تأکید رئیس‌جمهوری بوده، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد که با اعتبار بیش از ۲۵ میلیارد تومان راه‌اندازی شد. با افتتاح این پروژه تمامی خدمات دولت به مردم از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود. بر اساس ارزیابی‌ها تاکنون بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره واحد متصل شده‌اند و بیش از ۲۷۰۰ خدمت با یک بار احراز هویت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. به گفته زارع‌پور بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید تا پایان امسال صددرصد خدمات دولت از طریق این پنجره به مردم ارائه شود که ۲۰ درصد آن به صورت هوشمند و بدون نیاز به ارائه مدرک و مراجعه برای انجام استعلامات انجام خواهد شد.

زارع‌پور در این مورد گفت:‌ «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک اتفاق فناورانه‌ و مهم است که کام مردم را شیرین کرده و بر اساس تأکید رئیس‌جمهور شکل گرفته است. اکنون بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌های اجرایی کشور نزدیک به ۵۰ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می‌دهند و با یک بار احراز هویت به تمام سامانه‌های دولت دسترسی پیدا می‌کنند. از طریق این پروژه سه هزار خدمت به مردم به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. طبق قانون بودجه امسال صددرصد خدمات باید از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و تمام استعلامات بین‌دستگاهی از طریق سیستم‌های آنلاین انجام و تمام استعلامات کاغذی حذف شود.»

او ادامه داد: «به‌واسطه این پروژه تعداد تراکنش‌های بین دستگاه‌ها به صورت بسیار چشمگیری افزایش پیدا کرده و هر چقدر تعداد تراکنش‌ها بیشتر باشد، تعداد ارجاعات را کاهش می‌دهد. یک روزی این کار در کشور آرزو بوده و اکنون به واقعیت پیوسته‌ است. امیدواریم امسال بتوانیم تمام استعلامات بین‌دستگاهی را از این طریق انجام بدهیم. اکنون ۱۵ میلیون نفر از افراد کشور احراز هویت شده‌اند و در روز دو میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.»

آخرین پروژه‌ای که امروز افتتاح شد نیز سامانه رضایت‌سنجی کارکنان دولت بود که به دستور رئیس‌جمهوری و با هدف اخذ نظر مردم و دریافت بازخورد نظرات آنها از خدمات کارکنان دولت با اعتبار پنج میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.

زارع‌پور در مورد این پروژه توضیح داد:‌ «هر کارمند دولت باید یک بارکد داشته باشد تا مردم بتوانند نسبت به نوع رفتار کارمندان دستگاه‌ها امتیاز بدهند. امیدواریم با دستور رئيس‌جمهوری تمام دستگاه‌ها این بارکد را برای خود تعریف کنند. اکنون کمتر از ۱۰ درصد دستگاه‌ها این امکان را دارند. این طرح با هدف افزایش نظارت و اصلاح رویه‌های دستگاه‌های اجرایی و افزایش رضایت‌مندی مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌های دولتی اجرا شده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qyei
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.