رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فرصت‌شناسی با توریسم واکسن

نگاهی به چند مقصد محبوب
که به قطب‌‌های جدید گردشگری بدل شده‌اند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با پیشرفت روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، یک حقیقت دردناک روشن شده است: کوشش‌های جهانی برای واکسیناسیون کاملا نابرابر بوده است. در میانه کارزار جهانی مبارزه برای مهار همه‌گیری، برخی کشورها سیاستی نوآورانه در پیش گرفته‌اند و دزهای اضافی واکسن را به گردشگران تزریق می‌کنند. شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارشی با اذعان به خطرات تشدید همه‌گیری در توریسم واکسن و هشدار به دولت‌های پذیرنده، این نوع گردشگری را «انقلاب نوآوری در صنعت افول‌کرده گردشگری» خوانده است.

مالدیو
هر چند این روزها نام ارمنستان برای ما با تزریق واکسن کرونا گره خورده، یکی از اولین کشورهایی که اعلام کرد واکسن کرونا به توریست‌ها تزریق می‌کند، مالدیو بود. گردشگری تقریبا 80 درصد درآمدهای اقتصادی و 28 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور جزیره‌‌ای در جنوب شرق آسیا را تشکیل می دهد. دولت مالدیو برنامه توریسم گردشگری خود را 3V لقب داده است: ویزیت، واکسن و تعطیلات. در حال حاضر، افرادی که وارد مالدیو می‌شوند، باید نتیجه آزمایش PCR منفی را همراه با مدارک رزرو هتل به همراه داشته باشند.

امارات
ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، یکی از مناطق پرطرفدار است که به گردشگران واکسن رایگان تزریق می‌کند. بر اساس اطلاعات شرکت خدمات بهداشتی ابوظبی (SEHA)، مسافرانی که ویزای امارت را دارند یا کسانی که با گذرنامه توریستی به این کشور سفر می‌کنند، می‌توانند برای تزریق واکسن، نوبت رزرو کنند.
در ابوظبی واکسن‌ها ساخت شرکت‌های سینوفارم و فایزر – بیونتک است و فاصله میان هر دو دز نیز حدود سه هفته است. در شرایط ورود به ابوظبی اعلام شده مسافران از فهرست کشورهای سبز هنگام ورود نیاز به قرنطینه ندارند.

روسیه
واکسیناسیون داوطلبانه شهروندان روسی به‌کندی انجام می‌شود و اعتماد عمومی به واکسن‌های اسپوتنیک نیز در سطح پایینی است. دولت روسیه از ابتدای ماه جولای برنامه ملی گردشگری واکسن را اجرایی کرده و تمام مراحل فنی نیز تکمیل شده است. با این حال شرایط ورود به روسیه و فرایند دشوار صدور ویزا تاکنون مانع از حضور پرتعداد گردشگران خارجی به این کشور شده است. گزارش شده که تورهای واکسن سه‌هفته‌ای برای خارجی‌ها بین 1500 تا دو هزار دلار آمریکا هزینه خواهد داشت. هدف برنامه ملی گردشگری واکسن روسیه که ترکیبی از واکسیناسیون با برنامه‌های فرهنگی و گردشگری است، راه‌اندازی مجدد صنعت توریسم در این کشور است که از زمان شروع بحران کاملا در خاموشی فرو رفته بود. دولت روسیه چشم به گردشگرانی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین دوخته که واکسن‌های اسپوتنیک در آن‌ها تزریق می‌شود اما کمبودهای جدی را احساس می‌کنند.

ایالات متحده
ایالات متحده بخش زیادی از جمعیت خود را واکسینه کرده و حالا برخی از ایالات در حال آماده شدن برای استقبال از گردشگران واکسن هستند. 20 ایالت در آمریکا برای تزریق واکسن به گردشگران هیچگونه شرایط اقامتی تعیین نکرده‌اند. برای نمونه شهر نیویورک در حال حاضر کلینیک‌هایی سیار برای گردشگران در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه‌ها ایجاد کرده است. در آلاسکا نیز که یکی از ثروتمندترین ایالت‌های آمریکاست، به گردشگران واکسن‌ به صورت رایگان تزریق شود. دولت ایالتی آلاسکا از ماه ژوئن برای کمک به رونق گردشگری تابستانی هر فرد 12 ساله به بالا را که از هر نقطه‌ از جهان وارد چهار فرودگاه‌ این ایالت شوند، واکسینه می‌کند. واکسن‌هایی که ایالت متحده به گردشگران ارائه می‌کند، فایزر و مدرنا است که اثربخشی بالایی در برابر گونه‌های جدید ویروس دارند و تقاضا نیز برای آن‌ها زیاد است.


خطوط هوایی آمریكا از افزایش تقاضا برای پروازها از كلمبیا ، اكوادور و مكزیك به ایالات متحده خبر داده‌اند و تنها در یک مورد، آن‌طور که رویترز گزارش داده، آنچنان توریسم واکسن در مناطق آمریکای شمالی و جنوبی رونق گرفته که نرخ پروازهای با مبدأ مکزیک به آمریکا در مقایسه با اواسط ماه مارس 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. روزنامه «لاجورنادا» چاپ مکزیکوسیتی نیز برآورد کرده که حدود 400 هزار شهروند مکزیکی در ایالات متحده واکسینه شده‌اند و حدود 2/1 میلیون نفر برای سفر به این کشور طی ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8mr4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.