کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فرصت طلایی ایران برای کنشگری در یک صنعت روبه‌رشد

کشورها در برابر رمزارزها چه سیاست‌هایی می‌توانند در پیش بگیرند؟

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال فرصتی برای سرمایه‌گذاری و تجربه معامله‌گری در بازاری هیجان‌انگیز هستند. جهش‌های بازار این ارزها و استفاده آن از فناوری بلاکچین توانسته نظر گروه‌های مختلفی را به‌ خود جلب کند. سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، تجار، افراد اثرگذار در حوزه فناوری و مردم عادی از این گروه هستند.


علاوه بر جذابیت ذاتی این بازار، مزیت‌های فراوان آن، باعث جذابیت دوچندان رمزارزها ـ به‌ویژه در کشورهای در حال‌ توسعه ـ می‌شود. کشورهای در حال‌ توسعه بنا بر محدودیت منابع داخلی و فشارها و تحریم‌های خارجی، شرایط سختی را تجربه می‌کنند. چنین وضعیتی باعث می‌شود تا فشارهای اقتصادی بیشتر شود، بیکاری افزایش پیدا کند، واسطه‌های مالی با مشکلات مواجه شوند و تحرکات بین‌المللی برای آنها بیش از همیشه دشوار شود.

یکی از پررنگ‌ترین آسیب‌های تحریم، عدم توانایی برای خرید کالاهای ضروری مانند مواد اولیه صنعتی و دارو است. اینجاست که اهمیت رمزارزها مشخص می‌شود؛ این بازار جهانی بدون هیچ محدودیت و نهاد کنترلگری به ما این فرصت را می‌دهد تا تحریم‌های خارجی را کنار بزنیم.


السالوادور اولین کشور جهان بود که بیت‌کوین را به‌عنوان پول رسمی پذیرفت. رئیس‌جمهور این کشور در مراسمی باشکوه از طرح «شهر بیت‌کوین» رونمایی کرد. هنوز نمی‌دانیم این ایده بلندپروازانه چقدر قابلیت اجرایی دارد، اما می‌دانیم این کشور که شرایط اقتصادی آن مشابه ایران است، تلاش می‌کند از ارزهای دیجیتال کمک بگیرد.


بررسی لیست کشورهایی که تصمیم دارند بیت‌کوین را به‌عنوان پول رسمی بپذیرند یا رمزارز ملی ارائه کنند، نشان می‌دهد کشورهایی که با تحریم روبه‌رو شده‌اند و اقتصاد آنها آسیب‌های جدی‌ای دیده، به این نتیجه رسیده‌اند که ارز دیجیتال راه‌حل مناسبی است. با تمام این صحبت‌ها، باید بدانیم ارزهای دیجیتال می‌توانند به اقتصاد ایران کمک جدی کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b995
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.