کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پس از چند سال فاجعهبار برای صنعت گردشگری، برند استرالیایی چمدان «جولای» به مسیر خود بازگشته و در سیدنی و ایالات متحده فعالیت خود را گسترش داده است.
این کسبوکار که در بدترین شرایط همهگیری، زمانی که صنعت گردشگری با تعطیلی مواجه شد، کاهش بیش از ۹۰ درصدی فروش خود را به چشم دید، اکنون از افزایش درآمد سالانه ۱۵۰۰ درصدی و ۵۰ درصد در ماه خبر میدهد.
یکی از بنیانگذاران جولای، آتان دیداسکالو گفته است که این کسبوکار در ماه سپتامبر فروشگاهی را در مرکز خرید گالری سیدنی راهاندازی خواهد کرد و پس از آن برنامه دارد فروشگاههایی را در نیویورک و لسآنجلس ایجاد کند.
دیداسکالو میگوید: «چیزی که میتواند کسبوکار ما را تقویت کند، تمرکز بر خردهفروشی فیزیکی است. ما دریافتهایم که فروشگاههای ما سودآوری فوقالعادهای دارند و هر متر مربع آن، ارزش هزینه کردن دارد. بنابراین تا جایی که بتوانیم تعداد فروشگاههای فیزیکی خود را افزایش میدهیم.»
جولای در سال ۲۰۲۱ وارد بازار ایالات متحده شد؛ زمانی که سفر کردن دوباره امکانپذیر شد. در بازار این کشور، محصولات اقتصادی و مقرونبهصرفه جولای، فروش بالایی نداشتند و در عوض، دسته محصولات با کیفیت بالای آنها مشتریان ثابت خود را دارد.
از آنجا که فروکش کردن همهگیری در استرالیا به مرحلهای رسیده که مردم کمکم دارند سفرهای بینالمللی خود را از سر میگیرند، رشد فروشگاههای فیزیکی و استقبال مردم از آنها نیز دور از انتظار نخواهد بود. هرچند دیداسکالو میگوید فرش اجناس در حالی که مشتری در فاصله چند متری شما قرار دارد و حرکاتتان زیر نظر است، کار دشواری است، اما بر این مسئله هم تأکید میکند که تماس مستقیم با مخاطبان و دریافت بازخورد آنها، باعث میشود محصولات بهبود یابند.
او در توضیح این مسئله میگوید: «برای مثال افراد زیادی به فروشگاه ما وارد شدهاند و گفتهاند ساکهای خرید ما بیش از اندازه کوچک هستند. ما این حرفشان را شنیدیم و متوجه شدیم حق با آنهاست. بنابراین سایز آنها را تغییر دادیم. این بینشی بود که در نتیجه ارتباط مستقیم با مخاطب به دست آوردیم.»
در طول همهگیری اعتماد استرالیاییها به خرید آنلاین بهسرعت افزایش یافت و زمانی که سفر دوباره از سر گرفته شد، جولای همچنان شاهد استقبال بسیاری از مشتریان از خرید آنلاین آن بود. دیداسکالو در این باره میگوید: «در استرالیا، هنوز مردم درباره زمان رسیدن محصولی که آنلاین خریدهاند، نگران هستند.
پست استرالیا و سایر کسبوکارهای لجستیکی، این کار بزرگ را بهخوبی انجام میدهند.» اما او میگوید جولای برای رفع این نگرانیها، برنامههای دیگری نیز دارد؛ روشی که جولای در حال حاضر برای کاهش این نگرانی انجام داده، تأسیس انبارهای متعدد در سراسر کشور و همکاری با شبکههای کوچک و خصوصی پیکهای محلی است که متعهد شدهاند کالاها را در سریعترین زمان ارسال به دست مشتری برسانند.