کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فعالان اینترنتی: بازار اینترنت ثابت انحصاری ندارد

فعالان اینترنتی و کارشناسان بازار ارتباطات کشور، حوزه اینترنت ثابت را با وجود بازیگرانی همچون مخابرات و ۱۷ درانده پروانه ارتباطات ثابت مصادق انحصار نمی‌دانند و ورود شورای رقابت به این بازار برای تعرفه‌گذاری را اشتباه استراتژیک عنوان می‌کنند. 

روز گذشته روابط عمومی مرکز ملی رقابت اعلام کرد که با بررسی بازار اینترنت ثابت، شورای رقابت این بازار را مصداق بازار انحصاری تشخیص داده و مرکز ملی رقابت به تنظیم دستورالعمل قیمت مکلف شده است.

حالا برخی از شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت ثابت این اقدام را درست نمی‌دانند چرا که به باور آنها در این بازار انحصاری وجود ندارد. 


باید تعرفه‌گذاری از طریق صنف رایانه انجام شود


تعرفه‌گذاری در بازار اینترنت در یک دهه گذشته بارها مورد مناقشه بین دولت و فعالان بخش خصوصی این بازار بوده است. در حالی که دولت سعی دارد با روش‌های مختلف برای این حوزه تعرفه‌گذاری کند، مدیران شرکت‌های اینترنتی سالهاست که از دولت می‌خواهند دخالت در این بخش نداشته باشد و بگذارد بازیگران این حوزه تعرفه‌گذاری در این بخش را انجام دهند. 

درحالی که تاکنون این خواسته فعالان بخش خصوصی مورد توجه دولت قرار نگرفته است، در گام جدید شورای رقابت هم اعلام کرده می‌خواهد وارد تعرفه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل وجود انحصار در آن شود. 

علی توسلی، مدیرعامل شرکت نیونت و عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، از جمله کسانی است که معتقد است در بازار اینترنت ثابت کشور هیچ انحصاری وجود ندارد که حالا به این بهانه شورای رقابت بخواهد وارد آن شود.

او در گفت‌وگو با کارنگ در این مورد گفت: «باوجود شرکت مخابرات ایران که بخش زیادی از بازار را در اختیار دارد و همچنین ۱۷ دارنده پروانه FCP در این بازار انحصاری دیده نمی‌شود. تشخص شورای رقابت برای وجود انحصار در این بازار غلط است.» 

او اعلام می‌کند که اگر منظور شورای رقابت انحصار ذاتی در شرکت مخابرات ایران هم باشد این موضوع باز هم باید بررسی شود و بازهم نمی‌توان به این بهانه گفت در بازار اینترنت ثابت کشور انحصار وجود دارد.

طبق وظیفه ذاتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این سازمان به عنوان بازوی نظارتی وزارت ارتباطات، وظیفه تعرفه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را برعهده داشته است، با این حال توسلی اعلام می‌کند هرچند این سازمان مسئول تعرفه‌گذاری این بخش است، اما حالا بازار اینترنت ثابت به بلوغی رسیده که نیاز به تعرفه‌گذاری این سازمان هم نداشته باشد.

توسلی در این مورد توضیح داد: «پیشنهاد ما در صنف همیشه این بوده که نیازی به ورود سازمان تنظیم برای قیمت‌گذاری در بخش اینترنت ثابت نیست و به خاطر بازیگران متعدد در این بازار آنها می‌توانند کار قیمت‌گذاری در این زمینه را از طریق رقابت انجام دهند. در واقع بهتر است کار قیمت‌گذاری در این زمینه برعهده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای باشد، مانند هر صنفی دیگر برای این بازار نیز خود صنف باید تعرفه‌گذاری کند.»

او نه تنها ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری در این بازار را اشتباه می‌داند بلکه معتقد به آزادسازی قیمت در بازار اینترنت کشور است. 


بازار اینترنت ثابت رقابتی است


در همین زمینه محمد کشوری، کارشناس حوزه ارتباطات و مدیرعامل گروه طیف نیز اعلام می‌کند ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری در بازار اینترنت ثابت اشتباه است. 

او نیز معتقد است این بازار به خاطر داشتن بازیگران متعدد انحصاری ندارد. کشوری در این مورد به کارنگ گفت: «بازار اینترنت ثابت ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر رقابتی است و به خاطر بازیگران متعدد از جمله مخابرات و دراندگان پروانه FCP انحصاری در آن دیده نمی‌شد. در واقع بازار خرده‌فروشی اینترنت کشور کاملا رقابتی است و شاید مشکلی در کیفیت و نوع تعرفه‌گذاری وجود داشته باشد، اما اینکه بگوییم در این بازار انحصار وجود دارد پس شورای رقابت باید به آن ورود پیدا کند درست نیست.»

محمد کشوری با انتشار این تصویر در توییت خود اعلام می‌کند که بازار اینترنت ثابت با وجود بازیگران متعدد کاملا رقابتی است.

او در ادامه اعلام کرد: «ورود شورا به قیمت‌گذاری در حالی که رگولاتوری در این زمینه حضور دارد نشدنی است. البته گفته شده که مرکز ملی رقابت با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نظر خواهی از سایر ذینفعان، تعرفه‌گذاری در این زمینه را انجام خواهد داد که این کار چندان منطقی نیست.»

کشوری تاکید می‌کند که در بازار اینترنت ثابت که همین حالا رقابتی است رگولاتوری با تعیین سقف و کف قیمت و برای جلوگیری از دامپینگ تعرفه‌گذاری کرده است و تاکنون هم در سال‌های گذشته با وجود مشکل در تعرفه‌گذاری این کار توسط رگولاتوری انجام شده است. 

او اعلام می‌کند که این بازار به خاطر داشتن بازیگران متعدد هیچ‌وقت انحصاری نبوده و حتی اگر اپراتوری قیمتی بالاتر از اپراتور دیگر بدهد، کاربران به سمت استفاده از اپراتور دیگری می‌روند و به همین خاطر مشکلی در این زمینه برای کاربران وجود ندارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sk6m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.