کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فعلاً اوضاع همین است!

مدیرعامل بلاکچین دات‌کام درباره امروز و فردای رمزارزها چه نظر و چه توصیه‌هایی دارد؟

حالا که کمی اوضاع رمزارزها به نسبت نوسان‌های شدید دو سه هفته گذشته عادی‌تر شده، خیلی‌ها از خود می‌پرسند که اوضاع رمزارزها به کجا خواهد رسید. تحلیل‌های متفاوتی هم در این‌باره مطرح و زمان‌بندی‌های مختلفی برای ادامه کار بازار پیش‌بینی می‌شود.

اما به گفته پیتر اسمیت، مدیرعامل سایت Blockchain.com، بهتر است سرمایه‌گذارانی که در هفته‌های اخیر به‌دلیل کاهش قیمت‌ها دچار شوک شده‌اند، به این وضعیت عادت کنند؛ چراکه این حکایت همچنان باقی است.

در هفته‌های اخیر رمزارزها دچار یک سقوط بی‌سابقه شدند، به‌ گونه‌ای که رمزارز لونا به مرز صفر دلار رسید و سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم و همچنین استیبل‌کوین‌هایی مثل TerraUSD کاهش قیمت شدیدی را تجربه کردند.

اسمیت در این‌باره معتقد است که همچنان این روند ادامه دارد و خطر بیشتری در کمین سرمایه‌گذاران است، اما این اتفاق برای اقتصاد غیرمتمرکز مفید خواهد بود.


نوسان‌ها را فقط زمان کم خواهد کرد


او در ادامه سخنان خود گفت که اتفاقات اخیر به ما یادآوری کرد که دارایی‌های دیجیتال برای اجتناب از نوسان به گذر زمان نیاز دارند. به اعتقاد اسمیت سرمایه‌گذاری در رمزارزها باید به متوسط هزینه دلاری بازگردد. متوسط هزینه دلاری فرایندی است که سرمایه‌گذار طبق یک زمان‌بندی خاص، با وجود پایین‌آمدن قیمت سهام، مبلغ ثابتی را به خرید آن اختصاص می‌دهد.

اگر قیمت سهام پایین آمده باشد، سرمایه‌گذار قادر به خرید تعداد بیشتری سهام خواهد شد و در حالت عکس یعنی زمانی که قیمت سهام بالا رفته باشد، تعداد کمتری را خواهد خرید و در نتیجه انجام این کار، قیمت تمام‌شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها خواهد بود؛ چراکه در قیمت‌های پایین‌تر، سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از سهام را خریداری کرده است.

بیت‌کوین در اوایل هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۰ رسید. در این تاریخ قیمت بیت‌کوین حدود ۲۶ هزار دلار بود. همچنین سهام کارگزاری کوین‌بیس در این هفته تا ۷۴ درصد کاهش یافت. اسمیت می‌گوید: «شما باید آماده هرگونه اتفاقی باشید و سرمایه‌ خود را برای مدت طولانی حفظ کنید؛ چراکه این سیستم مالی در مراحل اولیه خود قرار دارد.» بلاکچین‌دات‌کام، یکی از فعال‌ترین بازیگران در این عرصه است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و امسال در فهرست CNBC Disruptor 50 در رتبه هفتم قرار گرفت.


بازاری که نمیرد قوی‌تر می‌شود


با اتفاقات اخیر بسیاری از مؤسسات سرمایه‌گذاری با سودهایی کلان از میان‌ رفته و سرمایه‌گذاران تازه‌کار با انبوهی از ضرر مواجه می‌شوند. این روند درست همانند سایر حباب‌های دیگر بازار است. به گفته اسمیت این روند، مسیر از پیش تعیین‌شده رشد و پذیرش رمزارزهاست.

این فرایند در کوتاه‌مدت سبب تخریب بازار و از بین رفتن پیوندهای ضعیف بازار رمزارزها می‌شود، اما در بلندمدت نتیجه عکس از خود نشان می‌دهد و آن را قوی‌تر می‌کند. اسمیت اخیراً در توییتی از این فرایند تحت عنوان تخریب خلاقانه یاد کرد و گفت که شرکت‌ها، پروتکل‌ها و دارایی‌های زیادی وجود دارند که نیاز مبرمی به این فرایند از طریق بازار دارند.

او همچنین اعلام کرد که سقوط اخیر بازار رمزارزها سبب آشکار شدن خطرات این بازار و همچنین تعطیلی شرکت‌های تجاری و صندوق‌هایی می‌شود که مدیریت ریسک درستی نداشته‌اند. اسمیت معتقد است که این فروپاشی در دو، سه سال آینده به یک صنعت قوی‌تر و مفیدتر منجر می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1gks
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.