کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فعلا ًشرکت‌های فناور پیشرو هستند

تأثیر متاورس بر فعالیت کارمندان

برخی شرکت‌ها پذیرش متاورس را آغاز کرده‌اند، زیرا بسیاری از کارمندان فناوری به انجام برخی وظایف کاری در واقعیت مجازی علاقه‌مند هستند. «نیک کلگ»، رئیس امور جهانی شرکت «متا پلتفرمز» می‌گوید که کارگران این غول فناوری، کاملاً کار در متاورس را پذیرفته‌اند. او نوشته تیمش در هر کجای دنیا که باشند، هر هفته در برنامه «هوریزن ورک‌رومز» شرکت کرده و سایر همکاران خود را در اتاق‌های جلسه مجازی ملاقات می‌کنند.

کلگ می‌نویسد: «بله، ما این کار را انجام می‌دهیم. معتقدیم در این‌گونه جلسات، حسی در مکان و فضا و به‌ویژه صدای افراد وجود دارد که باعث می‌شود جلسات نسبت به زمانی که با چهره‌های کوچک روی لپ‌تاپ حرف می‌زنیم، انسانی‌تر باشد.»

بر اساس نظرسنجی‌های جدید، به نظر می‌رسد انجام برخی فعالیت‌های کاری خاص در متاورس، علاقه مشترک کسانی باشد که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند. از هر پنج کارمند فناوری، سه نفر گفته‌اند که به استفاده از انواع هدست‌های واقعیت مجازی مرتبط با متاورس برای آموزش و توسعه حرفه‌ای علاقه‌مند هستند.

تعداد کمتری به استفاده از آواتارهای دیجیتال برای جلسات علاقه نشان داده‌اند و تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان به استفاده از فناوری ردیابی چهره برای واقعی‌تر کردن آواتارهای خود علاقه‌مندند.

علاقه به توسعه حرفه‌ای ممکن است به طرفداران متاورس حس خوبی بدهد، اگرچه کارشناسان می‌گویند این موارد استفاده هنوز در مراحل اولیه توسعه خود هستند. در گزارش ژانویه، تیم ارزیابی علم، فناوری و تجزیه‌وتحلیل دفتر پاسخگویی دولت، چگونگی استفاده از فناوری واقعیت توسعه‌یافته و چالش‌های پیش روی آن را برجسته کرد.

دفتر پاسخگویی دولت گفته است: «فناوری واقعیت توسعه‌یافته مانند متاورس می‌تواند به آموزش جراحان کمک کند، به پزشکان متخصص اجازه دهد به‌طور مجازی بدن بیماران را بررسی کنند و به روان‌درمانگران برای درمان اختلالات اعتیاد کمک کند.»

«برایان بوثول»، مدیر تیم ارزیابی علم، فناوری و تجزیه‌وتحلیل گفت که مشکل این موارد این است که آنها هنوز در مراحل اولیه هستند و به سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری در فناوری‌هایی مانند 5G و هوش مصنوعی نیاز است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روند استفاده از متاورس و فناوری‌های مرتبط با آن در میان شرکت‌های فناوری تاکنون به‌کندی پیش رفته است.

77 درصد از کارکنان فناوری گفته‌اند که در شرکت آنها هیچ کارمندی از فناوری واقعیت مجازی متاورس استفاده نمی‌کند. 23 درصد نیز اذعان داشته‌اند که استفاده از این فناوری در شرکت‌شان الزامی یا اختیاری است.

در برخی شرکت‌های فناوری، محیط کار ترکیبی یا کاملاً از راه دور در طول همه‌گیری کووید 19، آنها را تشویق کرده که متاورس را در آغوش بگیرند. «اینوایرنمنت»، شرکتی که به‌طور تخصصی روی اینترنت اشیا کار می‌کند، با ایجاد فضایی برای همکاری، مکالمات خودجوش و استخدام کارکنان جدید از طریق آواتارهای دیجیتال، اولین گام‌ها را به سوی این جهان برداشته است؛ زیرا «ارین مک‌دانلد»، مدیرعامل شرکت، اینجا را «محل کار آینده» می‌نامد.

او می‌گوید: «من همیشه به این فکر می‌کردم که «ارتباط روان‌شناختی با فضا و نام تجاری چیست؟» و گمان می‌کنم نیاز واقعاً قابل توجهی به فضای فیزیکی در شرکت‌ها وجود دارد؛ نیازی که تأمین آن ساده نیست. اما من به کارمندانم نیاز دارم تا هر روز با برند ارتباط برقرار کنند، حتی اگر در دفتر حاضر نباشند.»

مک‌دانلد پیشنهاد می‌دهد سایر شرکت‌های فناوری که به‌دنبال پذیرش متاورس هستند، لازم نیست روند آن را خیلی سریع پیش ببرند و اوضاع را بیش از حد پیچیده یا غیرقابل تحمل کنند و بهتر است با توجه به اهداف شرکت، کم‌کم از کاربردهای ساده آن شروع کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lxu6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.