کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فهرستی برای یک آینده نزدیک

با 5+10 شرکتی آشنا شوید که فناوری یا نوآوری‌شان را می‌توان انقلابی تعبیر کرد

به‌تازگی شبکه خبری CNBC نهمین لیست سالانه‌اش را درباره شرکت‌های پیشرو منتشر ساخته است. در لیست امسال بیشتر شرکت‌هایی آورده شده که مدل‌های تجاری‌شان عملکرد موفقی در دوره پاندمی داشته‌اند.

این شرکت‌ها رشد خوبی در دوره کرونا به ثبت رسانده‌اند و دوشادوش تغییرات سریع حوزه فناوری حرکت کرده‌اند.
شرکت‌هایی که در لیست امسال آورده شده‌اند، ظرفیت بالایی برای رشد دارند و بازیگران اساسی در تحولات اقتصادی آینده جهان خواهند بود. در ادامه نگاه کوتاهی خواهیم داشت به بیست شرکت برتر این لیست.

رابین‌هود (RobinHood)
رابین‌هود را ولاد تنو و بایجو بات در سال 2013 تأسیس کردند. دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت روی تکنولوژی‌هایی چون رایانش ابری، یادگیری ماشین و امنیت نرم‌افزار کار می‌کند. سال گذشته برای رابین‌هود سالی توفانی بود. در این سال، به لطف همه‌گیری کرونا، بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک به سراغ استفاده از اپلیکیشن سهامداری این شرکت رفتند.

استرایپ (Stripe)
این شرکت در سال 2010 به دست برادران کالیسون تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو قرار دارد و ارزش کنونی‌اش بیش از 95 میلیارد دلار برآورد می‌شود. استرایپ در حوزه ارائه خدمات پرداختی و API برای سایت‌های تجارت‌ الکترونیک و اپلیکیشن‌های موبایلی فعالیت می‌کند.

دیسکورد (Discord)
این شرکت نیز مانند شرکت قبلی در سانفرانسیسکو قرار دارد. جیسون سیترون و استانیسلاو ویشنوسکی در سال 2015 این شرکت را با بودجه 480 میلیون دلاری تأسیس کردند. ارزش کنونی این شرکت بیش از هفت میلیارد دلار است. دیسکورد این امکان را برای گروه‌های عمومی و خصوصی فراهم می‌کند تا گرد هم بیایند و از طریق متن، صدا و ویدئو با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

سنتینل وان (SentinelOne)
سنتینل وان در سال 2013 به دست تومر وینگارتن و آلمونگ کوهن تأسیس شد. ارزش این شرکت بیش از سه میلیارد دلار است و در کالیفرنیا قرار دارد. حوزه فعالیت این شرکت فناوری 5G، هوش مصنوعی، رایانش ابری، یادگیری عمیق است.

هنگامی که هکرهای بادهای خورشیدی که شکل جدیدی از حمله سایبری با تمرکز بر زنجیره تأمین بود، به سیستم‌های اصلی دولت و شرکت‌های بزرگ ایالات متحده نفوذ کردند، یک گروه از شرکت‌ها از این حمله در امان ماندند: مشتریان شرکت امنیت سایبری سنتینل‌وان.

دیدی چاکسینگ (Didi Chuxing)
اگر در جریان سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در حوزه فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی قرار داشته باشید، دیدن نام شرکت‌های چینی در فهرست‌های این‌چنینی برایتان عجیب نخواهد بود. این شرکت در پکن قرار دارد و در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، خودروهای خودران، یادگیری عمیق و اینترنت اشیا فعالیت دارد.نُه سال از زمانی که برای نخستین‌بار خودروهای شرکت «دیدی» سروکله‌شان در خیابان‌های پکن پیدا شد، می‌گذرد و اکنون دیدی بیش از 550 میلیون کاربر و 31 میلیون راننده دارد.

برکس (Brex)
این شرکت در سال 2018 به دست دوبورگاس و فرانسسکی با سرمایه‌ 940 میلیون دلاری تأسیس شد. فعالیت این شرکت بیش از هر چیزی بر رایانش ابری و یادگیری ماشین متمرکز است.

مارقتا (Marqeta)
پاندمی باعث شد بیشتر مردم از فناوری‌های پرداخت دیجیتال استفاده کنند. مارقتا از آن دست شرکت‌هایی است که با ارائه نسل جدیدی از کارت‌های اعتباری در دوره پاندمی، رشد خوبی داشت. این شرکت را جیسون گاردنر در سال 2010 تأسیس کرد و ارزش تقریبی‌اش بیش از سه میلیارد دلار است.

چیمه (Chime)
چند سالی می‌شود که بانک‌های آمریکایی در لیست‌های خدمات‌دهی از نظر مشتریان در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار می‌گیرند. یکی از دلایل این محبوب نبودن به ‌خاطر کارمزدهای زیادی است که بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از مشتری‌ها دریافت می‌کنند.

چیمه از آن دست شرکت‌هایی است که استفاده از خدماتش باعث کاهش چشمگیر این کارمزدها می‌شود. این شرکت را کریس بریت و رایان کینگ در سال 2013 تأسیس کرده‌اند. دفتر مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو قرار دارد.

تایتوکر (Tytocare)
نخستین شرکت حوزه سلامت در این لیست تایتوکر است. شرکت اسرائیلی که در سال 2011 تأسیس شد و در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، رایانش ابری، یادگیری عمیق، اینترنت اشیا و یادگیری ماشین فعالیت می‌کند. در واقع کار اصلی این شرکت این است که با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزاری جامع برای آزمایش‌های پزشکی از راه دور ساخته است.

الویت بیو (ElevateBio)
تنها دو سال از تأسیس این شرکت می‌گذرد. در سال 2019 دیوید هالال و دو تن از همکارانش با سرمایه‌ای 868 میلیون دلاری این شرکت را بنیان گذاشتند. سال پیش بود که دانشمندانی که روی دستکاری و بهبود ژن‌ها کار می‌کردند، برنده جایزه نوبل شدند.

این دستاورد چشم‌انداز جدیدی به روی درمان بیماری‌ها از طریق کار روی ژن‌ها و سلول‌ها گشود. این شرکت یکی از آن شرکت‌هایی است که به‌ دنبال تجاری‌سازی این ایده‌های جذاب است.

کی‌هلث (K Health)
در چند سال اخیر شاهد افزایش توجه به چت‌بات‌های پزشکی بودیم. چت‌بات‌های پزشکی، بات‌هایی هستند که با گفت‌وگو با بیمار و گرفتن اطلاعاتش می‌توانند کارهای تشخیصی را انجام دهند و تجویزهایی به بیمار داشته باشند. این چت‌بات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی ساخته می‌شوند. نقطه قوت چت‌بات کی هلث در نظر گرفتن هم‌زمان علایم بیمار و اطلاعات شخصی بیمار است.

کانووی (Convoy)
شرکتی است که در حوزه سرویس‌های حمل‌ونقل فعالیت می‌کند. این شرکت با استفاده از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، رایانش ابری، یادگیری عمیق و اینترنت اشیا سیستم حمل باری ساخته است که بسیار کارآمدتر از مدل‌های پیشین است. این شرکت را دن لوئیس و گرانت گودال در سال 2015 تأسیس کرده‌اند. بنیان‌گذاران این شرکت از مدیران پیشین شرکت آمازون هستند.

چک‌اوت (Checkout.com)
نخستین شرکت اروپایی لیست. این شرکت در سال 2012 در لندن تأسیس شد. جالب است بدانید که گالیوم پوزاز، بنیان‌گذار این شرکت، هفت سال چک‌اوت را بدون قبول سرمایه‌گذار و به‌تنهایی پیش برد. اکنون این شرکت یکی از باارزش‌ترین استارتاپ‌های تک‌شاخ جهان به حساب می‌آید. این شرکت نیز در حوزه فین‌تک و فناوری‌های مالی فعالیت می‌کند.

ایندیگو ای‌جی (Indigo Ag)
دیوید بری و همکارانش این شرکت را در سال 2014 در بوستون تأسیس کردند. ارزش کنونی این شرکت 5/3 میلیارد دلار است. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید ایندیگو ای‌جی در حوزه کشاورزی فعالیت دارد.
این شرکت با استفاده از میکروبیولوژی و فناوری‌های هوش مصنوعی تلاش می‌کند بهره‌وری را در حوزه کشاورزی افزایش دهد.

اسنیک (Snyk)
این شرکت هم در بوستون قرار دارد و در سال 2015 تأسیس شده است. با افزایش فعالیت‌های آنلاین در دوره کرونا، هکرها هم بیکار ننشستند و آمار جرائم رایانه‌ای نیز افزایش یافت. این وضعیت فرصتی طلایی برای شرکت‌های امنیت سایبری چون اسنیک بود که توانایی‌هایشان را نشان دهند. این شرکت ارزشی بیش از 7/4 میلیارد دلار دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w0ya
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.