کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فوموی گوگل: چت‌ جی‌پی‌تی آینده موتورهای جست‌وجو است؟

در شرکت گوگل همه ترسیده‌اند. سهم ۹ درصدی بینگ از جست‌وجوی اینترنتی می‌تواند به شکلی اهرمی رشد چشم‌گیری کند؛ اما گوگل هرچقدر هم در خطر باشد، نمی‌تواند مثل یک استارتاپ رفتار کند

گوگل پس از انتشار چت جی‌پی‌تی توسط شرکت رقیبش در موقعیت عجیبی قرار گرفته است. به نظر نمی‌رسد گوگل از هوش مصنوعی عقب مانده باشد، اما همچنین نمی‌تواند چیزی را منتشر کند که باعث وحشت مردم شود. بر این اساس، رونمایی از رقیب چت جی‌پی‌تی، یعنی Bard، برای گوگل ترکیبی عجیب از فومو و ترس بوده است.

به نظر می‌رسد تحت تأثیر همین فومو و احساس عقب افتادن از مایکروسافت، گوگل سراسیمه خود را آماده کرده تا رقیب خود برای چت ربات OpenAI یعنی چت جی‌پی‌تی را به بازار عرضه کند. روز دوشنبه هفته گذشته، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل‌بارد، سرویس جدید هوش مصنوعی گوگل را معرفی کرد.

او گفت که این ربات نرم‌افزاری به گوگل این امکان را می‌دهد که نه‌تنها به سؤالات واقعی مانند تعداد کلیدهای یک پیانو پاسخ دهد، بلکه بینش عمیق‌تری برای خیلی از کارها به افراد خواهد داد. به گفته او پرسیدن از گوگل با استفاده از بارد که آیا یادگیری پیانو آسان‌تر از گیتار است، باید پاسخی واقعاً هوشمندانه به همراه داشته باشد.


بارد هنوز خیلی کار دارد…


به نظر می رسد بارد یک ربات همه‌فن‌حریف و چشمگیر باشد! اما برخلاف چت جی‌پی‌تی که اکنون ۱۰۰ میلیون کاربر دور خود جمع کرده، بارد فقط در اختیار «تست‌کنندگان مورد اعتماد» گوگل قرار خواهد گرفت؛ یعنی تعداد محدودی از کاربران و تعداد محدودی از کارمندان شرکت‌های زیرمجموعه گوگل!

در حالی که گوگل با وجود فوموی شدیدی که به آن گرفتار شده، دست به عصا حرکت می‌کند، OpenAI، استارتاپ پشت چت جی‌پی‌تی، با وجود مشکلاتی در مورد دقت، تأخیر و نبود آگاهی آشکار در مورد پیامدهای نسخه دوم و سوم محصول خود و استفاده گسترده از آن، در حال عرضه نسخه‌های جدیدتری از ربات هوشمند و البته ترسناک خود است.

نسخه پولی چت جی‌پی‌تی که رونمایی شده، قرار است کاربردهای تجاری برای کسب‌وکارها داشته باشد. از طرف دیگر این فناوری خود را با بینگ، رقیب عقب‌مانده مایکروسافت در تجارت جست‌وجوی اینترنتی که تمام در دست گوگل است، یکپارچه خواهد کرد.

از یک طرف، گوگل تمایل دارد در هر فناوری‌ای که می‌تواند دنیای جست‌وجو را تغییر دهد، برتری داشته باشد؛ چراکه این فناوری‌ها می‌توانند کسب‌وکار اصلی آن و مدل‌های زبانی جست‌وجو را تا حد زیادی تغییر دهند. گوگل یک شرکت سهامی عام است و بنابراین باید به سرمایه‌گذاران خود نشان دهد که هنوز در بازاری که از آن پول درمی‌آورد دست بالا را دارد.


سهم بازار گوگل در خطر است؟


در حالی که بینگ تنها ۹ درصد از بازار جست‌وجو را در اختیار دارد، ادغام بیشتر الگوریتم‌های منحصر به فرد چت جی‌پی‌تی در پلتفرم جست‌وجوی مایکروسافت می‌تواند منجر به جابه‌جایی عمده سهم گوگل از این بازار شود. همین ترس است که گوگل را به دردسر انداخته و همه را در این شرکت دستپاچه کرده است.

برخی‌ها می‌گویند اینقدر فوموی گوگل بزرگ است که احتمال گرفتن تصمیم‌های اشتباه در این شرکت را زیاد کرده است. آنها می‌گویند اگر بارد در جهان منتشر شود و جو عمومی در مورد نژادپرستانه و جنسیت‌زده بودن پاسخ‌های آن به برخی سؤالات قوی شود، گوگل خطر بیشتری در خصوص اعتبار خود در این بازار متحمل خواهد شد.

آنها می‌گویند OpenAI یک استارتاپ است، می‌تواند سریع حرکت و آزمون و خطا کند؛ بدون اینکه هزینه زیادی روی دست مایکروسافت بگذارد، اما گوگل مجبور است دست به عصا راه برود، چراکه انتشار یک محصول ناقص به‌سرعت می‌تواند قیمت سهام این شرکت را کاهش دهد.

این ماجرا همچنین یک لحظه برای سنجش افکار عمومی نسبت به هوش مصنوعی است. مایکروسافت و OpenAI با ارائه تجربه دست اول به مردم از اینکه چگونه هوش مصنوعی تجربه آنلاین آنها را متحول می‌کند، می‌توانند یکی از این دو مسیر را در پیش بگیرند: متقاعد کردن مردم که هوش مصنوعی یک نیرو و ابزار کارآمد و خوب است، یا ترساندن آنها.

برای گوگل که هوش مصنوعی را «عمیق‌ترین فناوری‌ای که امروز روی آن کار می‌کنیم» معرفی کرده، بارد نمی‌تواند دومی باشد. شاید به همین دلیل باشد که عبارت مبهم گوگل در مورد بارد این بوده که «به روشی «مسئولانه» در هفته‌های آینده، به‌طور گسترده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.» گوگل هم نمی‌خواهد از مایکروسافت عقب بیفتد و هم می‌ترسد واکنش‌های منفی به هوش مصنوعی ضرر زیادی را متوجه اعتبار و سهام این شرکت کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hycv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.