کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قابلیت پروکسی در پیام‌رسان واتس‌اپ رونمایی شد

ثریا حقی / واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های جهان است که در اغلب کشورها در دسترس بوده و پیام‌رسان اول مردم است. با این حال، این پیام‌رسان در برخی کشورها از جمله ایران از سوی دولت فیلتر و از دسترس خارج شده است.

متا (شرکت مادر واتس‌اپ) که ظاهراً امیدی به رفع فیلتر پیام‌رسان خود در ایران و کشورهایی نظیر آن ندارد، با به چالش کشیدن این محدودیت‌ها، اعلام کرده که کاربران قادر خواهند بود از طریق یک سرور پروکسی به واتس‌اپ متصل شوند. با تحقق این وعده، اتصال به پیام‌رسان آنی واتس‌اپ در ایران و بسیاری کشورهای دیگر، بدون نیاز به VPN، میسر خواهد شد.

واتس‌اپ، در یک پست وبلاگی توضیح دادI که این پیام‌رسان در حال حاضر از سرورهای پروکسی پشتیبانی می‌کند. برای کسانی که آشنایی ندارند، یک پروکسی به‌عنوان لایه سوم بین کاربر و اینترنت کار می‌کند که می‌توان از آن برای حصول اطمینان از امنیت و حریم خصوصی بهتر هنگام مرور وب استفاده کرد.

متا به کاربران خود اطمینان داده که در صورت استفاده از پروکسی‌های واتس‌اپ، تمامی چت‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، ویس‌ها و حتی موسیقی‌های ردوبدل شده آنها در این رسانه محبوب به‌صورت محرمانه و از طریق رمزنگاری اند تو اند (End To End) انجام خواهد گرفت و کاملاً امن خواهد بود. متا می‌گوید هیچ شخص سومی این اطلاعات را مشاهده نخواهد کرد.

ویل کت‌کارت (Will Cathcart)، مدیر واتس‌اپ در پیامی در توییتر، ضمن تبریک سال نو میلادی گفت: «در حالی که بسیاری از ما سال نو میلادی را با ارسال پیام به عزیزان‌مان در واتس‌اپ جشن گرفتیم، میلیون‌ها نفر در ایران و کشورهای دیگر هستند که همچنان از حق برقراری ارتباط آزادانه و خصوصی محروم هستند.»

او خاطرنشان کرد که «از امروز، اتصال به واتس‌اپ از طریق پروکسی را برای کاربران راه‌اندازی کرده‌ایم.» به گفته کت‌کارت، این راهکار به افراد امکان می‌دهد از طریق سرورهایی که از سوی داوطلبان و سازمان‌ها برای برقراری ارتباط آزادانه راه‌اندازی شده‌اند، به‌راحتی به پیام‌رسان واتس‌اپ متصل شوند. این به آن معنی است که ما قدرت را به دست مردم می‌سپاریم تا در صورت مسدود یا قطع شدن اتصال‌شان، به واتس‌اپ دسترسی داشته باشند.»

بر این اساس، تمامی کاربران سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس، که از آخرین نسخه پیام‌رسان واتس‌اپ استفاده می‌کنند، از این پس قادر خواهند بود بدون نیاز به VPN در کشورهای دارای محدودیت، با استفاده از قابلیت پروکسی افزوده‌شده به برنامه از این پیام‌رسان استفاده کنند. این قابلیت فعلاً به نسخه‌های ویندوز یا وب واتس‌اپ اضافه نشده است.

البته واتس‌اپ خودش این سرورهای پروکسی را به کاربران ارائه نمی‌دهد. این بدان معناست که افراد باید یک سرور پروکسی که در منطقه مورد نظر فعال است (و از سوی شرکت‌ها یا افراد خصوصی و داوطلب راه‌اندازی شده) را جست‌وجو کرده و سپس آدرس آن سرور پروکسی را در برنامه وارد کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pefl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.