قاعده بروکسل همچنان برقرار است

توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تبادل آزاد اطلاعات

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کسب‌و‌کارهای دیجیتال در بریتانیا حالا می‌توانند نفس راحتی بکشند. اتحادیه اروپا که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای محافظت از حریم خصوصی کاربران دارد، به طور موقت بریتانیا را به عنوان یکی از کشورهای شریک از الزام قرارداد کفایت داده (Data Adequacy) معاف کرد. کفایت داده رتبه‌ای است که اتحادیه اروپا برای کشورهایی صادر می‌کند که سطح امنیت داده‌ در‌ آن‌ها با استانداردهای این بلوک سیاسی مطابقت دارد.

این خبر برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای بریتانیایی خبری مسرت‌بخش است و این معنا را می‌دهد که حالا کسب‌وکارها برای تبادل اطلاعات با کشورهای بلوک سیاسی اروپا مطابق با «قاعده بروکسل» برخورد خواهد شد. موضوع قاعده‌ بروکسل قوانین حقوق مالکیت فکری و حفاظت داده‌ است و درباره کشورهایی صدق می‌کند که قوانینشان مشابه کشورهای اروپایی است.

هر چند بریتانیا به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شده، با این حال مطابق توافق صورت‌گرفته، شرکت‌های بریتانیایی از این به بعد از امتیازات برابر با اعضای اتحادیه برخوردار هستند و آزادانه می‌توانند با کشورهای عضو تبادل داده داشته باشند. با وجود این، نکات زیادی در این قرارداد وجود دارد و شرایط را برای بهره‌مندی دائم از مزایای این قرارداد دشوار می‌سازد. کمیسیون اروپا گفته چنانچه بریتانیا سطح حفاظت از اطلاعات کاربران را نسبت به سطح کنونی کاهش دهد، قرارداد کفایت داده معلق خواهد شد.

مدت‌زمان این قرارداد چهار سال است و پس از سال 2025 به صورت خودکار تمدید نخواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در حوزه حریم خصوصی به رگولاتوری‌های کشورهای غیرعضو اعتماد کامل ندارد و تنها به طور موقت برای جلب اعتماد به آن‌ها فرصت می‌دهد. طبق این قرارداد، در چهار سال پیش رو کمیسیون اروپا شرایط سیاسی و قانونی بریتانیا را زیر ذره‌بین خواهد برد و چنانچه مواردی خلاف استانداردهای فعلی مشاهده کند، از قرارداد خارج می‌شود.

کشورهایی مانند آمریکا که از چنین معاهده‌هایی برخوردار نیستند، برای هر انتقال داده باید به صورت جداگانه مجوز دریافت کنند. کارشناسان می‌گویند اکوسیستم استارتاپی بریتانیا نقشی پررنگ در تشویق دولت و اقناع آن برای ماندن در قرارداد کفایت داده دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yjmd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.