کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قطره‌های امید باقی‌مانده در اکوسیستم استارتاپی کشور را از بین نبریم

میثم سلیمانی، مدیر محتوای کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در روز اول برگزاری نمایشگاه اینوتکس، در سالن استیج، درباره مهم‌ترین وقایع اکوسیستم استارتاپی کشور در سالی که گذشت صحبت کرد. او به سه روند اصلی اشاره کرد که محور اول مربوط به فضاسازی علیه کسب‌وکارها و نمایشگاه‌ها و تحریم آنها بود. سلیمانی در این باره عنوان کرد: «سال گذشته، زمانی که اینوتکس و الکامپ برگزار شد، موجی علیه کسب‌وکارهایی که در آن شرکت می‌کردند ایجاد شد. سؤال این است که دلیل ایجاد چنین موج و تحریمی چیست. در الکامپ بیش از پانصد کسب‌وکار شرکت می‌کنند و خدمات خود را ارائه می‌دهند. اکوسیستم استارتاپ ما فقط اسنپ، دیجی‌کالا و غیره نیست. بحث تحریم، جریانی بود که سال گذشته شکل گرفت. بسیاری از کسب‌وکارهایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال کار می‌کنند دچار چالش شدند. با برگزاری الکامپ این موج تا حد زیادی شکسته شد.»

مدیر محتوای مجموعه راه‌کار، با اشاره به اینکه هم‌اکنون دومین روند دوره گذار است و ما از دوره اکوسیستم استارتاپی وارد اقتصاد نوآوری و دیجیتال می‌شویم، توضیح داد: «این فضا در حال حاضر در حال تغییر است. در سال گذشته از دوره اکوسیستم استارتاپی گذر کردیم. نماد این دوره هلدینگی مثل سرآوا است که براساس اکوسیستم استارتاپی شکل گرفته و دیگر نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و در حال واگذاری سهام خود است. اکنون دیگر نمی‌توان با ادبیات ۱۰ سال پیش در اکوسیستم صحبت کرد. هلدینگ‌های بزرگ و حتی بانک‌ها با سرمایه‌های عظیم در حال ورود به این اکوسیستم هستند و باعث تغییر آن می‌شوند.»


میثم سلیمانی، مدیر محتوای کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار

او درباره سومین روند در اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: «سومین روند نیز مربوط به ورود بازیگران جدید به اکوسیستم نوآوری کشور است؛ مثل ورود گلرنگ و فولاد مبارکه به اکوسیستم نوآوری کشور. فولاد مبارکه با ۱۰ هزار میلیارد ریال وارد اکوسیستم نوآوری شد و گلرنگ هم ۷۰درصد از سهام تپسی را خریداری کرد. این مبالغ برای این شرکت‌ها رقم بزرگی نیست، اما این سرمایه‌گذاری را انجام دادند. بازیگران جدید اتفاقات جدید را رقم می‌زنند. گلرنگ در حال ایجاد یک اکوسیستم برای خود است و کم‌کم مجموعه خود را تکمیل خواهد کرد.»

سلیمانی در ادامه اظهار کرد: «اکنون این فرصت برای تپسی ایجاد شده که جسارت به خرج دهد و به یک سوپراپلیکیشن تبدیل شود و با اسنپ رقابت کند. ادبیات در اکوسیستم نوآوری بسیار واقع‌بینانه شده و در سال‌های آینده بیشتر شاهد این موضوع خواهیم بود. افراد با امید و انگیزه وارد نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی مانند اینوتکس می‌شوند. فقط ۱۲درصد از مدیران عامل در ایران به آینده امیدوارند. واقعیت این است که نباید اجازه دهیم امید همین ۱۲درصد هم خاموش شود. اگر این اتفاق بیفتد، تمام امید آینده را خواهیم کشت.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xqor
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.