کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
نان در قفسهای دور، شیر در یخچال پشتی و خریدهای هیجانی در قفسه نزدیک به صندوق، جایدادن دقیق آیتمهای مد نظر در دایره دید مشتری، نمایش انبوه کالاهای فروش ویژه در انتهای راهرو (جایی که خریداران ناچار میشوند با چرخدستی در فروشگاه بچرخند)، همگی اینها از ترفندهای ترکیب و جایگذاری هستند که از زمان اختراع سوپرمارکتها در قلب بازاریابی خردهفروشی وجود داشتهاند.
با این حال پیشرفتهای اخیر در زمینه هوش مصنوعی و فناوری دوربین فروشگاهها، ما را وارد سطح جدیدی میکند. یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه فناوری کوئینزلند از این پیشرفتها برای شناسایی یک چارچوب طراحی فروشگاهی جدید استفاده کرده تا با ارائه خدمات بهتر بر اساس رفتار مشتری، فروش را به حداکثر برساند.
این ایده از تکنیکهای بینایی ماشین استفاده میکند تا بر نواحی کلیدی صورت خریداران مانند گوشههای ابرو، نوک بینی و لبههای دهانشان تمرکز کند و الگوریتمهایی برای تشخیص احساسات تولید کند. دکتر کین نگوین از دانشگاه فناوری کوئینزلند میگوید: «دوربین مداربسته اطلاعاتی را درباره نحوه خرید مشتریان در فروشگاه، مسیری که طی میکنند و بخشهایی که در آن زمان بیشتری سپری میکنند، ارائه میدهد.
اما این پژوهش پیشنهاد میکند که بیشتر حواسمان را جمع کنیم و توجه داشته باشیم که احساسات افراد از طریق حالات چهره قابل مشاهده مانند بالابردن ابرو، بازشدن چشمها یا لبخندزدن ابراز میشوند.» در حالی که رایج است مشتریان بهصورت کلی، از مرور برندهای ناآشنا لذت ببرند و بیشتر از قفسههای بالایی خرید کنند، دکتر نگوین میگوید درک عمیقتر رفتار آنها هدف نهایی هوش تجاری است.
او میگوید: «اقدامات آشکاری مانند برداشتن محصولات، قراردادن محصولات در چرخدستی و بازگرداندن محصولات به قفسه، بسیار مورد توجه خردهفروشان هوشمند قرار گرفته است. رفتارهای دیگری مانند خیرهشدن به یک محصول و خواندن جعبه آن، نقش معدن طلا برای بازاریابی و درک علاقه مشتریان به یک محصول را بازی میکنند.»
محققان میگویند تجزیه و تحلیل نقشه حرارتی، ردیابی مسیر انسان و تشخیص عملکرد مشتری را میتوان از طریق ویدئو ارزیابی کرد و این امر امکان ارزیابی دقیقتری از مواردی مانند جریان ترافیک یا محبوبیت نمایشگرهای قرار دادهشده در مناطق مختلف را فراهم میکند.
پروفسور کلینتون فوکس، محقق و همکار دکتر نگوین میگوید: «فروشگاههایی مانند وول وورث و کولز بهطور معمول از الگوریتمهای تقویتشده با هوش مصنوعی برای سرویسدهی بهتر و توجه به علایق و خواستههای مشتری و ارائه توصیههای شخصی استفاده میکنند.
این امر بهویژه در سیستم نقطه فروش و از طریق برنامههای وفاداری اعمال میشود. این نمونه ساده دیگری از موارد استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه طراحی فروشگاهی مبتنی بر دادهها و درک بهتر رفتار مشتری در فضاهای فیزیکی است.» دکتر نگوین میگوید میتوان با حفظ حریم خصوصی و بررسی مشتریان در سطح کلی، اطلاعات کلیدی را شناسایی کرد.