رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همه‌چیز در هاله‌ای از ابهام

آیا امسال خرده‌فروشان می‌توانند از بازار کریسمس به‌خوبی بهره ببرند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اتحادیه ملی خرده‌فروشی پیش‌بینی می‌کند در طول زمان تعطیلات مهم نوامبر و دسامبر، میزان خرید خرده‌فروشی بین 6/942 تا 4/960 میلیارد دلار باشد که 6 تا 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این برآورد هزینه‌های فروشندگان خودرو، جایگاه‌های بنزین و رستوران‌ها را شامل نمی‌شود.

نظرسنجی اتحادیه ملی خرده‌فروشی که توسط پراسپر اینسایت اند آنالکتیکس انجام شد، با بررسی خریدهای مربوط به تعطیلات نشان داد که مصرف‌کنندگان قصد دارند به طور متوسط 833 دلار برای هدایا و اقلام غیرهدیه تعطیلات مانند تزئینات و غذا خرج کنند. این رقم هم‌سو با میانگین 10 سال گذشته است.

اتحادیه ملی خرده‌فروشی با پیش‌بینی اینکه مصرف‌کنندگان کم‌درآمد ممکن است از هزینه خریدهای اختصاصی مربوط به تعطیلات به نفع کالاهای ضروری در این دوره تورم بالا عقب‌نشینی کنند، توضیح داد که مصرف‌کنندگان با درآمد بالاتر این کمبود را جبران خواهند کرد. متیو شای، مدیرعامل اتحادیه ملی خرده‌فروشی گفت: «خانوارهای با درآمد بالاتر قصد دارند به طور متوسط بیشتر برای هدایای تعطیلات و اقلام فصلی هزینه کنند.»

با این حال، مطالعات دیلویت و IBM این فرض را به چالش می‌کشد. تحقیقات آنها نشان می‌دهد مصرف‌کنندگانی که درآمد بیشتری دارند و از نظر مالی مطمئن‌تر هستند، امسال هدایای کمتری می‌خرند و در عین حال مقدار بیشتری برای سفر هزینه می‌کنند.

دیلویت نزدیک به 40 سال است که از مصرف‌کنندگان در مورد برنامه‌های تعطیلات آنها نظرسنجی کرده و به‌طور کلی کاهش 5 درصدی هزینه‌ها را در مورد هدایا و سایر خریدهای تعطیلات مشاهده کرده است. با این حال مطالعه دیلویت همچنین شامل هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای تجربیاتی از جمله سرگرمی و معاشرت در رستوران‌ها، بلیت کنسرت و سفرهای نزدیک به خانه است.

به‌طور کلی هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده مربوط به تعطیلات مصرف‌کنندگان نسبت به سال گذشته ثابت است و در هر دو سال حدود 1460 دلار است. نظرسنجی دیلویت پاسخ‌های 4600 مصرف‌کننده آمریکایی را مورد بررسی قرار داده است.
دیلویت با نگاهی دقیق‌تر به خانوارهای با درآمد بالاتر (درآمد 100 هزار دلاری)، متوجه می‌شود که هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده آنها به‌طور کلی 7 درصد کاهش می‌یابد و از 2624 دلار در سال گذشته به 2438 دلار رسیده است.

میانگین هزینه‌های خرده‌فروشی نیز 11 درصد کاهش یافته و از 1607 دلار در سال 2021 به 1424 دلار در سال 2022 رسیده است. به‌طور کلی وقتی دیلویت کل هزینه‌های تعطیلات را بر اساس دسته‌بندی محصول تقسیم می‌کند، هر یک از هشت دسته‌بندی به جز کارت‌های هدیه، مشمول افت 7 درصدی می‌شوند. به‌عنوان مثال هزینه برای حیوانات خانگی 28 درصد، سلامت و آشپزخانه 19 درصد، لوازم الکترونیکی، لباس و لوازم جانبی هر کدام 14 درصد کاهش یافته‌اند.

هزینه‌های مورد انتظار برای غذا و نوشیدنی تنها 8 درصد کاهش یافته و اسباب‌بازی‌ها کاهش 5 درصدی داشته‌اند.
گزارش IBM از خرید و سفر تعطیلات 2022، دیدگاه دیگری درباره نحوه برخورد مصرف‌کنندگان با درآمد بالاتر با فصل تعطیلات دارد. این گزارش همچنین شامل نمایی فراتر از نگاه محدود دیلویت به هزینه‌های مرتبط با سفر در فاصله 75 مایلی از خانه است. به طور کلی IBM دریافته که بودجه سفر نسبت به سال گذشته 49 درصد افزایش یافته است.

یک چیز مسلم است و آن اینکه مردم در این فصل تعطیلات آرزوی بازگشت به حالت عادی را دارند. انعطاف‌پذیری مصرف‌کنندگان ایالات متحده چیزی است که خرده‌فروشان روی آن حساب می‌کنند و آنچه مردم در نظرسنجی‌ها می‌گویند، لزوماً همان کاری نیست که واقعاً انجام می‌دهند. خرده‌فروشان باید در این فصل به مصرف‌کنندگان با درآمد بالاتر و از نظر مالی مطمئن متمایل شوند تا بتوانند به سطح درآمد مورد نظر خود برسند؛ اینکه آیا آنها که می‌توانند بیشتر خرج کنند، خرده‌فروشان را همراهی می‌کنند یا خیر، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0b9h
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.