کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

متا در بحران؟

وضعیت شرکت متا به جایی رسیده که برنامه‌های آموزشی و استخدامی خود را پیش از شروع لغو می‌کند؛ این شرکت می‌گوید علت این کار، وضعیت اقتصادی حال حاضر است

یک متخصص حوزه فناوری ساکن آفریقای شمالی وسایل خود را جمع کرده و آماده فرصتی بود که می‌توانست زندگی‌اش را تغییر دهد؛ او قرار بود به شرکت متا در لندن برود، اما ناگهان با تماسی مواجه شد که برنامه‌های او را متوقف کرد. فردی از تیم منابع انسانی متا به او گفت که پیشنهاد کاری او لغو شده، در حالی که قرار بود او کارش را از سه هفته دیگر آغاز کند. این فرد به اینسایدر گفته است: «هیچ چیزی وجود نداشت که نشان دهد آنها در حال تجدید نظر در تصمیم خود هستند، بنابراین بسیار شوکه‌کننده بود. روز دوشنبه با من تماس گرفتند، در حالی که قرار بود روز جمعه به سمت لندن پرواز کنم.»


لغو برنامه تنها چند روز پیش از اجرا


او گفت یکی از مهندس‌هایی است که در برنامه مهندسی تولید متا پذیرفته شده‌اند. این شرکت یک برنامه ۱۲ ماهه آموزش‌های مهندسی سیستم‌ها و نرم‌افزار را به افراد با پیشینه‌های غیرسنتی ارائه می‌دهد که می‌تواند در نهایت به یک شغل تمام‌وقت برای تعدادی از شرکت‌کنندگان منجر شود. او یکی از دو کارمند فناوری است که به اینسایدر گفته‌اند متا پیشنهادهای خود را برای این برنامه قبل از اینکه قصد رفتن به لندن داشته باشند، لغو کرده است. آنها خواستند ناشناس بمانند، زیرا اسنادی امضا کرده‌اند که آنها را از بی‌اعتبار کردن و تحقیر متا منع می‌کند. اینسایدر هویت آنها را تأیید و نامه‌های آنها را بررسی کرد.

پیشنهادهای شغلی زمانی لغو شد که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در اوایل سال جاری برنامه‌هایی را برای توقف استخدام و کاهش بودجه به دلیل کاهش تبلیغات و درآمد اعلام کرد. سخنگوی متا همچنین تأیید کرد که اخیراً این شرکت پیشنهادهای کارآموزی ارائه داده است. متا از اظهارنظر در مورد چگونگی تأثیر کاهش سرعت استخدام شرکت بر برنامه مهندسی تولید آن خودداری کرد.

این کارمند فناوری آفریقای شمالی، فرصت کار در متا را به عنوان رؤیایی تحقق‌یافته توصیف کرد. او گفت هنوز تجربه‌ای برای گرفتن نقش مهندس نرم‌افزار واقعی را ندارد. او معتقد بود که برنامه متا باز شدن دری به روی فرصت‌های آینده بود. او گفت: «بسیار هیجان‌زده بودم. از آنجا که گرفتن ویزای بریتانیا برای هموطنان من آسان نیست، باید به تونس سفر می‌کردم. بنابراین این پیشنهاد کاری در کل فرایند بسیار مفید بود.»
او هنوز کارش را رها نکرده و صاحب خانه است، بنابراین مجبور نیست کار یا مسکن جدیدی پیدا کند.


فرصتی که از دست رفت


مهندسی از ایتالیا که در کشور دیگری در اروپا زندگی می‌کرد، چندان خوش‌شانس نبود. او به اینسایدر گفته است: «همه‌چیز برنامه‌ریزی شده بود و من اساساً زندگی‌ام را به‌کل تغییر دادم. کارم را ترک و آپارتمانم را خالی کردم.»
او گفت که پیشنهادهای شغلی آمازون و اسکای اسکنر را به نفع برنامه مهندسی تولید متا رد کرده است.

این مهندس ایتالیایی گفت استخدام‌کننده‌ای که برای لغو این پیشنهاد تماس گرفته بود، این تصمیم را به شرایط اقتصادی نسبت داد. او گفت پس از نوع برخورد این شرکت هنگام کنسل کردن شغل او، بسیار بعید است در آینده فرصتی شغلی از سوی متا قبول کند. این مهندس ایتالیایی گفته است: «من به کار در متا برای جایگاه اجتماعی، پاداش و چالش‌های مهندسی جالبش علاقه‌مند بودم، اما دیدم رهبری این شرکت چقدر نامتمرکز است و این واقعیت که آنها به‌وضوح به کارمندان فعلی و آینده خود اهمیت نمی‌دهند.»

با این حال کارمند فناوری آفریقای شمالی گفت هنگامی که شرکت توقف استخدام خود را لغو کند، او برای ارائه درخواست مجدد به متا آماده است. او گفت: «تجربه من با آنها تا قبل از آن تماس تلفنی بسیار مثبت بود. من هیچ احساس بدی نسبت به آنها ندارم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w2cu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.