کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

محتوای حرفه‌ای گردشگری را بزرگ‌تر می‌کند

گفت‌و‌گو با بنیان‌گذاران گرامون که روی تولید محتوای تصویری از سفرها تمرکز دارند و بازار هدف خود را تورها و آژانس‌های گردشگری می‌دانند

سفر کردن یکی از مهم‌ترین علایق و فعالیت‌های انسان‌هاست. قریب به اتفاق افراد دوست دارند هروقت فرصت و امکان سفر کردن را پیدا کردند، دست به این کار بزنند. سفر کردن مستلزم هزینه رفت‌و‌آمد و اقامت و خورد و خوراک و… است و باید بودجه‌ای را برای آن کنار گذاشت. کسب درآمد از سفر اما رؤیایی جذاب‌تر است و گرچه شاید در نگاه اول دور از دسترس باشد، استارتاپی به نام گرامون سعی می‌کند چنین رؤیایی را عملی کند. استارتاپ گرامون مناسب کسانی است که در زمان سفر عکاسی می‌کنند و مایلند عکس‌های خود را به صورت قانونی به فروش برسانند. اما این تنها هدف این کسب‌و‌کار نیست.

سعید هادی‌پور و فرشاد فرخ‌زاده بنیان‌گذاران گرامون هستند که کارشان را از سه سال پیش شروع کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند در صنعت گردشگری ایران به تولید محتوای دست اول توجه زیادی نمی‌شود و می‌خواهند با کسب‌و‌کار گرامون به آژانس‌ها و کسب‌و‌کارهای گردشگری کمک کنند که از محتوای قانونی برای تبلیغ و جذب مشتری استفاده شود.

کسب درآمد از سفر ایده‌ای جذاب است اما چرا تولید محتوا و به طور مشخص‌تر عکس را برای حوزه فعالیت استارتاپ گرامون انتخاب کردید؟
سعید هادی‌پور:
ما سال‌هاست که سفر و عکاسی می‌کنیم. برخی از عکس‌ها را در اینستاگرام منتشر می‌کردیم. دوستانم که در برگزاری تور فعال بودند، از نبود مسافر شکایت داشتند، اما ما پیام‌های زیادی دریافت می‌کردیم که آیا تور برگزار می‌کنیم یا نه. به صورت کاملا آشکاری مشخص بود که تولید محتوا برای مخاطب جذاب است و بدون اینکه بخواهیم کسی را به مسافرت ترغیب کنیم، تنها با نشان دادن عکس‌ها آدم‌ها جذب سفر می‌شدند. اینجا بود که فهمیدیم تولید محتوای مناسب چه نقش مهمی در سفر کردن دارد. با همین پشتوانه که می‌دانستیم چگونه باید جذب مخاطب کرد، پلتفرم «سفرساز» را در سال 96 در پارک فناوری پردیس تأسیس کردیم که درواقع پلتفرم برگزاری تور بود.

به عبارتی مزیت رقابتی ما در سفرساز این بود که ما می‌دانستیم چطور از محتوا استفاده کنیم. نقطه‌ضعف اکثر کسانی که تور می‌برند این است که محتوای خوب برای جذب مخاطب ندارند. از همان موقع احساس کردیم که خلأ بزرگ‌تری به نام محتوای مناسب برای شرکت‌های بزرگ گردشگری وجود دارد که می‌توان با نوآوری آن را پر کرد. همین الان هم بسیاری از آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری به جای محتواهای اصلی و با رعایت کپی‌رایت، از محتواهای بدون کپی‌رایت استفاده می‌کنند. از آن‌موقع تصمیم گرفتیم که با افق دیدی بلندمدت و با سرمایه‌‌ای که عبارت بود از عکس‌هایی که از سراسر کشور تهیه کرده بودیم، گرامون را تأسیس کنیم. گرامون تقریبا از آذر 97 متولد شد.

گرامون به چه معناست؟
فرشاد فرخ‌زاده: گرامون ترکیبی از «گرا» به معنای طول و عرض جغرافیایی و «مون» نیز به معنای «ما»ست و منظور طول و عرض جغرافیایی است که ما انتخاب می‌کنیم. در انگلیسی نیز به جهت‌یابی با ماه در طبیعت اشاره دارد.

چه اقدام نوآورانه‌ای در حوزه سفر انجام داده‌اید؟
هادی‌پور:
کار گرامون این است که به صورت تخصصی روی محتوای گردشگری با رعایت کپی‌رایت کار می‌کند. شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی در کشور تور می‌فروشند اما ابزار قدرتمند تصویر و عکس را ندارند. ما به نوعی دست روی این کمبودها گذاشتیم. باید توجه داشت که مشکل اساسی ما کپی‌رایت است. آژانس‌ها نیز در اغلب موارد عکس‌ها را از صفحه‌های مجازی یا جست‌و‌جوی اینترنتی پیدا می‌کنند و بدون اجازه عکاس هم از آن استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم آژانس‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری علاوه بر اینکه از صاحبان اثر و پلتفرم‌های عرضه‌کننده آن‌ها حمایت می‌کنند، خودشان نیز عکس‌های باکیفیت‌تری در اختیار داشته باشند.

مخاطبان گرامون چه کسانی هستند؟
فرخ‌زاده: هدف غایی و اصلی محتوای دست اول با رعایت کپی‌رایت بود. ما در گرامون می‌خواستیم این فرهنگ را در میان ارائه‌کنندگان خدمات سفر از جمله آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری و اقامتگاه‌ها جا بیندازیم که از محتواهای مربوط به لوکیشن برای جذب توریست استفاده کنند.

آژانس‌هایی که تور بین‌المللی می‌فروشند بیشتر از شرکت‌های داخلی به محتوای باکیفیت و دست اول نیاز دارند. گروه دیگری از جامعه مخاطبان ما، مشتریان عادی و علاقه‌مندان به سفر است. همان‌طور که خودمان در سفرها از لوکیشن‌ها خاطره داریم و با نگاه کردن به هر عکسی خودمان را در آن لوکیشن و لحظه به لحظه آن تصور می‌کنیم، آدم‌های زیادی نیز ممکن است به آن لوکیشن سفر کرده باشند اما به هر دلیلی عکس نگرفته باشند. به نظرمان رسید این افراد بتوانند از گرامون عکس مدنظرشان را به ابعاد دلخواه و به صورت قاب‌شده خریداری کنند. حتی در زمینه طراحی داخلی منزل نیز مشتریان حقیقی می‌توانند از ما مشورت بگیرند. اما به طور کلی مخاطب اصلی گرامون آژانس‌های گردشگری و شرکت‌های مسافرتی هستند که اقدام به خرید مجموعه عکس‌ می‌کنند و درآمد هم از این طریق تأمین می‌شود.

ایده کسب درآمد در سفر برای عکاسان نیز مناسب است. اینکه این افراد همزمان با سفر بتوانند درآمد به دست بیاورند. در کشور ما عکاسان زیادی در سبک‌های مختلف سفر و فعالیت می‌کنند. گرامون چه کمکی به این گروه‌ها می‌کند؟
فرخ‌زاده:
جامعه مخاطب ما از همان ابتدا جامعه عکاسی بود. کانسپت کسب درآمد در سفر و ادامه سفر رؤیای بسیاری از عکاسان و سفرکنندگان است. هدفمان این است بستری را آماده کنیم که هر کسی که سفر می‌رود و عکس با کیفیت مناسب می‌گیرد یا سفرنامه‌ای را می‌نویسد، تولیدات خود را روی گرامون را قرار دهد و گرامون تبدیل به آژانسی شود که عکاسان محتوای مورد نظرشان را به مخاطبان خود ارائه کنند. فکر می‌کنم فیلتر کیفیت عکس بسیار به ما کرده که گرامون جای خود را در میان مخاطبان و مشتریان پیدا کند.

مکانیزم قیمت‌گذاری محصولات در گرامون چگونه است؟
هادی‌پور:
چون مخاطبان و مشتریان گرامون متفاوت هستند، کسانی که مجموعه عکس می‌خواهند می‌توانند تماس بگیرند تا مجموعه عکس بسته به تعداد و سایز تأمین شود و در اختیارشان قرار گیرد. در حال حاضر محصولاتی که در سایت ارائه می‌شوند، بر اساس چند شاخص قیمت‌گذاری می‌شوند؛ یکی میزان سختی گرفتن عکس است، در این صورت معمولا عکاس با توجه به مشقت‌هایی که تحمل کرده قیمت مدنظرش را به ما پیشنهاد می‌دهد، یعنی حدود قیمت را خودشان تعیین می‌کنند اما نه به صورتی که عکس به فروش نرسد. هزینه چاپ و قاب نیز طبق تعرفه به قیمت عکس اضافه می‌شود و روی سایت قرار داده می‌شود.

فرخ‌زاده: یک‌سری از محتواهای ما نیز مربوط به پروژه‌های عکاسی موضوعی است. در عکس‌های موضوعی، فیلترهای دیگری هم وجود دارد که بسته به موضوع، عکس و هزینه‌های آن متفاوت می‌شود. برای مثال در برخی پروژه‌هایی که ما سفارش می‌گیریم و نیاز به سفر کردن دارند، هزینه‌های سفر نیز در قیمت‌گذاری عکس‌ها لحاظ می‌شود. یا اینکه ممکن است از آرشیومان استفاده کنیم. قیمت سایز اصلی عکس با آنچه که مخاطبان می‌خواهند نیز متفاوت است.

چه برنامه‌هایی برای آینده در نظر دارید؟
هادی‌پور:
از ابتدا قرار بود که پلتفرم گرامون علاوه بر عکس، متن‌محور هم باشد. ما در نظر داریم که سفرنامه هم به پلتفرممان اضافه شود که فکر می‌کنیم برای شرکت‌های گردشگری جذاب است. یعنی علاوه بر عکس، می‌توانند متن را نیز خریداری کنند. در کنار آن تورهای مرتبط با لوکیشنی که عکس در سایت آپلود شده، زیر عکس قرار می‌گیرند. یعنی در آینده آژانس‌های مسافرتی می‌توانند تورهای خود را بر اساس لوکیشن عکس‌ها معرفی کنند.

ما قصد نداریم تور برگزار کنیم و در حقیقت قرار است سفرساز هم با رویکردی جدید در گرامون قرار بگیرد. نگاهمان این است که عکاسان بیشتری را به تیم اضافه کنیم تا حجم محتوای تولیدی افزایش یابد و این اتفاق کمک می‌کند که مارکتینگ ما به صورت تیمی گسترش پیدا کند و پلتفرم شناخته‌تر شود. طبیعی است وقتی محتواهای باکیفیت و قانونی به جامعه هدف فروخته شود، از نظر درآمدی نیز کسب‌و‌کار ما به سودآوری می‌رسد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ypu1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.