کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

محمدجواد لاریجانی در واکنش به محدودیت‌های اینترنتی / نباید نگران معترضان به فیلترینگ باشیم

محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اعلام می‌کند که نباید نگران کسانی بود که این سوال را مطرح می‌کنند که «چرا فیلتر کرده‌اید» و باید فضای مجازی داخلی کشور را برای ماشین‌های فعال داخلی خود فراهم کرد و با سرمایه‌گذاری مناسب شبکه‌های اجتماعی داخلی را رشد داد.

لاریجانی در گفت‌وگوی مفصلی که با خبرگزاری فارس داشته در مورد مسائل مختلف از جمله فلترینگ صحبت کرده و گفته که نباید فضای مجازی کشور مانند گذشته به گفته او بدون «در و پیکر» باشد.

او همچنین از مواضع وزیر ارتباطات در چند ماه گذشته هم دفاع کرده و گفته به هیچ وجه نگران فیلترینگ و ادامه آن نیست. لاریجانی اعلام کرده که در حال‌حاضر باید تمام همت بر این باشد که سوشیال مدیای داخلی فعال و توانمند شود و در کنار آن سوشیال مدیا‌های غربی حتماً باید با قرارداد فیلترشان آزاد شود و هر سوشیال مدیاای که حاضر نیست قرارداد ببندد نباید فیلترش هم برداشته و آزاد شود.

لاریجانی رشد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بومی را نیازمند سرمایه‌گذاری بالا دانسته و تاکید کرده که با سرمایه‌گذاری تسهیلی و زیربنایی باید «دیتا بند بزرگی درست شود که امکان دیتا ماینینگ هم وجود داشته باشد تا این دیتاها به کسانی که می‌خواهند اجاره داده شود.»


فضای مجازی تحت کنترل صهیونیست‌هاست


مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره فیلترینگ فضای مجازی و ادامه فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام گفته است: «نظر و تحلیل ما درباره فیلترینگ فضای مجازی به نگاه و تصور ما از این فضا باز می‌گردد. من با اینترنت مخالفتی ندارم و بر علیه آن نیستم، اما نباید به شکل عوامانه با فضای مجازی مواجه شد. امروز یک مشکل مهم جهان مسئله داشتن قواعد برای فضای مجازی است امروز بشریت در معرض یک بردگی بسیار سنگین فکری قرار دارد که این مسئله محدود به ایران هم نیست. امروز برای انسان متمدن و مدرن کشف واقعیت کار بسیار مشکلی است فضای مجازی امروز ظلمات فوق ظلمات است.»

او با اشاره به رفتارهای دوگانه به گفته او غربی‌ها در فضای مجازی اعلام کرد: «باید بدانیم که غربی‌ها در فیلتر کردن بی‌رحم هستند به عنوان مثال دامنه دات کام سایت خبرگزاری فارس به خاطر اینکه با اخبار این خبرگزاری مخالف بودند برداشتند و اگر به ضررشان باشد اینترنت را هم قطع می کنند. فضای مجازی فضای کاملا تحت کنترل خواسته های غرب صهیونی است این کاملاً روشن است. همین الموسی که الان عکس از همه جا منتشر شده یک عنصر کاملاً صهیونیستی است و امروز هم که پرده ها برداشته شد و معلوم شد که توییتر کجا بوده و چه کار می کرده است.»


پلتفرم‌های خارجی حاضر به بستن قرارداد با ایران نیستند


لاریجانی در این گفت‌وگو اعلام کرده که باید فضای مجازی بیش از گذشته در کشور کنترل شود و باید پلتفرم‌های خارجی را راضی به همکاری با ایران کرد. هرچند که به گفته او آنها حاضر به همکاری با ایران نیستند. او در این زمینه گفت: «ما نباید فضای مجازی‌مان را مثل گذشته بدون در و پیکر بگذاریم، اگرسوشال مدیا هایی که امروز هستند حاضر باشند قوانین ما را رعایت کنند، من بد نمی دانم که ما در یک سیستم معقولی با این سوشیال مدیا ها قرارداد ببندیم مثل سایر کشورهایی که این گونه عمل می کنند، اما آنها هرگز حاضر به بستن این قرارداد نخواهند شد.»

لاریجانی با دفاع از موضع وزیر ارتباطات در حالی که بیش از سه ماه از محدودیت اینترنت می‌گذرد اعلام کرد: «به نظر من موضع وزیر ارتباطات در ارتباط در این موضوع بسیار خوب است، اما این پیام‌رسان‌های خارجی نه تنها در مورد ایران، بلکه در مورد دیگر کشورها نیز مسائل را رعایت نمی کنند. ما حتماً باید نگران این که می‌گویند چرا فیلتر کرده‌اید نباشیم و باید فضای مجازی داخلی کشورمان را برای ماشین های فعال داخلی خودمان فراهم کنیم.»

او ادامه داد: «در این زمینه دو سرمایه گذاری لازم است یکی سرمایه گذاری تسهیلی برای اینکه سوشیال مدیاهای داخلی‌مان فعال شود، دیگری سرمایه‌گذاری زیربنایی است که به نظر من ما حتماً باید یک دیتا بند بزرگی درست کنیم که دیتا ماینینگ هم انجام دهد و آن را به کسانی که می‌خواهند استفاده کنند اجاره دهیم.»

به باور او مردم هم وقتی ببینند به راحتی می‌توانند از طریق پیام‌رسان‌های داخلی کار خود را انجام دهند نسبت به استفاده از این سرویس‌های بومی استقبال می‌کنند. او تاکید کرده که فضای مجازی داخلی هم باید قوانین خود را داشته باشد، چرا که این فضا هم از آلودگی‌هایی ایمن نیست: «پس ما مجموعه‌ای از قوانین را لازم داریم تا از فضای مجازی داخلی‌مان حفاظت کند.»


نگران ادامه فیلترینگ نیستم


در بخشی دیگر از صحبت‌هایش او اعلام کرده که نگران ادامه فیلترینگ در کشور نیست. لاریجانی در این مورد گفت: «من نگران این نیستم که فیلترینگ ادامه پیدا کند مگر عدم فیلترینگ چیست؟ مگر پیام رسان های خارجی درهایی از معرفت را برای ما باز می کند؟ لذا چیز مهمی نیست.در حوزه کسب و کارهای اینترنتی الحمدلله بخش داخلی ما توفیقات بدی نداشته و کارها تاکنون به خوبی پیش رفته است.»

لاریجانی اعلام کرده که در حال‌حاضر باید تمام همت بر این باشد که سوشیال مدیای داخلی  فعال و توانمند شود و در کنار آن سوشیال مدیا‌های غربی حتماً باید با قرارداد فیلترشان آزاد شود و هر سوشیال مدیاای که حاضر نیست قرارداد ببندد نباید فیلترش هم برداشته و آزاد شود.

او در این مورد گفت: «نکته قابل ذکر این جا است که فیلترینگ به خودی خود حوزه مهمی است و ما نباید فکر کنیم که اگر یکبار فیلتر کردیم کار تمام است بلکه فیلترینگ هم خود نیازمند کار بسیار وسیعی است. نکته دیگر این است که ما باید به استقبال تحولات آینده در حوزه اینترنت و فضای مجازی برویم. دو تحول مهم در این حوزه وجود دارد: یکی دیگر از نواقص مربوط به محاسبات کوانتومی است که پیشرفت در آن می‌تواند تحول مهمی در عمل انتقال داده ها و از همه مهمتر امنیت اینترنتی باشد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9u7n
1 نظر
  1. محمد رضا احمدی می گوید

    شما فقط نگران جایگاه خودتان هستید برای شما فرقی ندارد که مردم در چه شرایطی هستند

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.