مخابرات: فیلترینگ برنامه‌ توسعه‌ای فیبرنوری را عقب انداخت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام می‌کند با وجود افزایش در حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت، درآمد این شرکت تغییری پیدا نکرده و این شرکت در حال‌حاضر موفق نشده از محل درآمد این تعرفه روی شبکه خود توسعه‌ای ایجاد کند.

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران هم اعلام می‌کند که با شروع محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ آنها نتوانسته‌اند اهداف توسعه‌ای خود در بخش فیبرنوری را محقق کنند، هرچند که از آبان ماه روند مجدد توسعه را شروع کرده و در برنامه دارند که تا سال دیگر ۴۰۰ هزار پورت فیبرنوری داشته باشند.

همچنین آنطور که داوود زارعیان توضیح می‌دهد فیلترینگ اثرات دیگری هم روی میزان مصرف بسته‌های اینترنت داشته و باعث شده بسته‌های اینترنت کاربران به سرعت تمام شود.

به گزارش کارنگ، شرکت مخابرات ایران امروز در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت این شرکت پرداخت. 

مجید سلطانی، در ابتدای این نشست با اشاره به درآمد‌‌ها و هزینه‌های این شرکت از ۱۰ سال گذشته پرداخت. او تاکید کرد که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ این شرکت هیچ تغییر در بحث درآمدی در بخش تلفن ثابت نداشته است. به گفته او در سال ۱۳۹۰ شرکت مخابرات از محل مکالمات صوتی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که این میزان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان رسیده است، یعنی این شرکت نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این زمینه کاهش درآمد داشته است. 

او با اعلام اینکه این کاهش درآمد در حالی بوده که مشترکان آنها افزایش داشته است گفت: «در سال ۱۳۹۰ مشترکان ما ۲۵ میلیون نفر بوده که در سال ۱۴۰۰ این میزان به حدود ۳۰ میلیون مشترک رسیده است، بنابراین در بحث شبکه و نگهداری آنها روند روبه رشدی را طی کرده‌اند. همچنین در این زمینه هزینه‌های ما هم با وجود کاهش درآمد افزایش داشته است.»

او در مورد این افزایش هزینه توضیح داد: «چند شاخص برای بررسی میزان هزینه یک شرکت وجود دارد. یکی از آنها بحث تورمی براساس اعلام بانک مرکزی و همچنین سازمان آمار است. براسا تورم بانک مرکزی در ۱۰ سال هزینه‌های ما ۱۴.۳۵ درصد افزایش داشته است و این میزان براساس مرکز آمار۱۴.۵۱درصد بوده است. همچنین براساس میزان افزایش حداقل حقوق در این ۱۰ سال ۱۲ برابر شده است.»

او تاکید کرد که درآمد این شرکت در ۱۰ سال گذشته کاهش داشته اما حداقل هزینه‌های آنها ۱۲ برابر شده است. 


افزایش ۲۰۰ ملیارد تومانی درآمد با تغییر تعرفه‌ها 


از شهریور ماه سال جاری شرکت مخابرات طبق آنچه دستور ستاد تنظیم بازار عنوان می‌کند ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی را در صورت‌حساب مشترکان تهرانی و ۱۵ هزار تومان برای مشترکان مراکز استان اعمال می‌کند.

داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات اعلام می‌کند که دنبال این افزایش تعرفه، درآمد شرکت مخابرات ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما از سوی دیگر افزایش حقوق ۲۵۰ میلیاردی در ماه را داشته‌اند که عملا اثر این افزایش درآمدی این طرح برای این شرکت صفر بوده است. 

زارعیان در پاسخ به این سوال که با اجرای افزایش تعرفه هزینه نگهداری چه میزان از مشتریان شرکت مخابرات ریزش پیدا کرده‌اند گفت: «در بحث ریزش مشتری، از گذشته در بخش تلفن ثابت ریزش داشته‌ایم، بنابراین به دنبال تغییر در تعرفه هزینه نگهداری مشخص نیست که ریزش فعلی مشترکان چقدر بوده است. اگرچه از اول سال جاری تاکنون ۵۰۰ هزار مشترک جدید تلفن ثابت جذب کرده‌ایم، به همین خاطر اگر فرض را بر این بگیریم که این تعداد هم ترک کرده باشند، این بالانس از نظر تعدادی تغییری نکرده است.»

به گفته داوود زارعیان، بخشی از مردم از تغییر هزینه نگهداری استقبال کرده‌اند و اکنون بیش از یک میلیارد دقیقه رشد مکالمات داشته‌اند. ضمن اینکه ۳۵ درصد مشترکان مشمول طرح حداقل هزینه نگهداری نمی‌شوند، زیرا خودشان سقف مکالمه را دارند.

آذر ماه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص حداقل نگهداری تلفن ثابت را برای اجرای مصوبه این ستاد در شهریور سال جاری، به مخابرات ابلاغ و با این کار مجوز نحوه تعیین حداقل هزینه تلفن ثابت را به این شرکت داد.

این اتفاق در حالی رخ داد که شورای رقابت پیشتر نسبت به افزایش در این زمینه اعتراض کرده بود و دلیل این اعتراض هم عدم استقرار نظام حسابداری بهای تمام‌شده بود. 

شورای رقابت در صورتی اجازه افزایش تعرفه در این زمینه را به مخابرات می‌داد که طبق آن شرکت مخابرات موظف شود «استقرار نظام حسابداری بهای تمام‌شده نظام حسابداری خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام‌شده هر یک از خدمات خود را محاسبه و در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده درج کند.»

مجید سلطانی در پاسخ به سوال کارنگ که در نهایت استقرار این نظام حسابداری به کجا رسیده است گفت: «ما تمام روال قانونی که بر عهده ما گذاشته شده بود را انجام داده‌‌ایم و در مورد نظام حسابداری هم در حال پیش بردن موضوع با سازمان حسابرسی هستیم و با یک تیم مجزا این موضوع پیش می‌رود. به محض آماده شدن کارهای لازم در این زمینه، ساختار برای شورای رقابت ارسال خواهد شد.»

از زمان تصمیم شرکت مخابرات برای تغییر در تعرفه هزینه نگهداری تلفن ثابت، بارها وزیر ارتباطات اعلام کرده است که اگر این تعرفه‌ها تغییر نکند شرکت مخابرات ایران امکان توسعه شبکه خود را از دست خواهد داد و به یک شرکت ورشکسته تبدیل می‌شود. 

حالا با گذشت نزدیک به ۵ ماه از اجرا تغییر تعرفه در بحث هزینه نگهداری تلفن ثابت این سوال به وجود می‌آید که این تغییر تعرفه چقدر توانسته به توسعه شرکت مخابرات ایران کمک کند؟

سلطانی در پاسخ به این سوال به کارنگ گفت: «در سال ۱۴۰۱ پس از سه سال دوندگی، مصوبه مربوط به افزایش هزینه حداقلی نگهداری خط تلفن را اجرایی کردیم. در نهایت درست است که از شهریور تغییر تعرفه‌ها اعمال شد ولی این تغییر تعرفه‌ها به افزایش درآمدی که منجر به توسعه شود کمکی نکرد.»

او ادامه داد: «هزینه‌ها برای توسعه باید از یکجایی آورده شود وقتی یک شرکت نمی‌تمواند از محل درآمدش دست به توسعه بذارد مجبور است از بخش دارایی‌هایش خرج کند. شرکت مخابرات هم در این مدت از بخش دارایی و درآمد غیر عملیاتی که داشته است برای توسعه شبکه خود هزینه کرده است.» 


شوک به بازار فیبرنوری با ایجاد محدودیت روی اینترنت


یکی از شرط‌های وزارت ارتباطات برای مجوز تغییر تعرفه‌های هزینه نگهداری تلفن ثابت این بود که شرکت مخابرات وارد پروژه ۲۰ میلیون فیبرنوری شود که وزارت ارتباطات از زمان شروع به کارش در این وزارتخانه کلید آن را زد. 

طبق مصوبه‌ای که به آن مجوز افزایش تعرفه هزینه نگهداری تلفن ثابت به مخابرات داده شده است،  شرکت مخابرات ایران باید تا سال ۱۴۰۳ یک میلیون و پانصد هزار پورت فیبرنوری نصب کند.

واگذاری فیبرنوری به کاربران در شرایط در کشور کلید خورده که از شهریور ماه سال جاری و به دنبال ایجاد محدودیت و فیلترینگ بخش قابل توجه‌ای از سرویس‌های اینترنتی، کاربران امکان دسترسی به اینترنت با کیفیت و پرسرعت را ندارند. به باور کارشناسان در این شرایط، دسترسی به اینترنت بالای ۲۰ مگ توسط پروژه فیبرنوری نمی‌تواند مشکلات کاربران در زمینه سرعت و کیفیت اینترنت را حل کند.

داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران

داوود زارعیان هم در این نشست خبری اعلام کرد که فیلترینگ از شهریور ماه شوکی به بازار فیبرنوری وارد کرده است. او در این زمینه توضیح داد: «توسعه شبکه فیبرنوری آینده تلفن ثابت است، همچنین رشد در این زمینه سرمایه‌گذاری روی 5G است و بستر اصلی 5G فیبرنوری است. داستان فیلتر باعث شد مردم به سمت سرویس فیبر نیایند و روند توسعه‌ای که تا شهریور پیش‌بینی کرده بودیم محقق نشود، ولی از آبان به این طرف توانستیم ۷۹ هزار مشترک جدید در FTTH جذب کنیم و براسی سال بعد هم پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۴۰۰ هزار پورت در این زمینه را محقق کنیم.»

به گفته او اگر چه با شروع فیلترینگ میزان رشد فیبرنوری روند نزولی به خود گرفته است، اما حالا از میزان بسته‌ای که برای سرویس فیبر مشترکان استفاده می‌کنند مشخص است که شرایط به حالت عادی باز گشته است. 

همچنین او در پاسخ به تمام شدن زودتر بسته‌های اینترنتی اعلام کرد: «بررسی‌های ما در این زمینه نشان می‌دهد که کم‌فروشی در این خصوص انجام نشده است، اما یکی از دلایل در سرعت بالای تمام شدن بسته استفاده از فیلترشکن است.»

به گفته او روند ترافیک آنها نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال تعداد بسته‌های اضافی که فروخته شد ۸۰۰ هزار و آبان‌ماه رشد ۱۷۳ هزار بسته‌ای داشته است که این امر نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف مردم و بسته‌های اینترنت و افزایش فیلترینگ وجود دارد.

در پایان این مراسم مدیرعامل شرکت مخابرات از توسعه ویژه فیبرنوری در تهران خبر داد و اعلام کرده که در سال آینده جهش خوبی در فیبرنوری تهران رخ خواهد داد. 

سلطانی همچنین در پایان سخنان خود گفت: «۱۵ سامانه برای ارائه تسهیلات به مشترکان مخابرات راه‌اندازی شده که به‌زودی از آن رونمایی خواهیم کرد و همچنین یکی از سامانه‌هایی که در استان البرز فعال شده مربوط به پیمانکاران است که اطلاعات مربوط به درخواست و فعال‌سازی خطوط مشترکان در آن ثبت شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cw8l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.