مدیران ۵ صرافی رمزارز ایرانی: اکوسیستم کسب‌وکارهای رمزارزی بسازیم!

در پنل فرصت‌های کسب‌و‌کار حوزه رمزارزها چه گذشت؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دورهمی کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران به همت راه پرداخت روز یکشنبه 19 دی‌ماه برگزار شد تا در این برنامه به بحث و تبادل نظر پیرامون قانون‌گذاری در حوزه بلاکچین و رمزارزها و فرصت‌های کسب‌و‌کاری پیش رو پرداخته شود.

در این برنامه، پنلی به میزبانی رضا جمیلی، سردبیر هفته‌نامه کارنگ با موضوع فرصت‌های کسب‌وکار حوزه رمزارزها برگزار شد. محمدقاسمی، مدیرعامل مزدکس؛ امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس؛ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر؛ بنیامین عباسی، مدیرعامل بیت‌مکس و نریمان امانی، مدیرعامل اکسچنج سیتکس اعضای این پنل بودند.

به تحریم داخلی دچاریم
امانی در ابتدای نشست تأکید کرد: «باید سریع‌تر از حوزه تبادل عبور کنیم و به سمت نوآوری برویم. باید از چالش‌های رگولاتوری مانند اینماد نیز عبور کنیم. یکی از عوامل مؤثر بر تسریع، عبور از حوزه تبادل است.» به‌گفته او، توکن NFT شاید در مقطع کنونی آورده مالی نداشته باشد، اما می‌تواند عاملی مؤثر برای عبور از حوزه تبادل و حرکت به سمت تکنولوژی‌های نو مانند متاورس باشد.

قاسمی به‌عنوان سخنران بعدی با اشاره به تولد بیت‌کوین بیان کرد: «شش سال قبل با بیت‌کوین آشنا شدم و اکنون می‌دانم این اتفاق می‌تواند پارادایم‌های صنعت مالی را تغییر دهد. از نگاه من به‌ جای تمرکز بر خود تکنولوژی بلاکچین باید به کاربردهای آن توجه کنیم.
درست است که موضوعات NFT و متاورس در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما زیرساخت‌ها و فرهنگ‌ ایران هنوز پذیرای این فناوری‌ها نیست.»

مدیرعامل مزدکس اضافه کرد: «بر اساس صحبت‌های پیشینم، در حال حاضر آنچه برای شرایط کنونی ایران مناسب است، موضوع تأمین مالی است. تأمین مالی به دو روش کوتاه‌مدت (بانک) و بلندمدت (بورس) انجام می‌گیرد. بانک‌های ایران و بورس در حال حاضر یا شرایط تأمین مالی را ندارند یا قصد انجام آن را ندارند.»

عکس‌: نسیم اعتمادی

به گفته او، استارتاپ‌های بااستعداد هنگام مرحله جذب سرمایه به مشکل برخورد می‌کنند، مزدکس به‌دنبال راه‌حلی برای تأمین سرمایه از طریق بلاکچین و کریپتو است.

در ادامه امیرحسین راد با اشاره به متاورس گفت: «دنیا وارد فضای جدیدی به نام متاورس شده و ما هنوز درگیر رگولاتوری مفاهیم قبلی هستیم. شک ندارم که رگولاتور هیچ تصوری از متاورس ندارد. حوزه NFT، دیفای و متاورس روندهای روز دنیا هستند. ما این پتانسیل را داریم که استارتاپ‌هایی را برای فعالیت در این حوزه، به‌ویژه در خارج از کشور راه‌اندازی کنیم.»

به گفته راد، باید از مرزهای جغرافیای بگذریم تا پیشرفت کنیم و در سطح جهانی موفق باشیم. ما به بازارهای جهانی متصل نیستیم، نیروهای انسانی ما تصوری از فضای کسب‌وکارهای خارجی ندارند، همچنین شرکت‌های داخلی ما در رویدادهای جهانی حضور ندارند. لازمه پیشرفت، ارتباط با جامعه بلاکچینی دنیاست. تنها در این صورت است که ایده‌ها پخته‌تر می‌شوند.

عکس‌: نسیم اعتمادی

قاضی‌زاده در ادامه تصریح کرد: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تمام سیستم‌های مالی ایزوله و تحریم هستند. در واقع بازار رمزارزها برای ما نوعی پنجره فرار بود؛ برای همین در حوزه تبادل جا مانده‌ایم و اشباع‌ نشده‌ایم.»

به گفته او، تکنولوژی در داخل کشور وجود دارد و مسئله اصلی تأمین مالی است. حاکمیت باید نگاه خود را تغییر دهد؛ نه اینکه بخش خصوصی را به نوآوری سوق دهد و سپس آن‌ را رها کند. به وجود مجموعه‌هایی مانند ققنوس که توکن را وارد کشور می‌کنند، مفتخریم.

عکس‌: نسیم اعتمادی

عباسی در ادامه بیان کرد: «مجموعه ماموت تمام تلاش خود را به کار گرفته، اما به آن اجازه پیشرفت نمی‌دهند. تمام این موانع از عدم آگاهی دولت نشئت می‌گیرد. فرصت‌های زیادی وجود دارد، اما در واقعیت ما به تحریم داخلی دچار هستیم.»

باید رگولاتور را آگاه کنیم
نریمان امانی در این بخش از پنل با تأکید بر لزوم ایستادگی بیان کرد: «تکنولوژی‌های نو همیشه با مقاومت همراه بوده‌اند. ما نیز قرار نیست تسلیم شویم. باید همه فعالان حوزه برای حل مشکلات رگولاتوری هم‌صدا شوند. اینکه الان برای ادامه مسیر باید چه کنیم، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.»

عکس‌: نسیم اعتمادی

به گفته او، هر چقدر ایده‌های نو بیان شود، بهتر است، حتی اگر این ایده‌ها شکست بخورند هم اکوسیستم به پیشرفت نزدیک‌تر خواهد شد. زمانی که به سمت روندهای جهانی حرکت کنیم، رگولاتور هم از مانع‌زدایی عقب می‌ماند. قاسمی نیز ادامه داد: «نباید ناامید شویم. باید رگولاتور را آگاه کنیم که بلاکچین برای تبادلات مالی میان‌کشوری آمده و می‌خواهد واسطه را حذف و دموکراسی‌ را حاکم کند.»

امیرحسین راد با اشاره به نقش حاکمیت اظهار کرد: «بخش خصوصی ظرفیت مشخصی دارد. تمام اقدامات بخش خصوصی؛ از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط گرفته تا راه‌اندازی مرکز رشد همگی امکان‌پذیر است، اما موفقیت نهایی منوط به اتحاد در سطح کل کشور است.

اگر می‌خواهیم در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، نیازمند ارتباط و تعامل بخش خصوصی و دولتی هستیم.»
به گفته او، کسب درآمد جهانی از صنعت رمزارز نیازمند حمایت جدی دولت است.

اگر حمایت از فعالان در سطح ملی انجام بگیرد، اقدامات بخش خصوصی مؤثرتر می‌شود. قاضی‌زاده نیز با اشاره به نقش صرافی‌ها بیان کرد: «صرافی‌ها زیرساخت‌ها و جاده را آماده کرده‌اند و پذیرای همه توکن‌ها هستند. تقریباً نصف راه‌ را رفته‌ایم.

زیرساخت‌های ما در حال حاضر خوب است و ضریب نفوذ مناسبی داریم. اگر رگولاتور برای کاهش ریسک‌ها همکاری کند، سرمایه‌گذاران بیشتری را در حوزه مشاهده خواهیم کرد.» به گفته او، قدم‌های بزرگ از اصلاح حاکمیتی پدید می‌آیند.

عکس‌: نسیم اعتمادی

عباسی نیز با بیان اینکه بخش خصوصی تا جایی می‌تواند فعالیت کند، توضیح داد: «توان بخش خصوصی محدود است. حاکمیت به ما اعتماد نمی‌کند، برای همین به یاری بازیگرانی که مورد اعتماد دولت هستند نیاز داریم.»

او در پایان بیان کرد: «اتفاقاً بخش خصوصی بسیار فرصت‌آفرین است. ما هزاران نیروی انسانی را آموزش داده‌ و به امارات فرستاده‌ایم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7047
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.