کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس با تأکید بر اهمیت موضوع امنیت عنوان کرد / رعایت همه‌جانبهٔ استانداردهای امنیتی؛ زیرساخت بانکداری هوشمند

شرکت حصین‌گستر پردیس با توجه به آمارهای موجود به‌عنوان تولیدکننده سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مرتبط با شبکه پرداخت و مخابراتی همچون انواع کارت‌های هوشمند و ترمینال‌های پرداخت (EFT-POS)، بیش از ۱۵۰ میلیون کارت هوشمند تولید و تأمین کرده‌ و در بسیاری از پروژه‌های ملی، چه در تولید سخت‌افزار و چه در توسعه نرم‌افزارهای مرتبط بومی، فعالیت دارد. به گفته سید محمدحمزه خردمند، مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس، این شرکت در تولید کارت هوشمند سوخت و تولید و توسعه بومی و کاملاً امن نرم‌افزارهای مرتبط با این پروژه ملی و تولید بیش از ۸۰ میلیون سیم‌کارت برای اپراتورهای فعال کشور (همراه اول، رایتل و MVNOهای فعال شاتل، مبین‌نت و…) فعالیت داشته‌ است.

مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس در مورد برخی از فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: «این شرکت در پروژه‌های مرتبط با کارت‌های هوشمند، چه کارت‌های تماسی (Contact)، چه غیرتماسی (contactless) و چه Dual interface در حوزه پرداخت و بانکی و وفاداری و تلکام فعال بوده و در راستای خودکفایی و بومی‌سازی هرچه بیشتر موارد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط تمامی سعی و تلاش خود را کرده‌ است.»

 به گفته خردمند، شرکت حصین‌گستر پردیس در حوزه پایانه‌های فروش و ترمینال‌های پرداخت هم سابقه تأمین بیش از یک‌ونیم میلیون پایانه فروش را دارد. این مجموعه سابقه پشتیبانی و تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط با این ترمینال‌ها به شبکه بانکی را داشته و چند سالی است در زمره تولیدکنندگان بومی این حوزه به صنعت پرداخت خدمت‌رسانی می‌کند.


 روند رسیدن به بانکداری دیجیتال تسریع شد


 خردمند با تأکید بر اینکه کرونا باعث شد رویدادهایی مانند همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت متوقف شوند، گفت: «در واقع در این سال‌ها ترندها و رویه‌های بازار و سبک زندگی مردم متناسب با کرونا دگرگون شدند و به همان نسبت رسیدن به بانکداری دیجیتال تسریع شد. برای مثال در حوزه تولید سخت‌افزارهای الکترونیکی به دلیل کاهش حضور افراد، استخراج مواد اولیه به‌شدت کاهش یافت و در مقابل افزایش بسیار شدید تقاضای لوازم مرتبط الکترونیکی مشاهده شد. در حوزه سخت‌افزارهای مرتبط با پرداخت و مخابرات، چند سال با کمبود جهانی چیپ و ماژول‌های مرتبط با کارت‌های هوشمند بانکی و سیم‌کارت مواجه بودیم که سبب افزایش چندبرابری قیمت و کاهش عرضه شد. در دوره کرونا افراد خانه‌نشین شدند و استفاده از کامپیوتر و لوازم الکترونیکی شخصی افزایش پیدا کرد.»

او ادامه داد: «این موضوع در صنعت پرداخت هم سبب تحول و تغییر روال‌ها در زمینه احراز هویت افراد از طریق موبایل و موارد مشابه شد که به قصد سهولت در استفاده و هوشمندسازی ابزارها بود. رویدادهای این‌چنینی بعد از آن وقفه طولانی دوره کرونا بسیار لازم هستند و سبب سینرژی مثبت برای صنعت می‌شوند؛ به این دلیل که بین تأمین‌کنندگان و پیمانکاران با رگولاتور و نفرات تصمیم‌گیر، گفت‌وگوی نزدیک‌تری صورت می‌گیرد.»


ایجاد مزیت رقابتی با بانکداری هوشمند


 به گفته مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس، یکی از اهداف همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سال جاری، بررسی گذار به سمت بانکداری هوشمند است. او اعتقاد دارد در بانکداری هوشمند با استفاده از تحلیل داده‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی به جای تمرکز در ارائه خدمات تکراری، به دنبال ایجاد مزیت رقابتی و شخصی‌سازی خدمات با تکیه بر داده‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس در مورد بانکداری هوشمند توضیح داد: «در بانکداری هوشمند، برای مشتری نیازسازی وجود دارد و باید از ابتدا تا انتهای این چرخه برنامه مشخص داشت. یکی از موارد زیرساختی در این حوزه که باید توجه ویژه به آن داشت، بحث امنیت است در همه جوانب آن. مثلاً در یک تراکنش بانکی هرچه میزان امنیت در انجام یک تراکنش از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیشتر پیش‌بینی شود، بدیهی است که اعتماد کاربران بالاتر رفته و سهولت هوشمندسازی بیشتر می‌شود. همان‌طور که آقای دکتر محرمیان در سخنرانی خود گفتند تمام این فعالیت‌ها توسط بانک مرکزی و رگولاتورهای مرتبط انجام می‌شود تا اعتماد کاربران و مردم به شبکه بانکی افزایش یابد.»


 بالا بردن امنیت باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود


 خردمند با تأکید بر اینکه اعتماد مهم‌ترین اصل است و رکن اصلی آن نیز امنیت است، اظهار کرد: «اگر افراد احساس کنند که امنیت لازم را در تراکنش و پرداخت‌های خود دارند، طبیعتاً اعتماد بیشتری می‌کنند. برای مثال، در حال حاضر یکی از ابزارهای مهم پرداخت، ترمینال‌های پرداخت هستند که برای جلب اعتماد مردم سختگیری‌های زیادی در خصوص رعایت به‌روزترین استانداردهای امنیتی، اعم از گذاشتن حداقل PCI و دارا بودن استانداردهای مرتبط با EMV اعمال می‌کنیم. بدیهی است اگر این الزامات نبود، می‌توانست صرفه‌جویی زیادی در تأمین سخت‌افزارهای ارزان‌تر، ولی با حداقل استاندارد داشت؛ اما در این حوزه بالاترین موارد به‌درستی لحاظ می‌شود.»

 مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس ادامه داد: «در مقابل برای همان تراکنش مهم‌ترین ابزار خود کارت بانکی کاربران است که متأسفانه هنوز به‌ صورت مگنت و بدون حداقل استانداردهای امنیتی هستند، به‌راحتی کپی می‌شوند و با اعلام رمز کاربر در هنگام خرید یا همان پژواک رمز، شاهد کلاهبرداری‌های بسیار متعدد و پرونده‌های قضایی بسیار در این حوزه هستیم. همین موضوع باعث شده شاهد افزایش کلاهبرداری‌ها و اسکیمرها باشیم.»

 خردمند بر این باور است که یکی از راه‌حل‌ها با توجه به اینکه هزینه کارت را خود کاربر پرداخت می‌کند و رضایت بیشتری در صورت ارائه خدمت امن‌تر و بیشتر دارد، گذاشتن حداقل استانداردها برای کارت‌های بانکی و هوشمندسازی آنها و دارا بودن استاندارد EMV مشابه ترمینال‌های پرداخت است.

او ادامه داد: «در این باب سال‌های گذشته بحث‌هایی صورت گرفته، ولی به نظر هم‌اکنون جای طرح مجدد این موضوع با توجه به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای اتصال به شبکه‌های جهانی پرداخت و فراهم بودن زیرساخت‌ها با تغییرات با نگاه بلندمدت وجود دارد و پیشنهاد سندباکس EMV برای بررسی دقیق‌تر موضوع قابل بررسی است.»


 رفع دغدغه‌های امنیتی بر تمام ابعاد زندگی تأثیر می‌گذارد


 مدیرعامل شرکت حصین‌گستر پردیس در پاسخ به این سؤال که بانکداری هوشمند به‌ جز مبحث امنیت، چه کمکی می‌تواند به زیرساخت‌های بانکی کند؟ گفت: «اگر دغدغه زیرساخت‌های اولیه امنیتی رفع و به‌ صورت بلندمدت برای رفع نیاز کاربران برنامه‌ریزی شود، بدیهی است که بر تمام ابعاد زندگی پذیرندگان و مصرف‌کنندگان تأثیر خواهد گذاشت. برای مثال، در خدمات الکترونیک و دیجیتال، خدمات بسیار زیادی که پیش‌تر با صرف زمان زیاد و هزینه و صف‌های طولانی انجام می‌شد که سبب آلودگی هوا و ترافیک عمومی نیز بود، هم‌اکنون ارتقای سطح خدمت خیلی خوبی مشاهده می‌شود.»

او ادامه داد: «همچنین در حوزه خدمات الکترونیک قضایی یا احراز هویت‌های بانکی و بورسی و ایجاد حساب بانکی و خدمات مرتبط با چک. حال برای نیل به بانکداری هوشمند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و فرهنگ‌سازی بالادستی برای سوق دادن آینده‌نگر می‌توان شاهد ارائه خدمات به‌روزتر و جذاب‌تر نوین بود.»


 پیشروی همایش بانکداری الکترونیک با روندهای روز


 در ادامه خردمند به این نکته اشاره کرد که اگر به نام‌گذاری هر دوره از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت توجه کنیم، متوجه می‌شویم که در هر دوره تلاش شده مطابق با روند روز پیشروی داشته باشد و می‌توانیم میزان پختگی این نمایشگاه را شاهد باشیم؛ از همایش‌های مرتبط با بازآفرینی الگوها و رونق کسب‌وکار و گسترش ارتباطات بین‌المللی تا نوآوری و صنعت بلاکچین تا رسیدن به ارزش‌آفرینی دیجیتال و بانکداری هوشمند برای دوران پساکرونا.

او ادامه داد: «اکنون می‌بینیم که با افزایش دانش و آگاهی اکوسیستم، سخنران و ارائه‌دهنده مطلب و حتی مسئول مربوطه مجبور هستند آگاهی خود را افزایش دهند و سطح دانش خود را به‌روز نگه دارند و مباحث پخته‌تر را مطرح کنند. این موضوع باعث می‌شود در این همایش‌ها گپ‌وگفت‌هایی شکل بگیرد که باعث افزایش تعامل قانون‌گذار یا روال‌گذار یا همان رگولاتور با اکوسیستم شود. همایش‌های این‌چنینی دروازه‌ای است برای ایجاد اعتماد به رگولاتورها تا نه‌تنها وظیفه رگولاتور سنگ‌اندازی تلقی نشود، بلکه اعتماد شکل گیرد و راهکار ارائه شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tj6e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.