کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل شرکت مخابرات: در بخش فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نداده‌ایم

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام می‌کند که این شرکت در بخش فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری مناسبی در سال‌های گذشته انجام نداده و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد تا نتیجه بهتری بگیرد.

همچنین در همین زمینه معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات هم عنوان می‌کند که مخابرات در پرداخت فناوری اطلاعات دچار یک دهه تاخیر است و به همین دلیل هرچقدر هم که معاونت فناوری اطلاعات برای توسعه آی‌تی در مخابرات تلاش کند، نمی‌تواند نیاز‌های بخش‌های دیگر را پوشش دهد.

از سوی دیگر مدیران شرکت مخابرات امسال را سال سختی در زمینه منابع انسانی می‌دانند، چرا که به دلیل مشکلات مختلف کشور، نیروی انسانی متخصص مهاجرات و رفتن به شرکت‌های خارجی را به ماندن در ایران و کار در شرکتی مانند مخابرات ترجیح می‌دهد. 

امروز عصر (۲۶ فروردین) شرکت مخابرات از ۱۶ سامانه خود در حوزه‌های مختلف از صدور متمرکز صورتحساب آنی مخابرات گرفته تا مدیریت مشتریان تجاری، خرید تدارکات و پشتیبانی زنجیره تامین، پیام‌رسان سازمانی و … رونمایی کرد. 

در این مراسم مدیران شرکت مخابرات یک صدا اعلام کردند این سامانه‌ها که با سرمایه‌گذاری بالایی هم راه‌اندازی شده تنها در شرایطی کارایی خواهد داشت و به ارتباط بهتر آنها با مشتریان و کسب درآمد بیشتر کمک می‌کند که تمام مدیران استانی در بهره‌برداری از آنها در مراکز مختلف هرچه سریعتر اقدام کنند. 


کم کاری پیشنیان در سرمایه‌گذاری بخش آی‌تی مخابرات


در این مراسم مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرد که این شرکت دیر وارد توسعه بخش فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف خود شده است و این ایران را به مدیران پیشین مخابرات گرفت که آنها در عمل در این بخش سرمایه‌گذاری خوب و کافی انجام نداده‌اند. به باور او همین عامل باعث شده که مخابرات به عنوان یک کسب‌وکار به درستی رشد نکند و درآمد مناسبی در حد یکی از شرکت‌های بزرگ و مهم کشور نداشته باشد.

به گفته او سامانه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند از ۳ یا۴ سال پیش شروع شده‌اند و در نهایت آنها سعی کرده‌اند با برنامه‌ریزی، هدایت و راهبردهایی که هیئت مدیره در شرکت مخابرات داشته‌اند این پروژه‌ها را حالا افتتاح کنند.

سلطانی با اعلام توصیه‌هایی به مدیران شرکت مخابرات در مورد این سامانه‌ها گفت: «استقرار سامانه‌های تولید شده مستلزم همکاری و همگامی همه مدیران در سطح شرکت مخابرات ایران است و از همینجا اعلام می‌کنم که باید به صورت شبانه‌روزی کمک شود تا سامانه‌ها در شرکت استقرار کامل پیدا کند و اثر خودش را در رضایت مشتریان ببینیم.» 

به باور او هرچه این همکاری و این همگامی در استقرار سامانه‌ها سریعتر و با قوی‌تر باشد، اثربخشی آن را در رضایت مشتریان هم بیشتر خواهد بود.

او با اشاره به اینکه از زمان جدی شدن به کارگیری فناوری اطلاعات در زیرساخت‌های این شرکت شکایت کاربران هم از مخابرات کاهش پیدا کرده ادامه داد: «نمودار‌ها، آمار و ارقامی که به صورت هفتگی توسط سامانه‌ها  رصد می‌شود، نشان می‌دهد که تعداد شکایت‌های ما در حال کاهش است، زمان میزان رفع خرابی در حال کاهش پیدا کردن است، سرعت عمل در رفع خرابی در حال افزایش است و در نهایت به سمت این می‌رویم که پله پله رضایت مشتریان را بهتر جلب کنیم ولی این کافی نیست چون باید خیلی بیشتر از این کار کنیم و سرمایه‌ بگذاریم.»

این اظهارات سلطانی در حالی است که رگولاتوری اعلام کرده که میزان شکایت به سامانه ۱۹۵ در بخش خدمات شرکت مخابرات نسبت به سال گذشته افزایش ۱۷ درصدی داشته است. 

سلطانی در ادامه صحبت‌های خود به عدم سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: «تحول در فناوری اطلاعات مستلزم دو کار بزرگ است. یک بخش سرمایه‌گذاری اما در بخش فناوری اطلاعات در شرکت مخابرات سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نداده‌ایم و باید میزان و مقدار سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم تا نتیجه بهتری بگیریم. یکی از بحث‌های مهم در موضوع فناوری اطلاعات که شاید یک مقدار هم در مجموعه‌های ما مقفول واقع می‌شود بحث منابع انسانی است.»

او توضیح داد: «منابع انسانی بسیار در این حوزه ارزشمند است. کسانی که واقعا تصمیم‌گیری می‌کنند مانند مدیران، هیئت مدیره و سهامداران باید بدانند که موضوع منابع انسانی و توجه به منابع انسانی در این حوزه تخصصی بسیار مهم است، چون بسیار حوزه پر مشتری و پررقیبی است. رقبای زیادی در این حوزه هستند که در این بخش هزینه می‌کنند. اگر به دنبال تحقق واقعی فرمایشات حضرت آقا هستیم در رابطه با بحث تولید و استفاده و بهره‌برداری از نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان، کلیدش در موضوع رسیدگی و توجه به منابع انسانی است.» 

به باور او  باید یاد گرفت که با نیروهای تخصصی و نخبه چگونه برخورد و آنها را اداره کرد و اینکه چگونه آنها را راضی نگه داشت.


یک دهه تاخیر در سرمایه‌گذاری


در همین زمینه داوود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات هم از یک دهه تاخیر سرمایه‌گذاری در حوزه آی‌تی توسط شرکت مخابرات خبر داد.

زارعیان در این زمینه گفت: «یک تاخر زمانی در توسعه آی‌تی در شرکت مخابرات ایران داریم. دهه ۶۰ و ۷۰ دهه شبکه و توسعه آن بود. توسعه تلفن‌ ثابت رخ داد و خیلی نیازمند زیرساخت‌های دیگری به جز شبکه نبودیم و به صورت دستی کارها انجام می‌شد. اواسط دهه ۷۰ و دهه ۸۰ وقتی دیتا وارد کشور شد نیازمندی‌های جدید هم به مجموعه‌‌ها و اپراتورهایی که در این عرصه کار می‌کردند اضافه شد و آن نیاز به آی تی بود. اما ما باز در دهه ۸۰ هم با توسعه شبکه پیش رفتیم. دهه ۹۰ به فکر افتادیم که نمی‌شود بدون فناوری اطلاعات بتوانیم شبکه موجود را بهره‌ور کنیم.»

او ادامه داد: «در این دهه فشار آی‌تی زیاد شد، پیام‌رسان‌های آمدند و سرویس‌های جدیدی با امکانات دیگری وارد شدند ولی ما در این زمان یک تاخر ده سال داریم. این تاخر ۱۰ ساله باعث شد تازه امروز ما گزارش افتتاح‌های سامانه‌ای را داشته باشیم که بخشی از این سامانه‌ها  را همه اذعان دارند که باید ۱۰ سال پیش در افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسید. به همین دلیل الان از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره خواهش می‌کنیم که به آی تی بیشتر کمک کنیم و در این زمینه بودجه بیشتری بگذاریم تا یک دهه تاخیر را جبران کنیم.»

به باور او همین تاخیر سرمایه‌گذاری در بخش آی‌تی باعث شده که هرچه شرکت مخابرات تلاش می‌کند به نیازهای بخش‌های مختلف نمی‌تواند برسد.

زارعیان نیز مانند مدیرعامل مخابرات تاکید کرد که راه‌اندازی این سامانه‌ها وقتی به نتیجه مطلوب می‌رسد که مدیران بهره‌برداری خوبی از آنها انجام دهند.

زارعیان تاکید کرد که اگر حوزه آی‌تی بتواند همه نیاز‌های  دو بخش تجربه مشتری و سفر مشتری را پاسخ دهد، مطمئنا شرکت مخابرات می‌تواند درآمدی بیش از چیزی که در بودجه در نظر گرفته شده، داشته باشد، چرا که به راحتی می‌تواند سرویس‌های جدید را تعریف و در اختیار مشتریان قرار دهد.

آنطور که زارعیان می‌گوید شرکت مخابرات در حال حاضر ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت، ۵ میلیون مشترک اینترنت پرسرعت، بیش از ۱۲۰ هزار مشترک تجاری دارد که اینها نیازمند تعامل با آنها هستند. او باور دارد که این تعامل از طریق سامانه‌هایی که امروز عملیاتی و اجرایی شده و می‌تواند بهبود پیدا کند. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/34tv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.