مدیرعامل شرکت پست خبر داد: ترافیک پستی در سال گذشته ۳۰۰ میلیون مرسوله بود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست در نخستین نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته اعلام کرد که ترافیک مرسوله‌های پستی این شرکت در سال گذشته ۳۰۰ میلیون مرسوله بوده است.

به گزارش «کارنگ»، محمود لیایی، در این نمایشگاه اعلام کرد تلاش‌ می‌کنند با ایجاد ادبیات پست در کشور، به رشد کارآفرینی و با سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات متنوع به توسعه اشتغال کمک کنند.

لیایی با اشاره به تغییر ذائقه مردم ایران و جهان با همه‌گیری کرونا و رفتن به سمت خرید کالاهای تجارت الکترونیک گفت: «درچند سال اخیر تجارت الکترونیک بسیار رشد کرده و ترجیح مردم در خرید، به‌صورت آنلاین است. در گذشته ۳۰۰ میلیون ترافیک پستی در سال داشتیم و اکنون نیز آمار در همین حدود است. البته ۱۲۰ میلیون قبض خدماتی داشتیم که ترافیک اصلی شرکت پست بود و موزعان ما این قبوض را توزیع می‌کردند. اکنون ترافیک ۳۰۰ میلیونی است، اما امکانات ما همچنان همان امکاناتی است که به پاکت‌های کوچک اختصاص داشت.»

به باور او اگر مانند گذشته از همان امکانات استفاده شود فشار زیادی به منابع انسانی می‌آید، به همین دلیل برنامه‌ریزی شده که با استفاده از صنعت دانش‌بنیان، شرکت پست به سمت تحول حرکت کند.

لیایی در این مورد گفت: «باجه‌های پستی ما باید به سمتی بروند که برای قبول کالاهای بالای دو کیلوگرم، مناسب‌سازی شوند و سیستم هوشمند سورتینگ ما بتواند کالاها را با سرعت بیشتری تجزیه کند. رویکرد ما حرکت به سمت پست هوشمند جهانی است.»

در ادامه این مراسم محمد موسوی، معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت از تولید ۱۳ تجهیز پرکاربرد فناوری اطلاعات که آرزویی در این حوزه بوده با کمک معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات خبر داد.

او در این مورد گفت: «بسیاری از این تجهیزات در گذشته از خارج وارد می‌شد و اکنون ساخت بومی آن آغاز شده است. شرکت ملی پست به‌عنوان مکمل و توسعه‌دهنده خلأهای اقتصادی دیجیتال امروز نقش فعالی در صنعت اقتصاد دیجیتال دارد و قدردان شرکت ملی پست هستیم. امیدواریم در آینده شاهد افتتاح طرح‌های خوبی در این صنعت باشیم.»

موسوی ادامه داد: «شرکت ملی پست رویکردهای صنعتی گذشته را کنار گذاشت و ما نیز به‌عنوان وزارت صمت در کنار وزارت ارتباطات هستیم تا اتفاق خوبی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش داشته باشیم.»

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا هم در این نمایشگاه اعلام کرد: «با اینکه صنعت پست و لجستیک یکی از صنعت‌های قدیمی است، ولی در گذر زمان بخش لجستیک آن هم‌پایه توسعه تجارت الکترونیکی توسعه پیدا نکرده است.» به باور او در حال حاضر بیش از گذشته تجارت الکترونیکی کشور به خدمات لجستیکی نوین احتیاج دارد؛ آن هم در شرایطی که صدها میلیون بسته از طریق کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک در کشور جابه‌جا می‌شود.

او با اعلام اینکه اتکای تجارت الکترونیک به لجستیک از سه منظر قابل ارزیابی است، گفت:‌ «منظر اول استفاده از فناوری در بهره‌وری در مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه است. ترندهای زیادی در این زمینه مطرح است که هوش مصنوعی یکی از آنهاست که ما در حال برنامه‌ریزی روی آن هستیم. منظر دوم تنوع‌دادن به خدمات پستی است. امروز، چه در بخش تجارت الکترونیک و چه در بخش مصرف‌کنندگان خدمات پستی، نیازمند تنوع بیشتری در خدمات پستی هستیم.»

محمدی همچنین به یکپارچه شدن شبکه‌های لجستیکی با یکدیگر اشاره و اعلام کرد: «ضرورت اتصال شبکه‌های لجستیک و سرویس‌های لجستیکی به یکدیگر بسیار مهم است. ما سرویس‌های مختلفی در این زمینه داریم؛ از دولتی و بخش خصوصی گرفته تا بسیاری از شرکت‌های استارتاپی که به صورت خاص در این حوزه فعالیت می‌کنند. اتصال اینها به یکدیگر می‌تواند ارزش در صنعت لجستیک را چندبرابر کند.»

به گفته او دیجی‌کالا در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربر ماهانه دارد و با بیش از ۳۰۰ هزار فروشنده در مارکت پلیس خود در ارتباط است و تلاش می‌کند با همکارهای خود به‌ویژه پست ارتباط بهتری داشته باشد و زیرساخت‌های خود را به شبکه این شرکت بزرگ متصل کند.

نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته از امروز تا ۱۱ خردادماه ۱۴۰۲ در مصلای تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه بستری برای عرضه جدیدترین فناوری‌ها، برترین دستاوردها و هوشمندانه‌ترین خدمات است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ilpa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.