کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل نیوکاش درباره دستاوردهای این استارتاپ در سال ۱۴۰۲

نیوکاش که به معنای پول نقد جدید است، یک پلتفرم مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت است که در حال حاضر به مسافران عرب‌زبان حوزه خلیج‌ فارس که قصد سفر به ایران را دارند،‌ خدمات مالی و سفری ارائه می‌دهد. در واقع کاربران این پلتفرم در مبداء سفر خود می‌توانند به مراکز نمایندگی نیوکاش در کشورشان مراجعه کنند و پس از نصب و شارژ کیف پول خود از 15 سرویس آنلاین آن استفاده کنند. نیوکاش در سال جاری دستاوردهای زیادی داشته و به گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی و ۱۳.۶برابر شدن تعداد تراکنش‌های موجود در اپلیکیشن خود دست یافته است. طبق صحبت‌های مدیرعامل نیوکاش، این شرکت بر آن است تا در سال ۱۴۰۳ با تمرکز بر افزایش سهم بازار خود، حذف پول نقد از چرخه سفر افراد و ارائه خدمت به کسانی که مقصد نهایی‌شان ایران و حتی غیر از ایران است، به اولین انتخاب زائران و گردشگران خاورمیانه تبدیل شود. با این حال، مسیر پیش روی این استارتاپ چندان هم هموار نیست و باید با چالش بزرگ تحریم دست‌وپنجه نرم کند تا به‌عنوان یک پلتفرم مالی در فضای بین‌المللی باقی بماند و توسعه پیدا کند. در گفت‌وگویی که با علی آیتی، مدیرعامل نیوکاش داشتیم به عملکرد و چالش‌های آنها در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌هایی که برای سال جدید دارند، پرداختیم.


افزایش تعداد نمایندگان


علی آیتی، مدیرعامل نیوکاش ابتدا درباره فعالیت‌هایشان در سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کند. طبق صحبت‌های او، نیوکاش در سالی که گذشت به دنبال توسعه شبکه نمایندگان خود در کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و تحقق شعار خدمت‌رسانی به گردشگران و زائران عرب، در مبداء سفرشان بوده و با وجود تحریم‌های سختگیرانه و محدودیت‌های بین‌المللی، توانسته شبکه نمایندگان خود را از 19 نماینده در سه کشور به بیش از ۱۸۰ نماینده در کشورهایی نظیر عمان، بحرین، قطر، عراق، سوریه، ایران و لبنان برساند؛‌ به طوری ‌که در کشور عراق پراکندگی نمایندگی‌های نیوکاش به بیش از 18 شهر مهم این کشور رسیده است.

او در ادامه درباره تغییراتی که در محصولات و مشتریان‌شان داده‌اند، می‌گوید: «نیوکاش از ابتدای سال ۱۴۰۲ بسیاری از زیرساخت‌های خود را توسعه داده است. تقریباً تمامی بخش‌های اپلیکیشن ما بازنویسی شده و تغییرات ظاهری و باطنی زیادی داشته است. ما به‌ صورت مداوم سعی کرده‌ایم با کاربران خارجی خود ارتباط بهتر و باکیفیت‌تری برقرار کنیم. در همین راستا و براساس نیاز کاربران، محصولات جدیدی را توسعه داده‌ایم و در این فرایند، خدمات زیادی را نیز به اپلیکیشن خود اضافه کرده‌ایم.»


ثبت رکورد ۱.۵ میلیون تراکنش


به گفته آیتی، نیوکاش در سالی که گذشت توانست با تکیه بر کاربران عرب‌زبان خود رکورد ۱.۵ میلیون تراکنش را در سیستم بانکی کشور و سیستم داخلی ثبت کند که نشان از امنیت بالای این کیف پول و جلب اعتماد کاربرانش دارد. او در این‌باره می‌گوید: «مدیریت تراکنش‌ها، خریدها و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر ازجمله ویژگی‌هایی بوده‌اند که به باور کاربران، این اپلیکیشن را متمایز کرده است. البته دستاوردهای ما به همین‌جا ختم نمی‌شود. افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده به کاربران نیوکاش باعث شده از سال گذشته تا به الان با رشد 8.5برابری در تعداد کاربران خود روبه‌رو شویم. نیوکاش تاکنون موفق به جذب بیش از ۱۰۵ هزار کاربر عرب‌زبان از حدود 14 کشور منطقه شده و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده این عدد به بیش از نیم میلیون کاربر افزایش یابد. علاوه‌بر این، با توجه به اینکه عمده خدمات اپلیکیشن نیوکاش در مبداء سفر و خارج از ایران به گردشگران ارائه می‌شود، در سال جدید رشدی 9.5برابری در تعداد نمایندگان خود را تجربه کردیم.»

به‌ طور کلی این پلتفرم با دارا بودن نمایندگان مختلف در کشورهای عمان، بحرین، قطر، عراق، لبنان و سوریه امکان شارژ کیف پول نیوکاش را فراهم کرده و در داخل کشور نیز در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، آبادان، اهواز، قم، تبریز، شیراز و ارومیه نمایندگی‌هایی برای ارائه خدمات پشتیبانی حضوری و پشتیبانی آنلاین 24ساعته دارد. مدیرعامل نیوکاش می‌گوید: «این پلتفرم با بهره‌مندی از توان داخلی و افزایش ضریب کیفیت خدمات خود برای کاربران و همچنین تبلیغات مستمر و تلاش برای انتقال حس سفری آسان، ارزان، بدون دردسر و بدون پول نقد به ایران در سال 1402 به جریان مالی بیش از 40 میلیون دلاری در حوزه گردشگری و زیارت دست یافته که نشان‌دهنده روند روبه‌رشد نیوکاش در جلب اعتماد گردشگران و زائران عرب‌زبان کشور‌های حوزه خلیج‌ فارس است.»


چالش‌های داخلی و خارجی


آیتی چالش‌های شرکت‌شان را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌کند و می‌گوید: «رگولاتوری، درگیر شدن با فرایندهای اداری در سازمان‌هایی نظیر دارایی و تأمین اجتماعی ازجمله چالش‌های داخلی هستند که خاص کسب‌وکار ما هم نیست و تقریباً بیشتر کسب‌وکارهای داخلی نوآور و فناور با این چالش‌ها درگیرند. به لحاظ بین‌المللی و خارجی هم با چالش تحریم‌ها روبه‌روییم که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش ماست. تحریم‌ها باعث کند شدن جریان توسعه کسب‌وکارهای ایرانی شده و کشورهای دیگر با قوانین سختگیرانه خود در تلاش‌اند از رشد پلتفرم‌های مالی جلوگیری کنند. با این حال ما توانسته‌ایم با ایجاد فرایندهایی اختصاصی و منحصربه‌فرد، سایه تحریم‌های بین‌المللی را کمرنگ کنیم.»


افزایش تعداد کاربران نیوکاش


نیوکاش از ابتدای سال ۱۴۰۲ دستاوردهای زیادی داشته که یکی از آنها افزایش ۸.۵برابری تعداد کاربران آن است. آیتی با بیان این موضوع، توضیح می‌دهد: «به‌ طور میانگین با وجود 15 خدمت محوری نیوکاش، هر کاربر حداقل از پنج خدمت محوری معادل ۳۳ درصد از خدمات بهره‌مند شده‌ است. این مقدار به نسبت مشابه سال گذشته دارای رشد 1.5برابری بوده و علاوه‌بر این، تعداد تراکنش‌های موجود در اپلیکیشن نیز 13.6برابر شده است. ما توانسته‌ایم گردش مالی خود را در سال جاری به شش‌برابر برسانیم و در کنار موارد مذکور، باید به این هم اشاره کنم که گرچه خدمات عمده نیوکاش تا سال گذشته فقط در سه کشور ارائه می‌شد، اما در حال حاضر علاوه‌بر اینکه این تعداد به هفت کشور افزایش یافته، تعداد نمایندگی‌هایمان در شهرهای مختلف کشورهای عربی نیز رشد 9.5برابری را تجربه کرده تا ارائه خدمات آن به‌ صورت نقطه‌ای پیگیری شود.»


فراتر رفتن نیوکاش از سفر بدون پول نقد


نیوکاش در آغازین لحظات توسعه‌اش، با شعار «سفر کنید؛ بدون پول نقد» وارد بازار شد و آن‌طور که از صحبت‌های آیتی مشخص است، می‌خواهند از این شعار هم فراتر روند و به یار همیشگی گردشگران خاورمیانه تبدیل شوند. او در این‌باره می‌گوید: «ما در حال گذار از این شعار هستیم و می‌خواهیم همراه همیشگی گردشگران خاورمیانه باشیم. به این معنا که هر گردشگر خارجی یا فردی که بخواهد به ایران سفر کند،‌ با انتخاب نیوکاش سفری کم‌دردسر داشته باشد. سال ۱۴۰۲ برای ما پر از فرازونشیب، چالش و ریسک بود و نیوکاش در این سال با تمرکز و انسجام بیشتری روی توسعه خود کار کرد تا در سال آینده بهترین عملکرد را داشته باشد. در همین راستا می‌خواهیم در سال ۱۴۰۳ با افزایش فعالیت‌هایمان در حوزه گردشگری و زیارت، به اولین انتخاب زائران و گردشگران خارجی تبدیل شویم. یکی از مأموریت‌هایی که برای خود تعریف کرده‌ایم این است که یک سهم بازار هفت‌درصدی در حوزه زیارت و گردشگری خرد مسافران عرب‌زبان در کشورهای تحت پوشش نیوکاش داشته باشیم.»

او سپس به یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های نیوکاش در سال آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما به دنبال حذف پول نقد از چرخه سفر زائران و گردشگران در کشورهای تحت پوشش خود هستیم. در واقع نیوکاش به دنبال این است که امکانی برای کاربرانش فراهم کند تا بتوانند نه‌ فقط برای سفر به ایران، بلکه برای سفر به کشورهای دیگر نیز از خدمات آن استفاده کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ptb6
همکاران هانا حیدری
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.