کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد خبر داد / وزارت بهداشت شکایت خود از پلتفرم‌های دارو و سلامت را متوقف کرد

حدود دو سال است که پلتفرم‌های فروش دارو و سلامت برای فعالیت‌های خود با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به مشکل برخورده بودند. سازمان غذا و دارو در حوزه‌های تحویل دارو، درج آگهی و اساساً فروش دارو توسط پلتفرم‌ها انتقادات بسیاری مطرح کرد و در نهایت فروش دارو در فضای مجازی را چون فروش غیرقانونی دارو در ناصرخسرو خواند.

چند هفته پیش اما به همت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نشستی برای حل اختلافات و در واقع روشن شدن چگونگی کارکرد سکوهای فروش دارو در وزارت صمت تشکل شد.

در این نشست بسیاری از مسائل حقوقی همچون عدم دخالت هرگونه ارگان دولتی و غیردولتی در فعالیت کسب‌وکارهای نوپا که توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری مطرح شده بود، مورد بحث قرار گرفت.

در آخر می‌توانیم نتیجه این نشست را در احراز صلاحیت پزشکان و پخش دارو از داروخانه‌های معتبر خلاصه کنیم. اما وزارت بهداشت در آخرین اقدام خود در خصوص سکوهای فروش دارو، تصمیم گرفته شکایات خود را تا اعلام دستور‌العمل‌های لازم متوقف کند.


سازمان غذا و دارو حدود فعالیت سکوها را مشخص می‌کند


بنابر اعلام امیرسیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی، بر اساس توافق به‌عمل‌آمده، سازمان غذا و دارو تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط، شکایات خود از سکوهای فروش دارو را پیگیری نخواهد کرد.

امیر سیاح طی سخنانی در حاشیه هفتادوهفتمین جلسه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌و‌کار در تشریح مصوبات این جلسه اظهار داشت: «پلتفرم‌ها و سکوهای توزیع دارو از هیئت مقررات‌زدایی خواسته بودند شرایط کارشان قانونمند شود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حدوحدود برای فعالیت آنها شود.

سیاح افزوده است: «هیئت مقررات‌زدایی این درخواست را پذیرفت و از سازمان غذا و دارو خواست در اسرع وقت مقررات و حدوحدود فعالیت سکوهای توزیع دارو را روشن کند که خوشبختانه پذیرفتند، زیرا آنها نیز قبول دارند که فعالیت توزیع دارو به سمت سکوهای آنلاین می‌رود و در آینده داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو و نه رساندن آن به بیمار، فعالیت خواهند کرد.»

سیاح تصریح کرد: «رسیدن به این نقطه، یکسری تنظیم‌گری‌ها می‌خواهد که سازمان غذا و دارو قول داده سریع‌تر انجامش دهد.»

او گفت: «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار همچنین از سازمان غذا و دارو خواست که شکایت‌هایش علیه سکوهای توزیع دارو را پیگیری نکند تا دستورالعمل آن را بنویسد و ابلاغ شود که احتمالاً تا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o454
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.