رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مسیر دشوار زنان

جنبش می‌تو و تأثیرات مثبت و منفی آن بر محیط کسب‌وکار

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چهارسال پیش افشاگری‌ها پیرامون آزا‌رهای جنسی در هالیوود آغاز شد و در ابتدا با انکار سخت و متهم کردن راویان مواجه شد. اما پس از طرح شدن اولین داستان‌ها از آزار زنان در بزرگ‌ترین مرکز ساخت محصولات سرگرمی دنیا، روایت‌های بسیاری یکی پس از دیگری از زنان سرشناس علیه مردان سرشناس هالیوود شنیده شد.

در این میان مانند همه جنبش‌های اجتماعیِ هیجان‌محور، داستان‌های درست و غلطی مخابره شد. افراد زیادی در پی کشف صحت این داستان‌ها برآمدند و افرادی نیز همه قضایا را آن‌گونه که قربانیان روایت کرده بودند، پذیرفتند.

طی چند ماه گذشته در ایران نیز چنین اتفاقی رخ داد و در پی افشاگری‌هایی در صنعت سینما، این بحث در ایران نیز بالا گرفت، به شکلی که پس از صدور بیانیه زنان سینماگر علیه این اتفاقات، گروهی پنج نفره از زنان فعال در سینما، مسئول پیگیری مطالبات و یافتن راهکار برای برون‌رفت از این اتفاقات شدند.

طی بررسی‌های نشریه فوربس در سال 2019، این اتفاقات تأثیرات مثبت و منفی بر فضای کسب‌و‌کار گذاشته است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.


تأثیرات مثبت


شفافیتی امن: از این پس متخلفان از پنهان ماندن تخلف خود مطمئن نیستند و به همین دلیل تخلفات کاهش پیدا می‌کند.
مهارت‌های واقعی تعیین‌کننده: ذهنیت غلط برخی زنان مبنی بر لزوم استفاده از جذابیت‌های جنسی برای کسب شغل یا ارتقای شغلی از بین می‌رود و همین امر موجب محدود شدن این‌گونه آزارها در محیط کار می‌شود.

فشار مشتریان برای ایجاد امنیت زنان: زنان علاوه بر اینکه بخشی از نیروی کار را تشکیل می‌دهند، بخش بزرگ‌تری از جامعه مصرف‌کننده یا مؤثر بر سیاست مصرف را شامل می‌شوند. همین امر باعث می‌شود سازمان‌ها نیز برای خوش‌نامی و مصونیت از اتهاماتی پیرامون آزار جنسی زنان، سیاست‌ها و نظارت بیشتری را اعمال کنند تا به محبوبیت بیشتری در بین زنان مصرف‌کننده برسند و بازار را حفظ کنند.


تأثیرات منفی


بی‌گناهان محکوم: در جنبش‌های این‌چنینی معمولاً داستان‌های درست و غلط در هم تنیده می‌شوند و گاهی به‌عمد یا غیرعمد، جزئیات غیرواقعی از سمت افشاگران طرح می‌شود که این امر باعث آسیب‌های فراوان به افراد یا برندهای بی‌گناه می‌شود.

متأسفانه در مورد آزارهای جنسی، این موضوع چندان قابل پیگیری و اثبات نیست و ممکن است حقوق افراد یا کسب‌و‌کارهای زیادی در این بین پایمال شود. محدودیت‌های خانوادگی: در جامعه‌ای مثل ایران، این جنبش‌ها تأثیر مستقیمی بر میزان اشتغال زنان خواهد داشت.

در جامعه‌ای سنتی و مذهبی، زنان همواره با اجازه و گاهی کنترل مردان خانواده در محل کار حضور دارند و به‌واسطه پیام مخابره‌شده این جنبش‌ها مبنی بر ناامن بودن فضای کار برای زنان، به صورت کلی ممکن است تمایل خانواده‌ها برای موافقت با اشتغال زنانِ خانواده تحت تأثیر منفی قرار گیرد.

عدم تمایل کارفرمایان به استخدام زنان: از طرفی کارفرمایان مرد به خاطر شنیده شدن داستان‌های درست و غلط فراوان، ترجیح می‌دهند از استخدام زنان صرف‌نظر کنند و خود را در مظان اتهام احتمالی قرار ندهند.

در کل با توجه به همه معایب و مزایای این‌گونه جنبش‌ها، رسیدن به تعادل جنسیتی و فضای امن کاری برای مردان و زنان، ما مجبوریم با این افشاگری‌ها به سمت محیط امن کاری قدم برداریم و هزینه‌های آن را نیز پرداخت کنیم.

موفقیت در کسب‌و‌کار دشوار است اما متأسفانه مطالعات نشان می‌دهند که موفق شدن و طی کردن مسیر ارتقای شغلی برای زنان بسیار سخت‌تر از مردان است و این در تمام مطالعات انجام‌شده به تأیید رسیده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/h10w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.