کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مسیر سبز کوچینگ

نگاهی به وضعیت صنعت کوچینگ و اینکه چرا کسب‌وکارها به مربی نیاز دارند؟

کوچینگ یا مربی‌گری کسب‌وکار و زندگی تقریباً از ۲۰ سال پیش برای اولین بار ظاهر شد. در دهه گذشته میلادی محبوبیت قابل توجهی به دست آورد و امروز به‌جایی رسیده است که اکثر سازمان‌ها، به‌ویژه برای افراد بااستعداد خود به آن نیاز دارند.

افراد برای بهبود عملکرد در زندگی شخصی یا مسیر کسب‌وکارشان، به مشاوره‌‌های تخصصی‌ و دقیق نیاز دارند و این نیاز از زمان پیچیده‌تر شدن حرفه‌های بشر خصوصاً بعد از تولد اینترنت جدی‌تر شده است؛ چراکه هم شغل‌های جدیدی وارد بازار شده‌اند و هم مهارت‌های بیشتری برای انجام این شغل‌ها لازم است.

برای پاسخگویی به این نیاز روبه‌رشد، کوچ‌ها خدماتی را در زمینه‌های مختلف مانند مربیگری شغلی، مربیگری سلامت، مربیگری رهبری، مربیگری شادی و غیره ارائه می‌دهند. حضور یک مربی در لحظات تصمیم‌گیری برای یک موقعیت شخصی و حرفه‌ای باعث می‌شود با نگاهی ریزبینانه‌تر به مسائل نگاه کنید و ابعاد بیشتری را بسنجید و در نهایت تصمیم بهتری بگیرید.

لحظه انتخاب بین دو مهارت برای یادگیری،‌ انتخاب بین ادامه تحصیل در مقطع بالاتر یا ورود به بازار کار،‌ انتخاب نحوه سرمایه‌گذاری در یک بازار، انتخاب شیوه تأمین مالی و سازوکار آینده شرکت و… همگی از لحظات حساسی هستند که حضور فردی باتجربه و در عین‌ حال باسواد را طلب می‌کند. البته همه‌ این‌ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که هزینه‌دار بودن هر تجربه ناموفق را در نظر بگیریم.

یعنی وقتی که فرد بداند به ازای هر یک تصمیم اشتباه، زمان، انرژي و مبلغ مالی به همان اندازه و حتی بیشتر از دست می‌‌دهد، سعی می‌کند که عاقلانه‌تر قدم بردارد. بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که افراد و کسب‌وکارها از یک مربی و متخصص استفاده کنند تا بتوانند منابع بیشتری را حفظ کنند و در نتیجه رشد بهتری داشته باشند.

در چند سال اخیر از مربیگری برای پرورش افرادی که در حال تغییر نقش و تغییر شغل هستند، استفاده شده است. خصوصاً رهبران مختلف به دلیل اینکه می‌دانند برای درک الگوهای فکری و محرک‌های فکری خود به حمایت افراد دیگری نیاز دارند تا سازنده‌تر و موفق‌تر عمل کنند، از راهنمایی‌های مربی‌ها و مشاوران مختلف استفاده می‌کنند.

افزایش تقاضای مربیان در دنیای شرکت‌ها
اندازه تخمینی بازار صنعت کوچینگ در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار بوده است و تقریباً نصف این مبلغ سهم ایالات متحده است؛ یعنی ۵/۷ میلیارد دلار. با روندی که این صنعت تاکنون طی کرده انتظار می‌رود ارزش بازار تا سال آینده یعنی ۲۰۲۲ با نرخ رشد متوسط ۷/۶ درصدی سالانه، به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

این آمار نشان می‌دهد صنعت مربیگری روزبه‌روز در حال افزایش است و افراد زیادی به حضور در این حرفه علاقه نشان می‌دهند. دهه گذشته میلادی شاهد تغییر حرفه افراد بسیاری به سمت کوچینگ بود و امروز هم تعداد زیادی از افراد در آموزش رسمی مربیگری شرکت می‌کنند.

مشکلات پیش روی صنعت کوچینگ
بزرگ‌ترین چالشی که امروزه مربیان با آن روبه‌رو هستند، این است که مربیان آموزش‌ندیده به اعتبار صنعت لطمه می‌زنند. رشته مربیگری بی‌نظم است، برای حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک مربی و مشاور هیچ مجوزی لازم نیست و در نتیجه، هر کسی می‌تواند خود را یک مربی بنامد. مربیگری نادرست باعث بد جلوه دادن این حرفه می‌شود و از طرف دیگر حضور یک مربی حرفه‌ای می‌تواند هم اعتبار بیشتری به این صنعت بدهد و هم چراغ راه افراد و کسب‌وکارها باشد.

البته این بین یک تفاوت کوچک به‌وجود آمده است؛ اینکه افراد برخلاف دیروز تنها برای مربی شدن آموزش نمی‌بینند بلکه بسیاری از مردم برای یادگیری مهارت‌هایی مثل بلاکچین و متا جهت تقویت حرفه فعلی خود به این سمت حرکت می‌کنند. کوچینگ دیگر به عنوان یک هزینه تلقی نمی‌شود، بلکه سرمایه‌گذاری برای توسعه و رشد شخصی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tnqz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.