کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
قبل از اینکه فینتکها به برجستهترین اکوسیستم فناوری آفریقا تبدیل شوند، این استارتاپهای لجستیکی بودند که در فضای حملونقل آنلاین در آفریقا فعالیت میکردند تا درخواستها را برای جابهجایی افراد و کالاها در سراسر این قاره به سرانجام برسانند. در فضای لجستیک آنلاین، درک اینکه چرا سرمایهگذاران به این بازار علاقهمندند، چندان دشوار نیست. در آفریقا سالانه بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار برای حملونقل هزینه میشود. اپراتورهای لجستیک ایالات متحده در آفریقا از مشکلات مختلفی رنج میبرند، از قیمتگذاری ناهماهنگ گرفته که از بازار ازهمگسیخته عرضه و تقاضا ناشی میشود تا اسناد کاغذی و دسترسی کم یا عدم دسترسی به منابع مالی.
بازارهای حملونقل و لجستیک بر اساس تقاضا این مشکلات را حل میکنند و هزینهها را با اتصال فرستندهها به حملونقل، کمک به آنها در جابهجایی محموله، گسترش تسهیلات سرمایه در گردش و تهیه اپلیکیشن و نرمافزارها برای مدیریت عملیات آنها کاهش میدهند. سال ۲۰۱۹ برای چنین صنعتی در آفریقا یک سال خوب بود. برای نمونه شرکت KOBO360 به مرحله انطباق محصول خود با بازار رسیده بود و کسبوکارش با یک سرمایهگذاری ۳۰ میلیون دلاری گلدمن ساکس و سایر سرمایهگذاران بهسرعت در حال رشد بود.
KOBO360 یک مدل کسبوکاری ساده دارد؛ تولیدکنندگان و شرکتهای تجاری که قصد دارند محموله ارسال کنند، سفارش میدهند و از طریق این اپلیکیشن به راننده کامیونی که میتواند کالا را تحویل دهد، متصل میشوند. اما بازار لجستیک به گونهای است که بازارهای حملونقل بر حسب تقاضا باید حین سوار کردن بار، حدود ۵۰ درصد یا بیشتر مبلغ کل را بهصورت پیشپرداخت به صاحبان کامیون بپردازند و باقی کرایه را پس از تحویل پرداخت کنند. از سوی دیگر، تولیدکنندگانی مانند شرکتهای چندملیتی یونیلور، نستله و لافارژ به پرداختهای دیرهنگام علاقه دارند.