کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مشکلات زنجیره تأمین و تورم بی‌سابقه

شاپی و باز هم تعدیل نیرو در تجارت الکترونیک

«شاپی» یک پلتفرم تجارت الکترونیک مستقر در سنگاپور و یکی از معادل‌های آمازون در آسیای جنوب شرقی، به دلیل زیان گسترده در حال تعدیل کارکنان و تعطیلی برخی از عملیات در آمریکای لاتین است.

روزنامه محلی بیزینس تایمز سنگاپور به نقل از منابع نامشخص گزارش داد که کارکنان را از کاهش شغل در تیم‌های منابع انسانی، عملیات منطقه‌ای، بازاریابی و محصولات و مهندسی در سراسر دپارتمان مطلع کرده‌اند. اینسایدر موفق به بررسی فوری تعداد مشاغلی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نشد.

شاپی و اتحادیه انتشارات و رسانه‌های خلاق سنگاپور یا CMPU در بیانیه‌ای مشترک به اینسایدر گفتند که کارمندان آسیب‌دیده بسته‌های غرامتی مطابق با هنجارهای بازار دریافت خواهند کرد.

بلومبرگ با استناد به یک یادداشت داخلی و یک منبع ناشناس که از این موضوع مطلع است، گزارش داد که سی‌لیمیتد، شرکت مادر شاپی نیز ۳ درصد از کارکنان شاپی در اندونزی را اخراج خواهد کرد. در این گزارش مشخص نشده این تعدیل مشاغل چه زمانی انجام خواهد شد. شاپی در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت: «این تغییرات بخشی از تلاش‌های مداوم ما برای بهینه‌سازی کارایی عملیاتی با هدف دستیابی به خودکفایی در سراسر تجارت است.»

در سال ۲۰۱۵ شاپی در هفت بازار آسیای جنوب شرقی راه‌اندازی شد و اکنون در ۱۳ کشور در سراسر آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و اروپا از جمله برزیل، لهستان و چین فعالیت می‌کند. از جمله رقبای اصلی آن می‌توان به شرکت‌های تجارت الکترونیکی تحت حمایت علی‌بابا مانند گروه لازادا، اکولاکو و بوکالپک اشاره کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، علاوه بر کاهش فعالیت‌ها و کاهش مشاغل، فارست لی، بنیان‌گذار میلیاردر سی‌لیمیتد، روز پنجشنبه گفت که مدیریت ارشد از حقوق و هزینه‌ها صرف نظر می‌کند. ولکان پست با استناد به یادداشت ۱۰۰۰ کلمه‌ای کارکنان داخلی گزارش داد که تیم رهبری تا زمانی که شرکت به خودکفایی برسد، بدون پاداش کار خواهد کرد.

طبق صورت‌های مالی سی‌لیمیتد، شاپی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ زیان ۲/۹۳۱ میلیون دلاری را گزارش کرد که نسبت به ضرر خالص ۷/۴۳۳ میلیون دلاری در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشته است.

استریت تایمز در ۹ سپتامبر گزارش داد این تعدیل مشاغل در حالی رخ می‌دهد که شرکت تجارت الکترونیک فعالیت خود را در شیلی، کلمبیا و مکزیک تعطیل می‌کند و به طور کامل از آرژانتین خارج می‌شود. حضور شاپی در برزیل تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

بر اساس گزارش‌های سالانه شرکت در سال ۲۰۲۱، درآمد حاصل از آسیای جنوب شرقی ۵/۶۳ درصد از کل درآمد شرکت در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهد، در حالی که آمریکای لاتین تنها ۶/۱۸ درصد از درآمد سالانه سهم داشته است. در حالی که سهم آسیای جنوب شرقی در درآمد کم و بیش ثابت مانده، سهم آمریکای لاتین از کل درآمد از ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶/۱۸ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

با این حال، گزارش سه ماهه نشان می‌دهد که درآمد شاپی در برزیل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۷۰ درصد افزایش یافته است. اخراج شاپی به دنبال اخراج در سراسر صنعت تجارت الکترونیک است. در اواخر جولای، «شاپیفای» مستقر در اتاوا اعلام کرد که ۱۰۰۰ کارمند یا به عبارتی دیگر ۱۰ درصد از کارکنان جهانی خود را اخراج می‌کند. در ماه اوت، «شیپ باب» ۷ درصد از کارکنان خود را اخراج کرد. بر اساس گزارش ۱۲ اوت استاتیستا، اخراج‌ها برای کوچک‌سازی صنعت به دلیل اختلالات مکرر زنجیره تأمین و تورم بی‌سابقه است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/py9w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.