کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ملانی پرکینز متولد ۱۳ می ۱۹۸۷ یک میلیاردر استرالیایی و آنگونه که سایت فورچون و صفحه ویکیپدیای این چهره عنوان کردهاند، کارآفرین حوزه فناوری است که او را با مدیرعاملی و بنیانگذاری سایت کانوا میشناسند. شرکتی اینترنتی که حالا یکی از یونیکورنهای دنیای فناوری است و بنیانگذار آن را در لیست قدرتمندترین و ثروتمندترین زنان دنیا قرار داده است. پرکینز یکی از جوانترین مدیران عامل زن یک استارتاپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در استرالیاست. همین موضوع باعث شده تا از ماه می ۲۰۲۱، پرکینز یکی از ثروتمندترین زنان استرالیا هم بشود.
طراحی گرافیک برای دانشآموزان و دانشجویان
ملانی پرکینز در شهر پرث، استرالیای غربی به دنیا آمده است. او دختر یک معلم استرالیاییالاصل و یک مهندس مالزیایی – فیلیپینی و سریلانکاییتبار است! او در کالج سنتهارت که یک مدرسه متوسطه واقع در حومه شمالی پرث است، تحصیل کرده است.
در دبیرستان، پرکینز آرزو داشت که یک اسکیتباز حرفهای شود و بهطور معمول ساعت ۴:۳۰ صبح برای تمرین از خواب بیدار میشد. در ۱۴ سالگی، او اولین تجارت خود را با فروش روسریهای دستباف در مغازهها و بازارهای سراسر شهر پرث آغاز کرد.
او بعدها با کمک شریک این روزهایش، یعنی کلیف اوبرشت سایت فیوگنبوکز را در سال ۲۰۰۷ راهاندازی کرد؛ سایتی که به دانشآموزان و دانشجویان کالجها اجازه میداد خیلی ساده کتاب سال خود را طراحی کنند. کتابی که شبیه فهرست کارها و برنامههای سالانه دانشآموزان است و با استقبال زیادی هم مواجه شد. این دو نفر بعدها سایت کانوا را راهاندازی کردند که حالا یکی از مهمترین استارتاپهای استرالیاست.
کانوا یک پلتفرم طراحی گرافیک است که به کاربران خود این امکان را میدهد تا طرحهای گرافیکی مورد نیاز برای شبکههای اجتماعی، ارائههای کسبوکاری یا ویدئوهای شخصی را طراحی کنند. کسبوکاری که در سال ۲۰۱۲ راهاندازی شد و حالا ۲۸ میلیارد دلار ارزش دارد!
ملاقات سرنوشتساز سر میز شام
پرکینز و اوبرشت در اصل در پرث مستقر بودند. پرکینز ادعا میکند که بیش از ۱۰۰ سرمایهگذار محلی در پرث ایده او برای کانوا را رد کردند، اما وقتی در سال ۲۰۱۱ سرمایهگذار برجسته حوزه فناوری، بیل تای برای قضاوت در یک مسابقه استارتاپی از پرث بازدید کرد، اوضاع برای این دو نفر تغییر کرد.
پرکینز و اوبرشت ایده اولیه کانوا را برای تای در هنگام شام مطرح کردند. سرمایهگذاران خطرپذیر دیگری از جمله ریک بیکر ازبلکبرد ونچرز نیز سر میز حضور داشتند. اگرچه آنها هیچ سرمایهای دریافت نکردند، اما به طور منظم در گردهماییهایی که توسط تای برای سرمایهگذاران و بنیانگذاران استارتاپها برگزار میشد، شرکت داده شدند. برخی از این گردهماییها در سیلیکونولی برگزار شد؛ جایی که پرکینز و اوبرشت با لارس راسموسن، یکی از بنیانگذاران گوگل مپز ملاقات کردند.
او به این ایده ابراز علاقه کرد، اما به بنیانگذاران گفت «همهچیز را متوقف کنند» تا زمانی که یک تیم فنی با دانش مورد نیاز پیدا کنند. پس از آن راسموسن مشاور فنی کسبوکار آنها شد و در آنجا پرکینز و اوبرشت را به کامرون آدامز، کارمند سابق گوگل با تخصص فنی مورد نیازشان معرفی کرد.
آدامز در ابتدا علاقهای به پیوستن به این کسبوکار نداشت، زیرا او در حال راهاندازی کسبوکار خود به نام fluent.io بود؛ نرمافزاری که تلاش میکرد یک سرویس جدید ایمیل ارائه دهد. آدامز در سیلیکون ولی در تلاش برای جمعآوری سرمایه راهاندازی کسبوکار خود بود که پرکینز ایمیل دیگری برای او فرستاد و از او پرسید که آیا میخواهد به این کسبوکار بپیوندد یا نه! پس از آن ایمیل، او با پیوستن به کانوا موافقت کرد و سومین بنیانگذار و مدیر ارشد محصول آن شد.
حضور این چهره فنی به رشد و تثبیت کانوا کمک زیادی کرد. کسبوکاری که حالا در شهر سیدنی مستقر است و بیش از دو هزار کارمند و حالا ماهانه بیش از ۹۰ میلیون کاربر فعال دارد، هنوز خود را مدیون یک ملاقات ساده در یک مهمانی شام میداند که سرنوشت آن را دگرگون کرد.