من زمین را دوست دارم

پیشرفت علم آسیب‌های بسیاری به محیط زیست و اقلیم ما وارد کرده، اما همین ابزار در تلاش است با اختراعاتی در جهت نجات زمین حرکت کند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سپیده اشرفی، کارنگ – هر چقدر که فناوری توسعه می‌یابد، اختراعات بسیاری از سوی بشر معرفی می‌شود که لزوما چندان همسو با محیط‌ زیست نیست، اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود اختراعاتی که می‌تواند محیط ‌زیست را تخریب کند، برخی از این اختراعات، می‌تواند در جهت عکس حرکت کرده و زمین را نجات دهد.

یکی از انواع اختراعات منجی زمین، جایگزین‌کردن غلاف دوستدار محیط‌ زیست به جای تابوت است؛ البته این مسئله برای فرهنگ‌ها و مذاهبی است که از تابوت برای دفن فوت‌شدگان خود استفاده می‌کنند. هرساله چهار میلیون هکتار از جنگل‌های چوب سخت برای ساخت تابوت قطع می‌شود و چمن‌های گورستان هم به ‌طور مدام به آبیاری نیاز دارند، اما به‌تازگی دو هنرمند ایتالیایی در حال ایجاد اختراعی برای تدفین انسان هستند. کپسولی که یک غلاف دفن زیست‌تخریب‌پذیر است و به بدن شما اجازه می‌دهد تا به یک دانه و درخت جدید تبدیل شود. با این روش، مرگ شما به منزله تولدی تازه برای جنگل خواهد بود.

اختراع دیگر، سینی‌های غذایی مورد استفاده در پرواز است که بدون پلاستیک و به‌ صورت خوراکی تولید می‌شود. واقعیت این است که انسان‌ها حتی هنگام پرواز هم راهی برای تولید زباله‌های غیرضروری پیدا می‌کنند. پروازهای مسافری در طول سال نزدیک به 7/5 میلیون تن زباله تولید می‌کنند که شامل پلاستیک‌های یک‌بارمصرف، ضایعات مواد غذایی و غیره می‌شود. اختراع سینی‌های غذا بر اساس حفظ محیط ‌زیست باعث کنترل این تخریب می‌شود. این سینی‌ها بدون پلاستیک و در برخی موارد خوراکی هستند. مانند ظروف قابل استفاده مجدد که از سبوس گندم تولید شده یا ساخته‌شده از برگ موز یا چوب نارگیل هستند.

اما اختراع دیگری هم وجود دارد که دغدغه‌اش حفظ محیط ‌زیست بوده و از کرم‌های پیله‌ساز برای این کار استفاده می‌کند. محققان دانشگاه کمبریج کشف کرده‌اند که این نوع حشره می‌تواند پلاستیک را بجود. این مسئله کشف بزرگی است؛ چراکه زباله‌های پلاستیکی حدود 40 درصد از سطح اقیانوس‌های جهان را تشکیل می‌دهد و حیات دریایی را به خطر می‌اندازد. در بسیاری از تصاویر به‌دست‌آمده، ماهی‌ها، پرندگان یا دیگر موجودات زنده را می‌بینیم که در دام پلاستیک افتاده و زخمی یا کشته شده‌اند. حالا کرم‌های پیله‌ساز یا همان کاترپیلار به قهرمان‌های کوچکی تبدیل شده‌اند که می‌توانند محیط ‌زیست را زنده نگه دارند.

اختراع دیگری که در جهت حفظ محیط ‌زیست صورت گرفته، تولید خنک‌کننده‌ای است که از موم پارافین و کاغذ بازیافتی تولید شده و می‌تواند بارها مورد استفاده قرار گیرد. با این خنک‌کننده می‌توانید نوشیدنی‌های خود را سرد نگه دارید و در عین حال، باعث آسیب به محیط زیست نشوید.

چرم گیاهی تجزیه‌پذیر، اختراع دیگری است که در راستای حفظ محیط ‌زیست انجام شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. دو کارآفرین مکزیکی به تولید اولین چرم گیاهی ساخته‌شده از کاکتوس اقدام کرده‌اند. این اختراع می‌تواند جایگزین پایداری برای چرم سنتی و عاری از مواد شیمیایی باشد. چرم تبدیل‌شده به برگ کاکتوس، انعطاف‌پذیر و قابل تنفس است و 10 سال یا بیشتر دوام می‌آورد. البته دوستدار محیط زیست‌ هم خواهد بود.

اما اختراع دیگر، مخصوص دوچرخه‌دوستان است. یک مؤسسه تحقیقاتی در لهستان موادی را اختراع کرده که با قرار گرفتن در مسیر دوچرخه‌سواری و شارژ روزانه از سوی خورشید، مسیر دوچرخه‌سواری را برای افراد روشن‌تر می‌کنند. این نوارهای خورشیدی به مدت 10 ساعت نور می‌تابانند. این به معنای روشن‌بودن کل مسیر دوچرخه‌سواری در طول شب و کاهش استفاده از روشن‌کننده‌های مصنوعی است.

شبکه‌های لوله زهکشی اختراع دیگری است که در راستای حفظ محیط ‌زیست صورت گرفته است. این اختراع که از سوی محققان استرالیایی انجام شده، تورهایی را در اطراف لوله‌های زهکشی قرار می‌دهد که شبیه به تله زباله و پلاستیک عمل می‌کند. در واقع جلوی این ضایعات قبل از ورود به آبراه‌های شهری گرفته شده و با این کار محیط ‌زیست را حفظ خواهند کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ct41
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.