کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مهاجرت ۱۴۸ نفر از نیروهای اسنپ به خارج از کشور در سال ۱۴۰۲

براساس گزارش عملکرد اسنپ در سال گذشته تعداد کاربران آن با ۱۶ درصد رشد همراه بوده است

گزارش عملکرد ۱۴۰۲ گروه اسنپ منتشر شد. این گزارش به بررسی آمار عملکرد تمامی گروه‌های اسنپ پرداخته است. حمله سایبری به اسنپ‌فود و اقدامات اسنپ در این راستا و فعالیت‌های گروه اسنپ در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

براساس آمار ارائه شده، تعداد کاربران سوپراپ اسنپ در سال گذشته با ۱۶ درصد رشد همراه بوده است. مهاجرت ۱۴۸ نفر از نیروهای اسنپ به خارج از کشور از دیگر آمارهای قابل‌ توجه در این گزارش است.


افزایش ۱۱ درصدی تعداد نیروهای اسنپ در سال گذشته


یکی از نکات قابل تأمل در گزارش اخیر اسنپ، با توجه به آماری که در بخش منابع انسانی این گزارش آمده، حضور پررنگ نسل زد در بیشتر گروه‌های اسنپ است. برای مثال تعداد همکاران اسنپ‌دکتر ۸۷ نفر و تعداد همکاران نسل زد در این گروه ۴۰ نفر است. همچنین در گروه اسنپ‌شاپ ۳۰۲ نفر فعالیت می‌کنند که ۱۹۰ نفر آنها از نسل زد هستند. بررسی این آمار نشان می‌دهد گروه اسنپ نسبت به سایر کسب‌وکارها فرصت بیشتری به نسل زد داده است.

با توجه به آمار بخش منابع انسانی، تعداد همکاران مرد و زن در گروه‌های اسنپ به برابری نزدیک است. در این گزارش نسبت زنان فعال در اسنپ ۴۷/۳ و تعداد مردان فعال ۵۲/۷ است. در آمار بخش منابع انسانی در برخی از گروه‌ها تعداد کارکنان زن از مرد بیشتر است. برای مثال در گروه اسنپ‌تریپ ۲۵۴ نفر فعالیت می‌کنند که تعداد کارکنان زن ۱۳۶ نفر و تعداد کارکنان مرد ۱۱۸ نفر است.

تعداد سرپرست‌ها و مدیران زن به‌عنوان یک شاخص در بخش منابع انسانی آمده، اما تعداد سرپرست‌ها و مدیران مرد مشخص نیست. با توجه به این موضوع نمی‌توان میزان برابری مدیران زن و مرد را در گروه‌های اسنپ سنجید.

منابع انسانی گروه اسنپ نیز در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته و طبق گزارش اسنپ در سال گذشته ۷۶۷ نفر به کارکنان این کسب‌وکار اضافه شده است. بر اساس آمار این گزارش، کوچک‌ترین گروه اسنپ، اسنپ‌استور و بزرگ‌ترین گروه آن اسنپ‌‌خودرو است.

در سال گذشته ۱۴۸ نفر از کارکنان گروه‌های اسنپ به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند که بیشترین مهاجرت مربوط به بزرگ‌ترین گروه اسنپ یعنی اسنپ‌‌خودرو است. این گروه در سال گذشته ۷۴ نفر از منابع انسانی خود را طی مهاجرت به خارج از کشور از دست داده است.

مقایسه نسبت کارکنان زن و مرد در اسنپ‌تریپ

اختصاص ۱۴۳ میلیارد تومان به مسئولیت اجتماعی


نخستین بخش گزارش امسال گروه اسنپ به مسئولیت اجتماعی اختصاص دارد. طرح‌های اجراشده در حوزه مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ به سه دسته معافیت‌ها و تخفیف‌ها، نیکوکاری (نیکوکاری‌کلاب و حمایت اجتماعی) و دسترس‌پذیری تقسیم می‎شود.

بر اساس این گزارش، گروه اسنپ در سال گذشته در مجموع بیش از ۱۴۳ میلیارد تومان به بخش مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است. بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان ارزش کل معافیت از کمیسیون کاربران راننده، بیش از ۴۲۶ میلیون تومان ارزش کل تخفیف‌های ویژه کاربران مسافر و بیش از چهار و نیم میلیارد تومان ارزش کل طرح‌های نیکوکاری‌کلاب در سال پیش بوده است.


مذاکره موفقیت‌آمیز با هکرهای اسنپ‌فود


سال گذشته خبر حمله سایبری به اسنپ‌فود در صدر اخبار رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های فناوری قرار گرفت. گروه اسنپ در این ماجرا ابتدا مسئولیت این اتفاق را پذیرفت و در ادامه مذاکره موفقیت‌آمیزی با آن گروه هکری داشت. در بخشی از گزارش ۱۴۰۲ گروه اسنپ، اقدامات آنها بعد از حمله هکری به اسنپ‌فود آمده است.

یکی از این اقدامات،شناسایی و حفظ PII یا شناسه یکتای کاربران است. همچنین اسنپ قصد دارد در آینده PII کاربران را رمزنگاری کند تا در صورت بروز حمله هکری، اطلاعات کمتری در اختیار هکرها قرار گیرد.

یکی از برنامه‎‌های امنیت سایبری گروه اسنپ به مسابقات امنیت سایبری (باگ‌بانتی و فتح پرچم) مربوط می‌‎شود. برنامه باگ‌بانتی یا مسابقات ارزیابی امنیتی و شناسایی باگ، برای تقویت ساختار امنیت داده، از اواخر سال ۱۳۹۸ در گروه اسنپ شروع شد و در سال ۱۴۰۲ توسعه یافت. اولین دوره مسابقات فتح پرچم (CTF) گروه اسنپ نیز سوم اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که هدف آن به چالش کشیدن مهارت‌های علاقه‌مندان حوزه امنیت سایبری و کشف رویکردهای نوآورانه برای حل مسئله و ارتباط‌سازی بود.


بیش از پنج میلیارد بازدید


سوپراپ اسنپ مجموعه‌ای شامل هفت هزار و ۵۲۶ نفر است که به نیازهای روزمره بیش از ۷۲ میلیون کاربر پاسخ می‌دهند. (تعداد کل کاربران سوپراپ به تعداد حساب‌های کاربری ساخته‌شده اشاره دارد. در واقع هر فرد می‌تواند با هر سیم‌کارت یک حساب کاربری ایجاد کند.)

پنج سرویس محبوب سوپراپ اسنپ از نظر بیشترین میزان بازدید در سال گذشته به ترتیب شامل اسنپ، اسنپ‌فود، سوپرمارکت، سرویس اعتباری و اسنپ‌باکس می‌شود. کاربران در سال گذشته پنج میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۴۹ بار این سوپراپ را باز کرده‌اند.

همچنین پنج سرویس با بیشترین میزان رشد بر اساس تعداد سفارش موفق در سال ۱۴۰۲ به ترتیب شامل سرویس‌های اعتباری (قسطی) با ۷۹۶ درصد رشد، فروشگاه با ۱۸۸ درصد رشد، اتوبوس با ۱۰۳ درصد رشد، قطار با ۷۲ درصد رشد و سوپرمارکت با ۴۰ درصد رشد بوده است.


سهم ۹۲ درصدی از سهم بازار تاکسی‌های آنلاین‎


اسنپ بخش بزرگی از سهم بازار تاکسی‌های آنلاین را در دست دارد و در بخشی از این گزارش علاوه‌بر ارائه آمار بازار تاکسی‌های اینترنتی از سهم بازار خود نیز گفته است.

طبق گزارش ۱۴۰۲ گروه اسنپ، سهم این سامانه از بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور ۹۲ درصد بوده و تعداد کل حساب‌های کاربری مسافران آن به ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۴۳ عدد و تعداد کل کاربران راننده آن به شش میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.

رکورد روزانه سفرهای اسنپ‌‌خودرو طی سال گذشته با فعالیت در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک، در ۱۶ اسفندماه با ثبت پنج میلیون و ۵۳ هزار و ۶۰۴ سفر بوده است.


درآمد کاربران راننده تمام‌وقت در اسنپ‌خودرو ۱۹ میلیون تومان است


باشگاه رانندگان برای کاربران راننده اسنپ‌خودرو بخش آشنایی است. در بخشی از این گزارش، عملکرد باشگاه رانندگان بررسی شده و آمار جالب توجهی به دست آمده است.

برای مثال در این گزارش آمده که اگر فردی به‌صورت تمام‌وقت در اسنپ‌خودرو مشغول باشد می‌تواند ماهانه حدود ۱۹ میلیون تومان درآمد داشته باشد و اگر پاره‌وقت فعالیت کند حدود هشت میلیون تومان درآمد خواهد داشت.


۷۸ درصد از سفرهای اسنپ‌باکس متعلق به کسب‌وکارهاست


اسنپ‌باکس در سال ۱۴۰۲ وارد هفتمین سال فعالیت خود شد. این سرویس که در سال گذشته از خدمت جدید خود با عنوان «پیک اقتصادی» رونمایی کرد، توانسته با مجموع بیش از ۱۱۲ میلیون سفر به رشد سالانه ۴۲درصدی نسبت به سال گذشته دست پیدا کند.

بر اساس آمار ارائه‌شده در این بخش اسنپ‌باکس در سال گذشته برای ۲۸ میلیون کاربر جابه‌جایی بار داشته است.

طبق آمار اسنپ، در گروه اسنپ‌باکس ۳۱ درصد از کل کاربران این سرویس را کسب‌وکارها تشکیل می‌دهند. کسب‌وکارها ۷۸ درصد از سهم کل سفرهای اسنپ‌باکس را نیز به خود اختصاص داده‌اند.


پرداخت مستقیم در اسنپ‌پی


اسنپ‌پی برای نخستین‌بار در ایران سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را در اختیار کاربران قرار داد. کسانی که واجد دریافت سرویس اعتباری می‌شوند ماهانه حداقل دو میلیون تومان اعتبار دارند و سقف این اعتبار در سال ۱۴۰۲ از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. اسنپ‌پی با سه میلیون و ۵۷۰ هزار کاربر کل، در کنار سرویس اعتباری ماهانه و اقساطی، امکان خرید بیمه آنلاین، پرداخت مستقیم و خرید حضوری را به کاربران خود می‌دهد. سرویس پرداخت مستقیم اسنپ‌پی از سرویس‌‌هایی است که در سال ۱۴۰۲ شروع به کار کرد.


رشد ۲۲۰درصدی فروش اسنپ‌شاپ


فروشگاه اسنپ که کار خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده بود سال گذشته تغییراتی گسترده در این پلتفرم برای بهبود تجربه کاربری ایجاد کرد. در فروشگاه اسنپ، طیف وسیعی از محصولات به‌صورت آنلاین در ۱۵۰ شهر ایران ارائه می‌شود.

رشد ۲۲۰درصدی در بخش فروش کل اقلام، رشد ۲۴۵درصدی در بخش تأمین‌کنندگان و رشد ۲۱۲درصدی در بخش تعداد کاربران فعال نسبت به سال ۱۴۰۱ بخشی از دستاوردهای اسنپ‌شاپ در سال گذشته بود. از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به امکان پرداخت قسطی (چهار قسط)، امکان ارسال سریع (زیر سه ساعت) برای کاربران سه شهر تهران، اصفهان و مشهد و قابلیت ارسال رایگان به ازای مبلغ مشخصی از خرید اشاره کرد.


سفارش آنلاین دارو؛ محبوب‌ترین سرویس اسنپ‌دکتر


آمار اسنپ‌دکتر نشان می‌دهد سفارش آنلاین دارو محبوب‌ترین سرویس اسنپ‌دکتر در سال ۱۴۰۲ بوده و تخصص زنان و زایمان بیشترین درخواست مشاوره پزشکی را داشته است. در سال گذشته دو هزار و ۱۲۰ پزشک در حوزه‎های عمومی، تخصصی و فوق تخصص در اسنپ ‎به فعالیت پرداختند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/778x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.