کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معاون منابع انسانی تیم مرکزی گروه اسنپ بررسی کرد / نقش شرکت‌ها در مهاجرت منابع انسانی

بررسی چالش‌های منابع انسانی و برند کارفرمایی در گفت‌وگو با بهنام نجاری، معاون منابع انسانی گروه اسنپ

آموزش و فراهم‌کردن فضای رشد برای کارکنان، یکی از مهم‌ترین محورهایی است که بهنام نجاری، معاون منابع انسانی تیم مرکزی گروه اسنپ، به‌عنوان راهکاری برای مقابله با چالش منابع انسانی در کشور عنوان می‌کند. او باور دارد یکی از دلایلی که شرکت‌ها در حال حاضر در این حوزه با مسئله مواجه شده‌اند، بی‌توجهی به ایجاد بستری برای رشد منابع انسانی است.

معاون منابع انسانی تیم مرکزی گروه اسنپ می‌گوید: «در قیاس شرایط فعلی با ۱۰ سال گذشته، پیدا کردن افراد متخصص در هر حوزه به یک چالش بدل شده است.»

او با اشاره به اینکه دلایل کمبود منابع انسانی متخصص در کشور متعدد است و مسئله‌ای مانند مهاجرت در این قضیه بی‌تأثیر نیست، تأکید می‌کند: «سازمان‌ها در نگهداشت افراد نقش مهمی دارند. سازمان‌ها باید به دنبال ایجاد فرصتی برای رشد و یادگیری در مجموعه‌های خود باشند تا افراد بتوانند تجربه کسب ‌کنند و در نهایت رشد و یادگیری داشته باشند. آنچه در حال حاضر در بازار کار رخ می‌دهد این است که برخی شرکت‌ها به‌دنبال جذب بهترین افراد متخصص از طریق پیشنهادهای مالی جذاب هستند. این موضوع باعث ایجاد رقابت در بحث حقوق و دستمزد می‌شود و نتیجه این رقابت گاهی به خارج از عرف شدن پرداخت‌های سازمان می‌انجامد. اما رقابت فقط نباید به بحث حقوق محدود شود و سازمان‌ها می‌توانند در حوزه توانمندسازی افراد با یکدیگر رقابت کنند. برای این کار باید فضایی برای یادگیری و رشد افراد به وجود آوریم، به ‌گونه‌ای که در چهار، پنج سال آینده برای هر موقعیتی در سازمان یک یا دو فرد متخصص داشته باشیم.»


نقش مدیران در ساخت برند کارفرمایی


نجاری وظیفه منابع انسانی در ساخت برند کارفرمایی را طراحی برنامه‌های مرتبط و ایجاد بستری مناسب برای آن عنوان می‌کند. او معتقد است روند ایجاد برند کارفرمایی در یک شرکت نتیجه عملکرد مدیریت ارشد سازمان (Senior Management) است. در مرحله بعد تمامی کسانی که در سازمان سرپرست یا مدیر (در هر سطحی) هستند، مسئولیت ساخت برند کارفرمایی یک مجموعه را بر عهده دارند، زیرا این افراد هستند که در نهایت فرهنگ سازمان را منتقل و برند کارفرمایی را برجسته می‌کنند.


منابع انسانی به‌دنبال رشد و یادگیری هستند


بهنام نجاری با تأکید بر موضوع آموزش در سازمان‌ها بیان می‌کند: «افراد در کنار حقوق و دستمزد، به‌دنبال رشد و فضایی هستند که به آنها کمک کند متخصص بهتری شوند و در مسیر کاری خود پیشرفت کنند و بتوانند در آینده نقش راهبری (Leadership) را بر عهده بگیرند.»

او معتقد است هر سازمانی حول فرهنگی شکل می‌گیرد که آن فرهنگ نقاط قوتی در خود دارد. بر این اساس سازمان‌هایی که در پی ایجاد برند کارفرمایی قدرتمندتر هستند، بهتر است سراغ نقاط قوتی در فرهنگ سازمانی‌شان بروند که احتمالاً سازمان‌های دیگر کمتر به آن توجه کرده‌اند.

معاون منابع انسانی گروه اسنپ در ادامه اظهار می‌کند: «همواره پیشنهاد می‌شود سازمان‌ها به جای مانور روی بخش‌هایی که در آن قوی نیستند به دنبال کشف نقاط قوت خود باشند.»


پرداخت دلاری برای شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست


بهنام نجاری در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌ها می‌توانند به همکاران‌شان پرداخت دلاری داشته باشند، داشتن درآمد دلاری را شرط چنین کاری می‌داند و باور دارد در صورتی که شرکت‌ها درآمد ریالی داشته باشند، انجام پرداخت دلاری برای آنها سخت و گاهی غیرممکن خواهد بود.

او همچنین تأکید می‌کند که کارکنان فقط به ‌خاطر حقوق مهاجرت نمی‌کنند؛ برخی افراد به دلایلی دیگر مانند خانواده، آینده و… این کار را انجام می‌دهند و این موضوع یکی از جدی‌ترین چالش‌های هر سازمان و خارج از کنترل منابع انسانی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mghx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.