کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

موبایل‌کمک در جشن 10سالگی خود از چالش‌ها و موفقیت‌ها می‌گوید / تأکید بر اهمیت به‌روزرسانی قوانین بعد از ۱۰ سال سکوت خبری

موبایل‌کمک یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه خدمات بازار موبایل‌های هوشمند و به گفته مدیرعامل این شرکت جز پنج شرکت برتر این حوزه است که روز گذشته ده‌سالگی خود را جشن گرفت و برای اولین بار بعد از ده‌سال در جمع رسانه‌ها حاضر شد. به گفته مدیرعامل این شرکت مهم‌ترین موضوع حال حاضر در بازار موبایل‌های هوشمند ایران به‌روزرسانی قوانین این حوزه و سازگارشدن با روندهای روز دنیاست. موبایل‌کمک در دو حوزه گارانتی و غیرگارانتی سرویس‌دهی می‌کند و به گفته مدیرعامل این شرکت در حال حاضر به دلیل افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و گران‌شدن قطعات اورجینال، ترجیح مردم از تعمیرات به سمت خرید گوشی‌های اقتصادی نظیر شیائومی رفته است. طبق توضیحات او محدودیت‌های اینترنت، فعالیت موبایل‌کمک را به دوشاخه آفلاین و آنلاین تقسیم کرده و در حال حاضر بیشتر تمرکز این شرکت به دلیل محدودیت‌های اینترنتی بر بازار آفلاین است. به گفته او محدودیت‌های اخیر آمار بازدید از وب‌سایت موبایل‌کمک را ۳۵درصد کاهش داده است.

به گزارش «کارنگ»، موبایل‌کمک بر اساس ایده‌ای که در سال ۲۰۰۹ شکل گرفت تأسیس شد. زمانی که به‌تازگی آیفون و سامسونگ وارد بازار شده بودند؛‌ اما استفاده از گوشی‌های هوشمند هنوز آن‌چنان فراگیر نشده بود. علیرضا اسدی، مدیرعامل موبایل‌کمک در این خصوص گفت: «در همان زمان مطالعات و آزمون‌وخطاهای ما در خصوص گوشی‌های هوشمند آغاز شد.»


آغاز فعالیت در بازار بکر خدمات


طبق توضیحات او موبایل‌کمک پیش از اوج‌گیری استفاده از موبایل‌های هوشمند، فراگیری و استفاده عمومی از آن را پیش‌بینی کرد و بر همین اساس تصمیم بر این بود که وارد این بازار شوند. اسدی ادامه داد: «اول به سراغ سایت دانلود نرم‌افزار رفتیم که در آنجا با سختی‌های رقابت با پلتفرم «کافه‌بازار» مواجه شدیم. بعد از آن تصمیم گرفتیم که به سمت خریدوفروش برویم که در این حوزه هم با ظهور دیجی‌کالا با مشکل قبلی مواجه شدیم.» او ادامه داد: «بعد از آزمون این موارد به سمت بازار خدمات رفتیم. چراکه این بازار در آن زمان بکر بود و جای توسعه و پیشرفت زیادی در آن وجود داشت.»

اسدی با بیان اینکه دقیقاً در زمانی که پیش‌بینی‌ها بر فراگیرشدن استفاده از گوشی‌های هوشمند بود، گفت: «دقیقاً در همان زمان فعالیت ما در بازار خدمات گوشی‌های هوشمند با دو سرویس مشاوره تلفنی و تعمیرات آغاز شد.»

او ادامه داد: «تقریباً از سال ۹۱ کار را رسماً شروع کردیم و تصمیم گرفتیم پلتفرمی طراحی کرده و به صورت آنلاین هم خدمات‌دهی کنیم. تصمیم اولیه بر آن بود که سرویس تعمیرات را به صورت خدمات در محل به مشتریان ارائه کنیم که در این خصوص با مشکلاتی از سوی تعمیرکاران و مردم مواجه شدیم.»

مدیرعامل موبایل‌کمک توضیح داد: «به همین دلیل تصمیم گرفتیم با پیک رایگان تلفن‌های همراه را تحویل گرفته و پس از تعمیر ارسال کنیم. این سرویس تقریباً در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به پختگی رسید و سعی کردیم تا جای ممکن ایرادات آن را برطرف کنیم.»

او گفت: «این روند ادامه داشت تا اینکه موضوعاتی مانند جمع‌آوری گوشی‌های غیررسمی از بازار و توزیع گوشی‌ها‌ی شرکتی و رجیستری پیش آمد و بعد از آن نماینده‌های شرکت‌های مادر مثل سامسونگ از ایران خارج شدند و بازار عظیمی که در حال شکل‌گرفتن بود بین حدود هزار شرکت تقسیم شد.»

اسدی با بیان اینکه ما در ده سال گذشته نوسانات متنوعی را تجربه کردیم بیان کرد: «در چهار پنج سال گذشته که گارانتی به معنای امروز آن شکل گرفت و ارائه گارانتی به شرکت‌های متنوع آزاد شد؛ از آنجایی که ما زیرساخت را بر خدمات تعمیرات خود داشتیم جزء اولین مجموعه‌هایی بودیم که وارد حوزه ارائه سرویس گارانتی شدیم و در حال حاضر خدمات گارانتی را برای چهار برند اپل، سامسونگ، شیائومی و نوکیا ارائه می‌دهیم. این چهار برند ۹۵درصد بازار خدمات گارانتی ما را تشکیل می‌دهد.»


اهمیت رضایت مشتری در خدمات گارانتی


او با تأکید بر اینکه ما تصمیم گرفتیم به هر روشی بر اساس تجربه رضایت مشتریان را جلب کنیم ادامه داد: «خدمات مربوط به گارانتی دارای یک هسته اصلی است و آن هم رضایت مشتری است و تعمیر فقط بخشی از زنجیره جلب این رضایت است.»

مدیرعامل موبایل‌کمک گفت: «ما از روز اول تأسیس موبایل‌کمک چه در سرویس‌های گارانتی و چه در خدمات غیرگارانتی حتی در صورت درخواست مشتریان به‌هیچ‌عنوان از قطعات غیراورجینال استفاده نکردیم.»

به گفته اسدی، موبایل‌کمک در حال حاضر به حدود هفتاد شرکت واردکننده، خدمات گارانتی ارائه می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها شرکت دیجی‌کالاست.


نوآوری در خدمات با سرویس‌دهی مدرن و مکانیزه


اسدی در ادامه نشست عنوان کرد: «عمده اهمیت عملیات گسترده‌ای که در مجموعه موبایل‌کمک انجام می‌شود این است که ما سرویس مکانیزه مدرنی را طراحی کرده‌ایم. زمانی که یک موبایل وارد مجموعه می‌شود ما می‌دانیم از کدام مجموعه وارد شده است، طبق BI مجموعه کاملاً واقف هستیم که گوشی‌های کدام شرکت‌ها خسارت بیشتری به بار می‌آورد و با این دانسته‌ها شرکت‌های واردکننده را آگاه می‌کنیم؛ هرچند در قراردادها به صورت جدی به این موضوع پرداخته شده است اما چون ما پشتیبان زنجیره فروش هستیم موظفیم این موارد را به شرکت‌ها گوشزد کنیم که کیفیت گوشی‌های وارده کاهش پیدا نکند.»

او با بیان اینکه مجموعه موبایل‌کمک طبق رده‌بندی سازمان حمایت جز پنج شرکت برتر حوزه موبایل است عنوان کرد: «امتیاز ما در این رده‌بندی بالای ۸۰ است و این در حالی است که فقط امتیاز حدود شش شرکت دیگر بالای هشتاد است.»

اسدی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص دلایل حضور در میان رسانه‌ها بعد از حدود ده سال عنوان کرد: «پیش‌تر فضای استارتاپی بسیار شلوغ بود و علاوه‌برآن وب‌سایت ما حدود سه میلیون بازدیدکننده در ماه داشت و ما نیاز جدی و مبرمی به شبکه‌سازی رسانه‌ای نداشتیم؛ اما از زمانی که مدل کسب‌وکاری موبایل‌کمک تغییر کرد و تمرکز بیشتر بر حوزه گارانتی و حوزه آنلاین داشتیم، تصمیم گرفتیم تغییر رویه‌ای در حوزه PR ایجاد کنیم.»


تأثیر نرخ ارز بر تغییر ترجیحات بازار از تعمیر به خرید اقتصادی


او در ادامه عنوان کرد: «نرخ ارز و افزایش هزینه تعمیر با توجه به گران‌شدن قطعات و علاوه بر آن ورود گوشی‌های اقتصادی مانند شیائومی ترجیحات کاربران را از تعمیر به سمت تعویض گوشی‌های هوشمند خود برده است و ترجیح می‌هند به جای تعمیر موبایل خود گوشی‌های اقتصادی بخرند.»


کاهش ۳۵درصدی بازدید در اثر محدودیت‌های اینترنتی


اسدی در خصوص تأثیرات محدودیت‌های اینترنتی بر موبایل‌کمک با بیان اینکه محدودیت‌های اخیر آمار بازدید از سایت را حدود ۳۵درصد کاهش داده است عنوان کرد: «به دلیل عدم‌قطعیت نسبت به ثبات بازار آنلاین تصمیم گرفتیم تمرکز بیشتری بر بازار آفلاین داشته باشیم. بعد از محدودیت‌های اینترنت در آبان ۹۸ کسب‌وکار را به دوشاخه آنلاین و آفلاین تقسیم کردیم که اگر هرکدام قطع شد به سمت دیگری حرکت کنیم. در حال حاضر نیز بعد از محدودیت‌های اخیر حدود ۷۰درصد از کسب‌وکار را به سمت بخش آفلاین یعنی همان گارانتی سوق دادیم؛‌ اما سرویس ویژه بخش آنلاین را به همان قوت سابق ارائه می‌کنیم.»

اسدی در پایان عنوان کرد:‌ «بازار گوشی‌های هوشمند با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر و نوآوری است و بنابراین بهتر است که بازار آن را با سایر کالاهای الکترونیکی مقایسه نکنیم و سعی کنیم تا دیر نشده خود را با آن تطبیق دهیم. به‌عنوان‌مثال احتمالاً از همین ماه انقلاب بزرگی در حوزه هوش مصنوعی رخ خواهد داد و تا هشت سال آینده روند روز دنیا خواهد بود و اگر ما نتوانیم قوانین این حوزه را به‌روز و با فناوری روز دنیا سازگار کنیم از این موج هم جا می‌مانیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vzlt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.