رسانه اقتصاد نوآوری ایران

#موفقیت: بازگشت پکیج‌فروش‌ها

کسب‌وکارها کار نکنند موفقیت‌فروش‌ها رونق می‌گیرند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

این روزها باز جسته‌وگریخته همایش‌ها و برنامه‌هایی برگزار می‌شود که زخم قدیمی اکوسیستم استارتاپی را تازه می‌کند؛ زخمی که از ابتدای شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوآور به‌خصوص آنلاین‌ها با این فضا همراه بوده است. موفقیت‌فروشی و پکیج‌های موفقیت آسان برای پولدار شدن آن‌ هم با عکس‌ها و گزین‌گویه‌های استیو جابز و بیل گیتس و دیگر موبورها! خطری بزرگ برای یک فضای کسب‌وکاری که بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد نیروی انسانی و مشتاقش بداند و فهم کند که در سخت‌ترین شرایط یک دوره اقتصادی به سر می‌برد و برای ساختن و پول درآوردن و موفقیت باید عرق بریزد و انتظار بکشد.

موفقیت‌فروش‌ها اما راه‌های میان‌بری دارند. آن‌ها از ماشین‌های بنز و بی‌ام‌و و سبک زندگی «لاکچری» اما بعضا اجاره‌ای خود استوری می‌گذارند تا به مخاطب مستأصلشان در شهرهای بزرگ و کوچک کشور بگویند برای داشتن چنین زندگی‌ای به جای کارآموزی و کارورزی و مهارت‌اندوزی تنها کافی است پکیج‌های اینستاگرامی آن‌ها را بخرند. این یک خطر جدی برای فضایی است که این روزها با سایه طرح صیانت حسابی ترس‌خورده شده و بیم آن را دارد که نیروی نخبه و کارکشته انسانی‌اش را بیش از پیش از دست بدهد. به‌ عبارتی ما از یک‌سو با خطر خروج نیروهای ماهر اکوسیستم کسب‌وکارهای نوآور و آنلاین کشور مواجهیم و از سوی دیگر با خطر گمراه شدن نیروهای تازه‌کاری که ممکن است به دام پکیج‌فروش‌های اینستاگرام بیفتند که متأسفانه می‌افتند؛ زیاد هم می‌افتند!

گزارش نوین‌هاب که یک کسب‌وکار معطوف به پایش شبکه‌های اجتماعی است نشان می‌دهد پراستفاده‌ترین هشتگی که ایرانی‌ها در سال گذشته استفاده کرده‌اند #موفقیت بوده است! عجیب نیست؟ برای کشوری که در یکی از بدترین سال‌های اقتصادی خود به سر برده و بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگش نیمه‌تعطیل شدند یا دست به تعدیل گسترده نیرو زدند، چرا باید این هشتگ، محبوب شهروندانش در شبکه‌های اجتماعی باشد؟! پاسخ روشن است؛ در روزهای استیصال و رکود و بیکاری بیشتر، این موفقیت‌فروش‌ها هستند که ماهی درشت صید می‌کنند. آن‌ها خوب یاد گرفته‌اند که وقتی حال کسب‌وکارها خوب نباشد، موقع شکارشان است.

طرح صیانت، تصمیم نادرست مدیران دولتی، نظارت‌های خردکننده برخی دستگاه‌ها و نهادها، ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری نادرست حاکمیتی و… مترادف از بین بردن فرصت‌های کسب‌وکاری درست و واقعی و البته به‌ معنای توسعه اکوسیستم سراسر دروغ موفقیت‌فروش‌هاست.

ما به عنوان رسانه نوآوری کشور به‌شدت پایبند به این اصل اخلاقی و حرفه‌ای هستیم که دست این کسب‌وکارهای غیرواقعی را رو کنیم، از آن‌ها و درباره مسیر نادرستی که جوان‌های مشتاق کسب‌وکار را می‌برند بنویسیم و حتی نهراسیم که با نام و نشان آن‌ها را معرفی کنیم، آن ‌هم با نقد اصولی و برشمردن دلایل خود برای برحذر داشتن جوان‌ها از نزدیک شدن به آن‌ها. این راهی است که کارنگ با قدرت دنبال خواهد کرد و منفعت آن را خیر عمومی از یک‌سو، کم شدن هزینه‌ها و خسارت‌های نیروهای در جست‌و‌جوی درآمد از سوی دیگر و از همه‌ مهم‌تر توسعه فضای واقعی کسب‌وکار که تشنه مهارت‌اندوزی واقعی و ورود نیروهای تازه‌نفس است، می‌دانیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jfpt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.