نابرابری جنسیتی در دره سیلیکون

چند پیشنهاد برای اینکه یکی از فرهنگ‌های بد استارتاپ‌ها را به کسب‌وکار نوآورمان تزریق نکنیم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرهنگ دره سیلیکون در جذب و پیشرفت زنان خوشنام نیست، اما در حقیقت منشأ این فرهنگ بد در چرخه تأسیس و رشد استارتاپ‌ها ریشه دارد.

این تصور عمومی وجود دارد که زنان تمایل کمتری به حضور در استارتاپ ها دارند و با توجه به اینکه تجمع متخصصین رشته‌های مهندسی و ریاضیات و فناوری در استارتاپ‌ها بیشتر است و همچنین محیط کار بسیاری از استارتاپ‌ها چندان دوستانه نیست، این تصور فاصله زیادی از واقعیت ندارد.

البته نابرابری‌های جنسیتی که به طور کلی در محیط کسب‌وکار وجود دارد نیز مزید بر علت است. حتی در شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اوراکل هم زنان اعتراض‌هایی به نابرابری‌های جنسیتی و تعارضات دارند و به علت نبود ساختارهای مستحکم و قوانین نظارتی، این اتفاقات در استارتاپ‌های کوچک بیشتر رخ می‌دهد.

با وجود این حقیقت که حتی بسیاری از زنانی که به استارتاپ‌ها وارد می‌شوند، مدت زیادی در آن دوام نمی‌آورند، به نظر می‌رسد توجه به راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای فرهنگ سازمان در جذب و نگهداری زنان و استفاده از مزیت‌ها و توانایی آنان، بسیار حیاتی باشد.

تغییر رفتار را از رهبران سازمان شروع کنید
قریب به ۷۲ درصد از استارتاپ‌های جهان را مردان پایه‌گذاری کرده‌اند و همین امر باعث می‌شود فرهنگ مردانه‌ای که بر کل سازمان غلبه دارد، تمایل زنان به حضور و تداوم فعالیت در آن‌ها را کم کند. بنیانگذاران استارتاپ باید سعی کنند حضور در بخش‌های مختلف سازمان را در اهداف خود را بگنجانند.

در مصاحبه‌های استخدام گزینه‌های برابری از زنان و مردان را مورد بررسی قرار دهند و در رده‌های مختلف برابری را در نظر بگیرند. حضور یک زن در بخشی از سازمان، سایر زنان را به حضور در سازمان سوق می‌دهد و زنان دیگر نیز تمایل بیشتری به پیوستن به چنین کسب‌وکاری خواهند داشت.

مطمئن شوید مشارکت زنان و مردان برابر است
زنان در کسب‌وکارها معمولا وظایف نامرئی و کم‌پاداشی را انجام می‌دهند و از دید سایرین، افرادی سخت‌کوش به نظر می‌رسند که البته مهره‌های استراتژیکی به حساب نمی‌آیند. بنابراین تلاش کنید زنان در تصمیمات و پروژه‌های استراتژیک حضور داشته باشند و برای مشارکت‌های نامرئی نیز ارزش قائل شوید.

تعادل کار و زندگی را برای همه افراد رعایت کنید
این کلیشه که «تعادل کار و زندگی فقط برای زنان مهم است و آنان را از فعالیت بیشتر باز می‌دارد» باعث شده در حقیقت زندگی در یک خانواده دشوار شود. به یاد داشته باشید تعادل کار و زندگی، هم زنان و هم مردان را به کارایی بیشتر سوق می‌دهد. پس خانواده‌ها را در اولویت قرار دهید تا تیمی شادتر و کاراتر با حضور زنان و مردان داشته باشید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z5tp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.