رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نسل جدید فین‌تک‌ها برای دوران بازنشستگی

افزایش سرمایه هفت میلیون پوندی اپلیکیشن پنفولد که رقیب بیمه‌های تأمین اجتماعی است

«پنفولد» یک پلتفرم دیجیتال مستمری بازنشستگی است. این اپلیکیشن به‌تازگی جذب سرمایه‌ای در سری A به رقم هفت میلیون پوند (معادل 8.49 میلیون دلار) داشته که توسط گروه سرمایه‌گذاری بریدفورد صورت گرفته است. در این سرمایه‌گذاری جرمی کولر، مسئول ارشد سرمایه‌گذاری و مدیر مجموعه کولر کپیتال هم به عنوان یکی از شرکا دیده می‌شود. پنفولد توانسته یک سرمایه دیگر را هم از طریق کراد‌فاندینگ به دست آورد. این سرمایه قرار است برای گسترش خدمات بخش مستمری کارکنان سازمان‌ها اختصاص یابد.


بازار هشت هزار میلیارد پوندی بریتانیا


کریس ایستوود، هم‌بنیان‌گذار پنفولد در اظهار نظری گفته است: «امسال، سال بزرگی برای پنفولد است؛ از راه‌اندازی خدمات مستمری محل کار گرفته تا افزایش سرمایه 100 میلیون پوندی.» گروه بریدفورد که سرمایه‌گذار ارشد این معامله استارتاپی بوده، عنوان کرده است: «مستمری بازار بزرگی دارد که به‌تنهایی در انگلیس هشت هزار میلیارد پوند پس‌انداز را شامل می‌شود. علاوه بر آن، بسیاری از افراد هنوز علاقه‌مند به مشارکت در این حوزه نشده‌اند یا برخی افراد هم به اندازه کافی مشارکت نکرده‌اند. برای همین این صنعت یک فرصت واقعی برای افرادی است که از منظر کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری وارد این حوزه می‌شوند.»

پنفولد به عنوان یک اپلیکیشن پس‌انداز مستمری بازنشستگی، هدف خود را ساده کردن فرایند پس‌انداز عنوان کرده است. گفته می‌شود که این اپلیکیشن جایگزینی دیجیتال برای برنامه‌های بازنشستگی سنتی است و به کاربران کمک می‌کند تا بدون نگرانی‌های رایج در صندوق‌های بازنشستگی دولتی و عمومی، حقوق بازنشستگی خود را تنظیم، مدیریت و پیگیری کنند.

این سرویس برای طیف وسیعی از افراد مختلف از جمله آنهایی که تاجر یا خوداشتغال هستند یا کارکنان شرکت‌های مختلف، برنامه‌ریزی شده است و انعطاف و سهولت لازم را در انتخاب یک برنامه بازنشستگی مشخص در اختیارشان قرار می‌دهد. البته بخشی از برنامه‌های پنفولد می‌تواند برای افرادی باشد که امکان دریافت حقوق بازنشستگی را دارند، اما می‌خواهند رقم دریافتی خود را بالاتر ببرند. این استارتاپ عنوان کرده که به ازای هر 100 پوندی که افراد سرمایه‌گذاری می‌کنند، دولت هم یک 25 پوند مضاعف روی پول آنها می‌گذارد تا فرایند پس‌انداز ماهانه برای مستمری بازنشستگی تسهیل شود.


مسلمانان و یک فرمول ویژه بازنشستگی


در حقیقت پنفولد یک پلتفرم دیجیتال مستمری است که بخش‌های مختلفی مربوط به مستمری بازنشستگی و دیگر موارد دارد. این مجموعه طرح‌های مختلفی برای کار خود ارائه داده که شامل افراد خوداشتغال و شرکت‌ها می‌شود تا بخشی از درآمد خود را برای دریافت این مستمری در سنین بالا پس‌انداز کنند.

نکته جالب اینکه، بخشی از گزینه‌های پنفولد، مربوط به آنهایی است که قصد دارند موارد شرعی و مذهبی را هم در امورات مالی زندگی‌شان رعایت کنند. البته پنفولد پیش از این هم اعلام کرده بود که یک شکاف 11.5 میلیارد پوندی در حقوق بازنشستگی بین طبقه کارگر مسلمان انگلیسی و دیگر گروه‌ها به چشم می‌خورد. شاید به همین دلیل است که این اپلیکیشن گزینه‌ای را برای پس‌انداز مستمری مختص مسلمانان ارائه داده است.

یکی از طرح‌های اصلی پنفولد، مستمری محل کار است که هزینه‌های مربوط به آن می‌تواند به عنوان یک امتیاز از سوی کارفرما پرداخت شود یا خود شاغلین اقدام به پرداخت آن کنند. چیزی شبیه به همان پس‌انداز برای دریافت مستمری در بازنشستگی از طریق بیمه تأمین اجتماعی در کشورهایی چون ایران. در بخشی از وب‌سایت این استارتاپ، گزینه‌ای برای محاسبه میزان هزینه ماهانه بر اساس سن افراد و حقوق ماهانه دیده می‌شود که می‌تواند راهنمای خوبی برای آنهایی باشد که دیدگاه مشخصی نسبت به مستمری بازنشستگی ندارند.


نسل جدید فین‌تک‌های بازنشستگی


امکان انتقال پس‌اندازهای پیشین به اپ پنفولد هم وجود دارد. این استارتاپ که در سال 2018 آغاز به کار کرد، توسط مقامات ناظر امور مالی انگلیس تأیید شده و به نظر می‌رسد جایی امن برای سرمایه‌گذاری دوره بازنشستگی است. آن‌طور که پنفولد عنوان کرده، بخشی از هدف این استارتاپ کمک به کارمندان برای نظارت بر درآمدشان است.

بر همین اساس هم مأموریت خود را بر این بنا گذاشته که همه بتوانند پولی را برای بازنشستگی خود پس‌انداز کنند. کاربران گفته‌اند که نسخه موبایل این اپلیکیشن گزینه‌هایی برای برنامه‌ریزی و انتخاب طرح‌های ارائه‌شده دارد. برخی معتقدند که بالا بودن سن بازنشستگی در برخی کشورها، فرصت خوبی برای ورود استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند پنفولد است تا در مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز برای بازنشستگی، به کارمندان کمک کنند. نمونه‌ای از کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک که با هدف‌گذاری قشر سالمند از همین امروز به دنبال توسعه بازار خود هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b6lb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.