رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نقشه راه بلاکچینی قطر

ترجمه طرح ملی بلاکچین قطر با حمایت رمزینکس منتشر شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ترجمه سند طرح ملی بلاکچین قطر با حمایت رمزینکس و کارخانه نوآوری رسانه‌ای راه‌کار به‌صورت دیجیتال منتشر شد. این سند با همکاری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (CRA) و دانشگاه حمد بن خلیفه قطر تهیه و توسط انتشارات راه پرداخت ترجمه شده است.

اینکه چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند به بناکردن یک بخش فناوری اطلاعات آی‌تی نوآور و روبه‌رشد در قطر کمک کند، محور اصلی سند طرح ملی بلاکچین است. طرح ملی بلاکچین قطر درباره الزامات اصلی برای پذیرش بلاکچین در کشور قطر بحث می‌کند و توصیه‌های جامعی شامل ایجاد مبنای رگولاتوری محکم، ایجاد مبنای پذیرش و ایجاد محیطی مناسب برای خلاقیت و نوآوری ارائه می‌دهد. این سند تأکید دارد اجرای توصیه‌های مطرح‌شده در این طرح به توسعه سرمایه انسانی از طریق ایجاد شغل و توسعه مهارت‌ها کمک خواهد کرد و همین موضوع، رشد اقتصادی و افزایش رقابت منطقه‌ای، امکان ارائه خدمات بهتر به افراد داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را در پی خواهد داشت.

این سند، آگاهی و مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز برای توسعه و سفارشی‌سازی فناوری در بخش‌های مختلف، قوانین و مقررات حاکم بر پذیرش و استفاده از بلاکچین در بخش‌های دولتی و خصوصی، زیرساخت‌های حیاتی و پلتفرم‌های استاندارد برای ارائه سریع خدمات بلاکچینی را به‌عنوان چالش‌های پیاده‌سازی بلاکچین معرفی کرده و مبنای رگولاتوری این فناوری را تشریح می‌کند.

تعریف ضرورت‌ها و انگیزه‌هایی که باید برای پذیرش فناوری‌ها برای ورود استارتاپ‌ها وجود داشته باشد و تعیین مبانی ایجاد محیطی مساعد برای خالقیت از طریق ارتقای زیرساخت‌ها، به‌کارگرفتن تخصص و شایستگی‌ها و بهبود سیستم آموزشی از اهداف این طرح هستند.

در بخش هفتم این سند به فرصت‌های فناوری بلاکچین برای کشور قطر پرداخته شده؛ خدمات دولتی، شهرهای هوشمند، انرژی، سلامت و ورزش و فین‌تک از زمینه‌هایی هستند که عجین‌شدن‌شان با فناوری بلاکچین می‌تواند به توسعه کشور قطر کمک کند.

البته حداکثر بهره‌مندی از فرصت‌های بلاکچین، مستلزم آن است که دولت، صنعت و محققان هر بخش موارد استفاده را شناسایی کنند. مثلاً بلاکچین می‌تواند تعامل دولت و شهروندان را بهینه کرده و به حذف تراکنش‌های اداری مبتنی بر کاغذ و خودکارکردن فرایندهای اداری کمک کند.

این سند پیش‌بینی کرده که پرداخت، تأمین مالی جمعی، مدیریت ثروت، وام‌دهی و انواع خدمات مالی سنتی جای خود را به خدمات فین‌تکی خواهند داد؛ تسهیل پرداخت‌های دیجیتال، انتقال ارزش یا دارایی‌ها به‌صورت مستقیم و ارزان با استفاده از رمزارزها خارج از مؤسسات مالی سنتی، قراردادهای هوشمند که حاوی قوانین ازپیش‌تعریف‌شده‌ هستند و بر اساس آن طرفین قرارداد توافق می‌کنند با یکدیگر تعامل داشته باشند، تسهیل تجارت مشترک سهام با اجتناب از کارگزاران و بورس اوراق بهادار، ارائه مجوز برای اشتراک‌گذاری هویت (افراد تنها با یک بار ثبت‌نام می‌توانند به همه سرویس‌های متصل به آن بلاکچین اجازه دهند تا از هویت کاربر استفاده کنند) از کاربردهای بلاکچین در فین‌تک هستند که طرح ملی بلاکچین قطر به آن اشاره دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9f56
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.