کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نقش فناوری اطلاعات در انقلاب صنعتی چهارم

فناوری اطلاعات؛ هسته اقتصاد دیجیتال

یادداشتی از مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی\ آینده حکمرانی در فضای مجازی، حکمرانی در فضای اقتصاد دیجیتال است. اگر هر پدیده‌ای در عرصه فضای مجازی، سازوکار حیات اقتصادی خود را سامان ندهد، محکوم به فناست.

اما اقتصاد دیجیتال یک زیرساخت اساسی دارد و آن «فناوری اطلاعات» است. اتکینسون و مکی در سال ۲۰۰۷ در مقاله‌ای، کاربرد فراگیر و گسترده «فناوری اطلاعات» در ابعاد زیربنایی اقتصاد شامل کارکرد درونی سازمان‌ها، مبادلات میان آنها و مبادلات میان افراد را ارائه داده‌اند.

با اینکه نباید اقتصاد دیجیتال را همان «فناوری اطلاعات» دانست، اما حتماً بایستی توجه کنیم که هسته اول، سخت و محوری اقتصاد دیجیتال است.

«جورج رینولدز»، در تعریف «فناوری اطلاعات» می‌نویسد: «فناوری اطلاعات» شامل همه‌ ابزارها و روش‌هایی است که اطلاعات را دریافت، ذخیره، پردازش و مبادله می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

بنابراین باید به‌درستی به این مفهوم نگاه کنیم تا آن را با سطوح دیگر اقتصاد دیجیتال اشتباه نگیریم.

روز فناوری اطلاعات روزی است که بشر را وارد انقلاب صنعتی چهارم کرد. داده و اطلاعات و فناوری استفاده از آن، سوخت عصر دیجیتال است و موفقیت در پیشرفت و رفاه آینده بشر در گرو بینش حاصل از تحلیل داده و اطلاعات است.

ایران عزیزمان با مجاهدت جوانان نخبه و کوشا توانسته مانند همه فناوری‌های های‌تک، به فناوری اطلاعات نیز دست پیدا کند و البته به کاربردهای آن نیز کاملاً آگاه بوده و نسبتاً کم آن را به کار گرفته که این مهم به برداشتن موانع بستگی دارد که اگر تصمیم‌گیران در مجلس و دولت، حرکتی نکنند، همین جوانان موانع را برمی‌دارند تا آینده ایران اسلامی، شکوفا و سربلندتر از گذشته رقم بخورد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xkyj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.