کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردند / ایجاد حساب توسعه فیبر‌نوری در ردیف اعتبارات وزارت ارتباطات

بهناز توحیدی / نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (۱۳ اسفندماه) در جریان بررسی بودجه درنوبت عصر با ایجاد حساب توسعه‌ای فیبرنوری در ردیف اعتبارات وزارت ارتباطات موافقت کردند.

به گزارش کارنگ، دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، روی توسعه فیبرنوری تمرکز کرده است و بارها وزیر ارتباطات در نشست‌ها و همایش گوناگون از راه‌اندازی و توسعه پروژه فیبر نوری خبر داده و اعلام کرد که «مردم به مرور طعم شیرین فناوری با سرعت بالای اینترنت را خواهند چشید.»

البته با شروع اعتراض‌ها در ایران، فیلترینگ و ایجاد اختلال در اینترنت سبب انتقاد کاربران شده و حتی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که فیلترینگ برنامه‌ توسعه‌ای فیبرنوری این شرکت را عقب انداخته است.

دولت همچنین در بودجه ۱۴۰۲ نیز برای توسعه این پروژه و به منظور شتاب‌بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، راه‌‌اندازی صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» در سقف پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات در نظر گرفته بود.

این بند از بودجه مورد نقد مرکز پژوهش‌‌ها قرار گرفت. از نظر ایجاد صندوق جدید و هدایت اعتبارات دولت به سمت این صندوق، سبب ایجاد ظرفیت‌هایی برای انحراف در عملکرد بودجه‌ای بخش ارتباطات کشور خواهد شد.

 با ایجاد این صندوق همچنین ابزارهای نظارت سازمان بودجه برنحوه تخصیص اعتبارات بخش ارتباطات کشور کاهش خواهد یافت.

حالا براساس گزارش کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، به دولت اجازه داده شد تا به منظور توسعه تار (فیبر) نوری  منازل، حسابی تحت عنوان «حساب توسعه فیبرنوری» در اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات ایجاد کند. نمایندگان مجلس هم امروز در جریان بررسی بودجه با این بند از بودجه موافقت کردند.

آئین‌نامه ‌‌اجرائی این بند شامل منابع و مصارف این حساب با رعایت قوانین و مقررات به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به‌ تصویب‌‌ ‌‌هیأت وزیران خواهد رسید. منابع این حساب قابلیت انتقال به سال بعد را هم دارد .

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2mxa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.