رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به وضعیت فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ / از افزایش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت ارتباطات تا افزایش ۳۶۰ درصدی بودجه مرکز ملی فضای مجازی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرضیه امیری / بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۲ با رشد حدود ۱۱درصدی به ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان رسید. در حالی که در بودجه ۱۴۰۱ برای این وزارتخانه اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بود، دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته که نسبت به بودجه قبلی هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان افزایش داشته است.

امسال با برنامه‌هایی مانند توسعه شبکه ملی اطلاعات، فیلترینگ و اینترانت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به یکی از پربحث‌ترین وزارتخانه‌ها در میان افکار عمومی تبدیل شده است. روند افزایشی بودجه این وزارتخانه در بودجه‌های سنواتی دولت هم نشان می‌دهد این وزارتخانه بیش از پیش به یکی از وزارتخانه‌های استراتژیک دولت بدل شده است.

بنا بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بودجه وزارت ارتباطات حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان شد که نسبت به بودجه ۱۴۰۰ افزایش ۱۳۴درصدی یافت و درواقع در بین وزارتخانه‌ها بیشترین افزایش بودجه‌ای در سال ۱۴۰۱ را وزارت ارتباطات تجربه کرد. برای سال ۱۴۰۲ هم دولت سیزدهم همین روند افزایشی را ادامه داده و بودجه این وزارتخانه را از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان رسانده که برابر با افزایش هزار و ۶۱۱ میلیارد تومانی است.

وضعیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۲

همچنین در تبصره «۷» لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت دستور راه‌اندازی یک صندوق تحت تولی وزارت ارتباطات را داده است. در کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده: «به‌منظور توسعه و گسترش شبکه ملی اطلاعات یک صندوق تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» راه‌اندازی شده و اساسنامه این صندوق با پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامی تدوین شود.»

بودجه‌های متفرقه وزارت ارتباطات در لایحه بودجه ۱۴۰۲

در ادامه لایحه بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش اختیارات و اعتبارداری وزارت ارتباطات هستیم. به طوری که در جداول پیوست این لایحه اعتبارات متفرقه‌ای به این وزارتخانه ملحق شده است. این وزارتخانه برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های مربوط به صیانت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد و برای تأمین زیرساخت خدمات قضایی حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه خواهد داشت.


افزایش ۳۶۰ درصدی بودجه مرکز ملی فضای مجازی


همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی سیاست‌گذاری حاکمیت در حوزه فضای مجازی نیز بودجه قابل توجه‌ای در نظر گرفته شده است.

مقایسه لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بودجه تصویب شده سال جاری نشان از افزایش 360 درصدی بودجه مرکز ملی فضای مجازی کشور را می‌دهد.

در واقع با افزایش ۳۶۰ درصدی بودجه مرکز ملی فضای مجازی، بودجه این مرکز از 25 میلیارد تومان در بودجه سال جاری به ۱۱۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته اس.

به گزارش کارنگ، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه مرکز ملی فضای مجازی معادل ۱۱۵ میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.

 این در حالی است که بودجه این مرکز در سند بودجه ۱۴۰۱ معادل ۲۵ میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۹۰۰ تومان بوده است.

بنابراین، بودجه مرکز ملی فضای مجازی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با ۳۶۰ درصد افزایش نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مواجه شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3b7h
منبع راه پرداخت
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.