شرکت لجستیکی ۶۴ساله تیپاکس با انتشار گزارش سالانه خود برای سال ۱۴۰۳، از افزایش فعالیتها و تغییرات عملکردی خود خبر داد. این شرکت که از سال ۱۳۳۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، موفق شده در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۴ میلیون و ۳۰۵ هزار بسته جابهجا کند؛ یعنی رشدی ۱۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ را دارد.
مهرداد فاخر، مدیرعامل تیپاکس، در این گزارش این موفقیت را نتیجه تلاش نیروی انسانی و گسترش زیرساختها دانسته و از ثبت رکورد ارسال ۲۲۰ هزار بسته در یک روز خبر داده است. همچنین رشد ۱۸ درصدی ارسال بستهها و افزایش ۸۳ درصدی مسافت طی شده ازجمله آمار قابلتوجه تیپاکس در سال ۱۴۰۳ است. خدمات ارسال بینشهری، درونشهری و بینالملل در ارسال بستهها، در کنار خدمات ویژه شامل بستهبندی، جبران خسارت رهگیری آنلاین و پلتفرمهای ثبت سفارش آنلاین مایتیپاکس، مایتیپاکس بازار و ایتیپاکس، بخشهایی از خدمات و محصولات تیپاکس به شمار میروند که در این گزارش جامع به آنها پرداخته شده است.
جابهجایی بیش از ۳۴ میلیون بسته
تیپاکس در سال ۱۴۰۳ موفق به جابهجایی ۳۴ میلیون و ۳۰۵ هزار بسته شد که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۲، رشدی معادل ۱۸ درصد را نشان میدهد. این رقم بیانگر افزایش تقاضا برای خدمات پستی و لجستیکی در کشور و توسعه زیرساختهای این شرکت قدیمی لجستیکی است. ناگفته نماند که در سال ۱۴۰۳ از هر ۱۰۰۰ بسته ارسالی تیپاکس ۶.۸ مورد با ثبت شکایت همراه بود و میانگین نرخ پاسخگویی تیپاکس در سال ۱۴۰۳، ۸۶ درصد بوده است.

گسترش شبکه نمایندگیها و افزایش مسافت طیشده
تعداد مشتریانی که از تیپاکس بسته ارسال میکنند به ۲. ۷ میلیون نفر رسیده که نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است. تعداد مشتری گیرنده هم حدود ۱۳ میلیون نفر شده که ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. از نظر روزهای هفته، شنبه پرکارترین روز تیپاکس بوده و بیش از ۶. ۷ میلیون بسته در این روز جابهجا شده است؛ یعنی تقریباً یکپنجم کل بستهها. برای تیپاکس جمعهها کمکارترین روز محسوب میشود، اما حتی این روز هم نسبت به سال قبل حدود یکسوم رشد داشته است.

جزئیات سرویسهای اصلی و خدمات تکمیلی
سرویس اکسپرس بینشهری تیپاکس در سال ۱۴۰۳ با جابهجایی بیش از ۳۱ میلیون بسته، بخش عمدهای از عملیات این شرکت را تشکیل داده است. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹. ۴۵ درصد رشد نشان میدهد. ماه اسفند ۱۴۰۳ پربارترین دوره سال برای این سرویس بود؛ در این ماه ۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۴۹۲ بسته جابهجا شد که ۱۱. ۶ درصد از کل بستههای سال را شامل میشود و نسبت به اسفند سال قبل حدود ۲۲. ۳ درصد رشد داشته است.
سرویس درونشهری یکروزه تیپاکس نیز در سال ۱۴۰۳ بیش از ۹۵۲ هزار ارسال کرد و در ماه اسفند همان سال با ۱۲۵ هزار و ۱۲۰ بسته به اوج خود رسید. این تعداد بستهها در اسفند حدود ۱۳. ۱ درصد کل بستههای یکروزه درونشهری را تشکیل میدهد. همچنین سرویس اکسپرس ویژه بینشهری تیپاکس که عمدتاً در مسیرهای کیش به تهران، مشهد، شیراز و کرج فعال بوده است، در مجموع ۳۱ هزار و ۵۰۵ بسته را جابهجا کرده است.
در بخش خدمات تکمیلی تیپاکس، در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار پرونده جبران خسارت ثبت شده که این تعداد کمتر از ۰. ۰۰۰۳ درصد کل خدمات ارائهشده را شامل میشود. از این پروندهها، حدود ۲ هزار مربوط به بستههای مفقودی بود و برای آنها مجموعاً ۴۷ میلیارد پرداخت شد، حدود ۱۱ هزار مورد مربوط به آسیبدیدن بستهها بود که مبلغ ۱۵۸ میلیارد جبران شد.
در میان خدمات تیپاکس، لینک پرداخت و پرداخت در محل (COD) بیشترین استفاده را داشتهاند. لینک پرداخت در سال گذشته بیشتر از ۱ میلیون بار استفاده شده است. ماه آذر از این نظر آمار بهتری داشته است. پرداخت در محل نیز بیش از ۸۹۲ هزار ثبت شد و در آذرماه سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰. ۸ درصد از کل استفادهها را به خود اختصاص داد.
در بخش خدمات نوآورانهتر، از لاکر هوشمند بیش از ۱۴ هزار بار استفاده شد و بیشترین فعالیت آن در اردیبهشت ۱۴۰۳ با بیش از ۲ هزاربار استفاده بوده است. همچنین باکسلاین که ویژه بستههای حجیم و سنگین است از دیماه ۱۴۰۳ آغاز به کارکرده و در سه ماه نخست، ۵۷۰ فقره استفاده از آن ثبت شده است.
توسعه شبکه نمایندگیها و منابع انسانی
شبکه نمایندگیهای تیپاکس در سال ۱۴۰۳ به ۱۳۳۵ نمایندگی رسید. تهران با ۲۴۴ نمایندگی و استان فارس با ۱۰۵ نمایندگی بیشترین تعداد نمایندگی را دارند. وفاداری نمایندگان نیز قابلتوجه است؛ نمایندگی اصفهان – چهارباغ با ۵۲ سال سابقه طولانیترین حضور را در شبکه تیپاکس دارد.
تیپاکس ۴۷۴ همکار دارد که ۵۹ درصد در بخش صف و ۴۱ درصد در ستاد فعالیت میکنند. جوانترین همکار در خدمات مشتریان کار میکند و ۱۹ سال سن دارد.

فروش، خدمات مشتریان و حضور دیجیتال
تیپاکس در سال گذشته با ۲۲۳ مشتری بزرگ همکاری داشته که از جمله آنها میتوان به دیجیکالا، اسنپشاپ، ایرانسل و مادیران اشاره کرد. نرخ پاسخگویی به مشتریان به ۸۶ درصد رسید که نسبت به ۸۲ درصد سال قبل افزایش داشته و بهترین عملکرد در تیرماه ۱۴۰۳ با ۹۶ درصد ثبت شد.
پلتفرم مایتیپاکس با ثبت بیش از ۶۰ هزار سفارش در سال ۱۴۰۳ رشد چشمگیری داشت و میانگین سطح سرویس آن ۹۶ درصد بود. پلتفرم ایتیپاکس نیز با ویژگیهای جدید مانند ورود یکپارچه (SSO) و شاخص رضایت مشتری (NPS) نقش مهمی در بهبود خدمات ایفا کرد. وبسایت تیپاکس در طول سال ۱۴۰۳، بیش از ۹ میلیون بازدید داشت که ۷۲. ۱ درصد آن برای رهگیری بستهها بود. پربازدیدترین روز وبسایت ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۳ با بیش از ۶۴۲ هزار بازدید ثبت شد. شبکههای اجتماعی تیپاکس نیز رشد قابلتوجهی داشتند؛ اینستاگرام با ۱۴ درصد افزایش دنبالکننده، و لینکدین با ۳۰ درصد رشد فعالیت داشتند.
افتخارات و مسئولیتهای اجتماعی
تیپاکس در سال گذشته موفق شد عنوان شرکت برتر از نظر رشد سریع را از سازمان مدیریت صنعتی کسب کند و با فرزانه فصیحی، قهرمان دو سرعت، بهعنوان سفیر برند همکاری داشته باشد. در زمینه مسئولیتهای اجتماعی، این شرکت فعالیتهای متعددی انجام داده است؛ از جمله ارسال نوشتافزار به مدارس عشایری، توزیع لوازمالتحریر در طرح سپاس لحظه حال، اهدای لباس به مناطق کمبرخوردار از طریق سازمان مهرآفرین و اجرای طرح نذر کتاب با همکاری کارخانه نوآوری راهکار. علاوه بر این، تیپاکس چهار شماره فصلنامه تخصصی نیز برای دانشگاهها و سازمانهای فعال در حوزه لجستیک منتشر کرده است.