نیمه جهنمی ۲۰۲۲

در شش ماه گذشته زاکربرگ 65، بزوس 63 و ماسک 62 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده‌اند

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بازارهای مالی و سهام در آمریکا به‌شدت در چند ماه گذشته نزولی بوده‌اند. می‌گویند یکی از دلایل عمده این روند هم از دست رفتن بخش قابل‌ توجهی از ارزش شرکت‌های فناوری است. تک‌کمپانی‌هایی مانند تسلا و آمازون و فیس‌بوک که در چند سال گذشته سهام آنها رشدهای نجومی را شاهد بوده، این روزها وضعیت خوبی در بازار سرمایه ندارند. از یک سو تورم و وضعیت مالی اقتصاد آمریکا باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای مطمئن‌تری چون طلا بروند و از سوی دیگر کاهش جذابیت این شرکت‌ها نزد سرمایه‌گذاران خرد دو دلیل اصلی این ماجرا بوده است.

اوضاع آن‌قدر بدخیم شده که گزارش اخیر روزنامه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد سه چهره میلیاردر دنیای فناوری یعنی مارک زاکربرگ (بنیان‌گذار فیس‌بوک)، جف بزوس (بنیان‌گذار آمازون) و ایلان ماسک (بنیان‌گذار تسلا) در همین شش ماهی که از سال 2022 گذشته، در مجموع حدود 190 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد بخشی از ثروتی که آنها در دوران کرونا اندوخته بوده‌اند، فعلاً دود شده رفته هوا.

بازار سهام شرکت‌های فناوری بعد از رکود سال 2008 همیشه از بازارهای روبه‌رشد بوده و حالا وضعیت فعلی، بسیاری را در دنیای فناوری نگران آینده آن کرده است. حوزه‌ای که همیشه با وفور سرمایه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر همراه بوده، وارد دوره‌ رکود شده و شاید بتوان گفت محتمل خواهد بود که برخی شرکت‌ها و ایده‌هایی که تاب‌آوری کمتری دارند، در این رکود کارشان به ورشکستگی و تعطیلی بکشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3a90
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.