رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هزاران پذیرنده شبانه غیرفعال شدند

پرداخت‌یاران به‌دنبال شفافیت در اطلاع‌رسانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

جمعه‌شب بود که برای برخی از پرداخت‌یارها در گروه‌های واتس‌اپ پیامی ارسال شد؛ «به اطلاع می‌رساند لیست پذیرندگان پشتیبانی‌شده مرتبط با برخی از شرکت‌های پرداخت‌یار که به‌واسطه موضوع مالیات در مورخ 05/12/1400 و 06/12/1400 غیرفعال شده‌اند، برای نمایندگان آن شرکت‌ها از طریق ایمیل ارسال شده است.»

سیدکاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک هم توضیح داد که این غیرفعال‌سازی، موقتی است و پذیرندگانی که کارت‌خوان آنها غیرفعال شده است، به‌ محض تشکیل پرونده مالیاتی و رجوع به شرکت خدمات پرداخت، می‌توانند کارت‌خوان‌شان را مجدداً فعال کنند. دهقان امیدوار است؛ پذیرندگان ثبت‌نام‌شان را به‌موقع تکمیل کنند تا شاپرک مجبور به غیرفعال‌سازی بیشتر نباشد. البته ابراز امیدواری دهقان تداعی‌گر خیرخواهی و حمایت از پرداخت‌یارها نبود؛ چراکه تاکنون ۲۰۰ هزار ترمینال غیرفعال شده‌اند.

دلیل مسدودسازی پذیرنده‌ها مبهم است
مصطفی امیری، بنیان‌گذار زرین‌پال که دلیل مسدودسازی را مبهم می‌داند، موضوع را این‌طور روایت می‌کند که جمعه ساعت ۲۱:۳۰، در گروه‌های واتس‌اپی از مسدود شدن ۳۷ هزار پذیرنده‌ مطلع شدیم. دلیل این مسدودسازی هم، نداشتن کد مالیاتی عنوان‌ شده است. این در حالی است که در لیست منتشرشده از ۳۷ هزار پذیرنده، بسیاری از آنها کد مالیاتی داشته‌اند.

از هر رده‌ای که فکر کنید در این فهرست وجود دارد؛ از مرتبه ۲۳ گرفته تا ۴۵ (که ثبت نهایی شده‌اند). دلیل این مسدودسازی واقعاً نامعلوم است. شاپرک هم جواب واضح و روشنی در پاسخ به پیگیری‌های ما نمی‌دهد.»

او ادامه داد: «در پیام اطلاع‌رسانی فقط از واژه مالیات استفاده‌ شده، یعنی حتی در این پیام به مفهوم عدم تکمیل اطلاعات مالیاتی هم اشاره نشده است. هنوز مشخص نیست که شیوه مسدودسازی چه بوده و چه اقدامی باید انجام می‌شده تا ترمینال‌ها مسدود نشوند.»

به گفته او، شرایط مسدودسازی هنوز برای ما مبهم است، اگر دلیل این اقدام عدم تکمیل کد مالیاتی بوده، پس نام آن پذیرندگان که به مرحله ۴۵ رسیده‌اند، چرا در لیست است. دلایل مسدودیت هنوز مشخص نیست، شاپرک هم تاکنون توضیح کاملی منتشر نکرده است.
امیری در پایان صحبت‌هایش گفت: «تنها خواسته پذیرندگان این است که قبل از مسدودسازی، اجازه آخرین وداع را به آنها بدهند.

به فرد محکوم به قتل هم اجازه وداع با خانواده را می‌دهند. در روزهای نزدیک به شب عید که کسب‌وکارها شلوغ‌تر از حالت عادی هستند، به‌ جای آنکه راه‌های درآمدی را هموار کنیم، به گرفتاری‌ها و مشکلات اضافه می‌کنیم. واقعاً به چه دلیل در این شرایط اقدامات چکشی انجام می‌گیرد. شاپرک باید اطلاع دهد که تا ۲۴ ساعت آینده مسدود خواهید شد، نه اینکه بعد از انجام اقدام مورد نظرش، پذیرنده‌ها را مطلع کند.»

شاپرک با آبروی پرداخت‌یارها بازی می‌کند
محمدمهدی شریعتمدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک هم با بیان اینکه روش مسدودسازی شاپرک استاندارد نیست، گفت: «طبق اعلام شاپرک، پذیرنده‌های مذکور مشکل مالیاتی داشته‌اند، در حالی‌ که بعد از بررسی‌‌های انجام‌شده مشخص شد بسیاری از آنها کد مالیاتی داشته‌اند. البته ممکن است اختلالات فنی عامل این قسم اتفاق‌ها باشد. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است به‌ جای مسدودسازی ناگهانی، حداقل دو بار به هر پذیرنده اخطار داده شود.»

به گفته او، شاپرک پذیرنده‌ها را مسدود می‌کند و بعد مشخص می‌شود که اشتباه فنی یا عدم الحاق درگاه به کد مالیاتی رخ داده است. این اتفاقات فقط با آبروی کسب‌وکارها و پرداخت‌یارها بازی می‌کند.

شریعتمدار ادامه داد: «روش مسدودسازی شاپرک واقعاً عجیب و به دور از هر استانداردی است؛ کوچک‌ترین شرکت‌ها هم برای کارهایشان برنامه‌ریزی می‌کنند و فرایند دارند، چه برسد به شاپرک و بانک مرکزی. ساده‌ترین راه این است که از مشکلات پذیرند‌ه‌ها و ترمینال‌های شرکت‌های پرداختی گزارش‌ تهیه شود. در این حالت پذیرنده‌ها یا نسبت به رفع مشکلات بیان‌شده اقدام می‌کنند یا اخطار می‌گیرند.»

به گفته او، گزارش‌های تهیه‌شده توسط شاپرک با دقت بسیار بالایی تدوین می‌شوند و تمام مسائل را روشن و شفاف نشان می‌دهند، اما در پیام اخیر شاپرک، موضوع اصلاً شفاف نیست و دقت بسیار کمی به کار گرفته‌ شده است. بله اطلاع‌رسانی انجام شده، اما ناکارآمد.»

او با بیان اینکه اطلاع‌رسانی بسیار گنگ صورت گرفته، تصریح کرد: «اینکه بدون بیان جزئیات بگوییم پذیرندگانی که به سامانه مالیاتی متصل نیستند، مسدود می‌شوند، کفایت نمی‌کند.»

شریعتمدار با بیان اینکه 9/99 درصد پذیرندگان خواهان رویکرد شفاف هستند، صحبت‌هایش را پایان داد. شریعتمدار معتقد است رویکرد استاندارد یعنی شاپرک مشکلات پذیرنده‌ها را با آنها در میان بگذارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rtqe
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.