رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هشدار مدیرعامل رایتل به وزیر ارتباطات / ادامه محدودیت اینترنت باعث خروج‌مان از بازار می‌شود

رایتل می‌گوید محدودیت‌های اینترنت باعث کاهش درآمد روزانه 14 میلیارد ریالی به این شرکت شده و در 21 روز شروع محدودیت‌ها این شرکت302 میلیارد ریال خسارت دیده است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

محدودیت اینترنت در بیش از 80 روز گذشته گروه‌های مختلفی را متضرر کرده که یکی از آنها اپراتورهای ارتباطی‌اند. هرچند تا به حال هیچ‌کدام از این اپراتورها حاضر به ارائه میزان کاهش درآمد خود نشده‌اند، ولی اخیرا مدیرعامل رایتل در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرده که اعمال محدودیت روی اینترنت به دنبال خود افت مصرف و کاهش ترافیک دیتا برای این اپراتور را به دنبال داشته است.

طبق اظهارات یاسر رضاخواه، محدودیت اینترنت از 30 شهریور، باعث شده این شرکت روزانه 14 میلیارد ریال از درآمد خود را از دست بدهد و این امر به دنبال خود از دست رفتن حدود 302 میلیارد ریال از درآمد کلی این شرکت در 21 روز ابتدایی اعمال محدودیت‌های اینترنت را به دنبال داشته است. رایتل اعلام کرده که سهم دیتا از منابع درآمدی این اپراتور حدود 86 درصد است.

به گزارش کارنگ، یاسر رضاخواه، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره رایتل در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار کمک و صدور دستور اقدام لازم برای انجام اقدامات و اعمال‌ساز و حمایت لازم به منظور جبران خسارت‌ها و هزینه‌های ناشی از اعمال محدودیت بر پهنای باند اینترنت بین‌المللی شده است.

این نامه که 9 آبان به عیسی زارع‌پور، به عنوان وزیر ارتباطات و رئیس کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات ارسال شده تاکید شده که محدودیت اینترنت بین‌الملل در چند هفته اخیر بنا بر ملاحظات امنیتی- سیاسی و به دستور نهاد‌ها و ارگان‌های مربوطه، علاوه بر مشکلات و چالش‌های فراوان در تامین و برقراری ارتباط از بستر سرویس اینترنت برای عموم جامعه و کسب‌وکارها، ضرر و خسارت مالی قابل توجهی را برای اپراتورهای ارتباطی به ویژه اپراتورهای تلفن‌همراه و شرکت‌ خدماذت ارتباطی رایتل با سهم بازار کم به همراه داشته است.

در این نامه آمده که در چند هفته گذشته منابع و درآمدهای مالی این شرکت در ایام قطعی سرویس اینترنت و نیز اعمال محدودیت‌های دیگر به طور چشمگیری کاهش یافته است؛ به طوریکه اعمال محدودیت در پهنای باند اینترنت از 30 شهریور ماه موجب افت مصرف مشترکان و به تبع آن کاهش ترافیک سرویس دیتا تا 50 درصد در حالت عادی شده و ترافیک روزانه رایتل از حدود 1500 ترابایت در ابتدای شهریور ماه به کمتر از 700 ترابایت در اوایل مهر ماه کاهش یافته است.

نامه مدیرعامل رایتل به وزیر ارتباطات در رابطه با خسارت این اپراتور بابت محدودیت اینترنت

کاهش درآمد 14 میلیاردی روزانه و 302 میلیارد ریالی درآمد کلی در 21 روز ابتدایی اعمال محدودیت‌ها اینترنتی از دیگر خسارت‌هایی بوده که رایتل در این نامه به وزیر ارتباطات اعلام کرده است.

رایتل با اعلام اینکه 86 درصد از درآمد این اپراتور از دیتا است گفته است که با توجه به سهم بازار اندک این اپراتور از بازار ارتباطی کشور و همچنین سهم بسیار پایین درآمدی استفاده از سرویس‌های مکالمه و پیامک در سبد درآمد رایتل در مقایسه با سرویس دیتا، جبران خسارت و احیای درآمد از دست رفته در مدت یاد شده از طریق این سرویس‌ها غیرممکن بوده است.

رایتل تاکید کرده که ادامه روند فعلی و استمرار محدودیت‌های اعمال شده در پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل ناگزیر منجر به تغییر بنیادین رفتار خرید و استفاده مشترکان از خدمات ارتباطی قابل ارائه و کاهش بیش از ئیش منابع و فرصت‌های افزایش درآمد شرکت خدمات ارتباطی رایتل که اساسا دیتا کاربر است، خواهد شد که این امر در نتیجه منجر به حرکت به سمت خروج اجباری این اپراتور از بازار ارتباطی کشور می‌شود.

براساس نکات اعلام شده در این نامه خروج رایتل از بازار تنها خروج یک اپراتور از بازار نیست و باعث اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اچتماعی به عنوان سهامدار بیش از چهل میلیون بیمه‌گذار و کارگران زحمتکش می‌شود.

رضاخواه در نامه خود با اشاره به رعایت تمامی اولویت‌های امنیتی و همکاری‌هایی که این اپراتور با نهادهای امنیتی و همچنین رگولاتوری این حوزه انجام داده، تأکید کرده که تداوم وضعیت یا جبران نکردن هزینه‌های مالی و تجاری شرایط، منجر به ورشکستگی این شرکت و نیز ورود زیان مالی بسیار گسترده غیرقابل جبران به سهامداران آن خواهد شد و در نهایت امکان ایفای تعهدات مالی و توسعه‌ای شبکه وجود نخواهد داشت و این اپراتور دیگر قادر به سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و حوزه‌های نوین کسب‌وکار ارتباطی در کشور نخواهد بود. همچنین سبب بروز چالش جدی در زمینه بنگاه‌داری و تعدیل اجباری نیروی انسانی مشغول به کار می‌شود.

رضاخواه از وزیر ارتباطات خواسته برای انجام اقدامات و اعمال سازوکارهای حمایتی لازم به منظور جبران خسارت و هزینه‌های ناشی از اعمال محدودیت بر پهنای باند اینترنت بین‌الملل بنا به ملاحظات امنیتی- سیاسی، از طریق طرح موضوع در جلسات هیئت دولت، مجلس، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت اقتصاد دستورات لازم را صادر کنند.

در انتهای این نامه از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز درخواست شده به منظور تصویب قوانین و تدوین ضوابط و تنظیم مقررات حمایتی لازم در زمینه تعدیل و کاهش حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه اقدام کند. همچنین تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای، روستایی و جمعیتی اپراتورها را مورد بازبینی قرار دهد و در بودجه‌ سالیانه ۱۴۰۲ نیز ردیفی تحت عنوان جبران خسارت‌ها مالی اپراتورهای ارتباطی در زمان اعمال قطعی و محدودیت پیش‌بینی کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/91pt
1 نظر
  1. شنونده می گوید

    بله…همه بدن ،فقط وزارت دزد ارتباطات خوبه ،با اون وزیر بی سوادش.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.