کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آمریکایی‌ها معتقدند حزب کمونیست چین از تیک‌تاک برای جاسوسی از ایالات متحده استفاده می‌کند / همه علیه تیک‌تاک

شهر نیویورک نیز مانند سایر آژانس‌ها و ایالت‌های فدرال در سراسر ایالات‌ متحده می‌خواهد شبکه اجتماعی تیک‌تاک را در تمام دستگاه‌های الکتریکی دولت ممنوع کند. دلیل این اقدام نگرانی‌های امنیتی در مورد این برنامه است.

سخنگوی نیویورک سیتی‌هال در بیانیه‌ای که ۱۷ آگوست به رادیو عمومی ملی (NPR) ارسال شد، گفت: آژانس‌ها باید اپلیکیشن محبوب اشتراک‌گذاری ویدئوی کوتاه را از تمام دستگاه‌های دولتی ظرف 30 روز آینده حذف کنند؛ بنابراین کارمندان شهر دسترسی خود را به اپلیکیشن تیک‌تاک و وب‌سایت آن از تمام دستگاه‌ها و شبکه‌های متعلق به شهر از دست خواهند داد.


تیک‌تاک یک تهدید امنیتی برای شهر نیویورک


یکی از سخنگویان در این بیانیه گفت: «با اینکه رسانه‌های اجتماعی در ارتباط‌دادن مردم نیویورک با یکدیگر عالی عمل می‌کنند، اما ما باید اطمینان حاصل کنیم که استفاده از این پلتفرم‌ها امن است.» این سخنگو ادامه داد: «فرماندهی سایبری شهر مدام در حال بررسی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای ایمن نگه‌داشتن اطلاعات شهر نیویورک است. این دفتر تشخیص داده که تیک‌تاک برای شبکه‌های فنی شهر یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود.» باید به این نکته اشاره کرد که فرماندهی سایبری دفتری است که وظیفه حفاظت از سیستم‌های شهر نیویورک در برابر تهدیدات سایبری را بر عهده دارد.


ممنوعیت نصب تیک‌تاک روی دستگاه‌های الکتریکی دولتی


پس از انتشار اخبار ممنوعیت، حساب‌های دولتی شهر نیویورک در تیک‌تاک از به‌اشتراک‌گذاری مطالب دست کشیده‌اند. برای مثال اداره بهداشت شهر در بیو حساب کاربری خود در تیک‌تاک نوشته که این حساب «تا آگوست 2023 توسط نیویورک اداره می‌شد» اما «دیگر بر آن نظارت نمی‌شود». همچنین حساب اداره پلیس شهر نیویورک که بیش از 267 هزار دنبال‌کننده دارد، اعلام کرده که از آخر هفته دیگر فعال نیست. این آژانس در آخرین پست خود نوشت: «به‌دلیل تغییر خط‌مشی، این حساب دیگر فعال نیست. لطفاً ما را در سایر اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.»

قبل از نیویورک، نهادهای بسیاری از ایالات مختلف آمریکا و همین‌طور سایر کشورها داشتن این اپلیکیشن را روی دستگاه‌های الکتریکی دولتی ممنوع کرده بودند. مونتانا اولین ایالتی بود که این اپلیکیشن محبوب را ممنوع کرد. این اتفاق پس از امضای یک لایحه توسط «گرگ جیانفورته»، فرماندار ایالت رخ داد. این لایحه ادعا می‌کرد می‌خواهد از اطلاعات خصوصی ساکنان محافظت کند. جیانفورته گفت: «حزب کمونیست چین از تیک‌تاک برای جاسوسی از آمریکایی‌ها، نقض حریم خصوصی و جمع‌آوری اطلاعات شخصی، خصوصی و حساس آنها استفاده می‌کند و این مسئله کاملاً مستند است.» ممنوعیت تیک‌تاک در مونتانا از 1 ژانویه 2024 اجرایی خواهد شد. مریلند نیز در دسامبر 2022، استفاده از تیک‌تاک و برخی دیگر از پلتفرم‌های مستقر در چین و روسیه را در دستگاه‌های الکترونیکی نهادهای اجرایی ممنوع کرد؛ زیرا فرماندار سابق «لری هوگان» دستورالعملی را برای ممنوعیت استفاده از این پلتفرم‌ها اعلام کرده بود.


تیک‌تاک می‌گوید مستقل از چین است


کشورهایی مانند نیوزیلند و کانادا هم در اوایل سال جاری اقدامات پیشگیرانه‌ای را در راستای ممنوعیت تیک‌تاک در برخی دستگاه‌های الکترونیکی متعلق به دولت انجام دادند. این کشورها دلیل این کار را نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و داده‌ها برای کسانی که ممکن است از این برنامه استفاده کنند، اعلام کردند. البته هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر دسترسی دولت چین به داده‌های کاربران تیک‌تاک وجود ندارد و خود تیک‌تاک هم می‌گوید که مستقل از چین است و اطلاعات کاربران این برنامه در ایالات ‌متحده محافظت می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/h3ij
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.