کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همیشه به فکر یادگیری باشید

زندگی یک کارآفرین زنِ حوزه فناوری

فرانسیسکا هادیویدجانا یک مهندس زنِ اندونزیایی است که تکنولوژی همیشه جزء علایق اصلی‌اش بوده است. مسیر کسب‌وکار او وقتی آغاز شد که در سال 2012 بورسیه‌ای را در پارک تحقیقاتِ ناسا در سیلیکون ولی از آنِ خود کرد و در آنجا در تأسیس یک شرکت همکاری داشت. فرانسیسکا هادیویدجانا در سال 2017 یک شرکت در زمینه فروش محصولات الکترونیکی در اندونزی تأسیس کرد.

این استارتاپ که دغدغه محیط‌زیستی دارد، به کاربران خود این امکان را می‌دهد که کالاهای دست دوم خود را بفروشند یا آن‌ها را اجاره دهند. بدین ترتیب مجله فوربز او را در فهرست 30 نفره زنانِ کارآفرینِ الهام‌بخشِ زیر 30 سال، در حوزه فناوری در جنوب شرقیِ آسیا قرار داد.امروزه او بیشتر مشغولِ توسعه مشاغل مربوط به آی‌سی‌تی برای زنان است.

او می‌گوید در زمان تحصیلش در دانشگاهِ باندونگ، تنها 20 درصد دانشجویان دختر بودند. به گفته او اکثر مدیران شرکت او مرد هستند و در میان 60 مهندسِ نرم‌افزارِ شاغل در شرکتش، تنها 10 زن حضور دارند.به منظور تشویق زنان برای حضور در مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، او یک شرکت برای توانمندی زنان تأسیس کرده است. استارتاپ او بستری برای ملاقات و تعامل زنان با یکدیگر، به ‌دست آوردن اطلاعات، دسترسی به سرمایه‌گذاران و ارائه فرصت‌های شغلی به زنان است.

او بر ضرورت یادگیریِ مادام‌العمر برای زنان تأکید می‌کند. از نگاه فرانسیسکا، جهانی شدن یک فرصت بی‌نظیر برای زنان است که باید قدر آن را بدانند: «مسیر شغلی بسیار هموارتر شده و احتمال دسترسی به موفقیت هم بیشتر شده است. البته که رقابت نیز بسیار تشدید شده و این یعنی زنان باید بسیار امیدوارانه‌تر از قبل به تلاش خود ادامه دهند و دست از تردید بردارند. مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات معمولا مردانه تعریف می‌شوند، اما زنان این قابلیت را دارند که در آن موفق شوند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2j48
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.